B&o beolab penta, tomgangsstrøm

Hvordan indstiller jeg tomgangsstrømmen korrekt på beolab penta (MK I) ?

Jeg har indstillet til 10mA pr udgangstransistor er det ok ?

Desuden bemærkede jeg at en af udgangs transistorerne (2SC3281) blev lidt
varmere end de to andre i samme "side". Jeg målte det til 59-60 grader ved
høj belastning.
De to andre transistorer blev "kun" 54-55 grader. Jeg troede der var
ubalance i transistorerne, så jeg skiftede alle tre til nye, men det er
stadig det samme.

Har det nogen betydning at den ene transistor bliver lidt varmere, og
hvorfor er det altid den på samme sted ? Er det måske noget med monteringen
og kølepasta ?

Håber i har lidt gode ideer.

--
Aage Johansen

Re: B&o beolab penta, tomgangsstrøm

 - Husker ikke... - Skal prøve og kigge..

 - "Skæve" emitter-modstande...?

Lars / Viborg

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: B&o beolab penta, tomgangsstrøm

LN>  - Husker ikke... - Skal prøve og kigge..

Fint, jeg afventer

LN>  - "Skæve" emitter-modstande...?
Hmm, måske.
De er ihertfald så små at det er svært at måle med et alm multimeter (0,47
ohm).
Jeg kiggede efter montagen en ekstra gang, og jeg syntes at den var lidt
"skæv". Loddede transistoren ud igen og bukkede benene lidt til.
Det ser ud til at at det hjalp.

--
Aage Johansen
Intet er umuligt for Vorherre og en elektriker !

Re: B&o beolab penta, tomgangsstrøm

jeg kunne forestille mig at udgangen ikke er offset til 0 volt
ud ,siden det ene sE6%t bliver varmere..
mE5%l spE6%ndinger uden signal , over udgangstransistorer og tE6%nk.
alex

Re: B&o beolab penta, tomgangsstrøm

 - Læs igen...
Det er ikke det ene sæt, men en af transistorerne i den positive
periode... - Altså mismatch af transistorer eller emittormodstande...

BL Penta kan for øvrigt med en en rigtig strømforsyning levere over 600W RMS
/ 8 Ohm, istedet for det småtjavs der sidder i de femkantede fødder...

Lars / Viborg

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: B&o beolab penta, t omgangsstrøm
On Wed, 25 Jun 2008 20:22:58 +0200, "Lars Nielsen"

Interesant, jeg var ikke klogere end at de var enes ?

/Hans

Re: B&o beolab penta, tomgangsstrøm

 - Det er de osse - men når man nu havde mulighed for at lave nye udlæg
udlæg af printet, kunne man jo lige ændre Form Factor på printet til 4
trans'er, og bygge en 19" kasse med 2 stk støjdæmpede 1kva-trafo'er, en
håndfuld 47000uF100volt og køre +/- 101,4 VDC på printet - istedet for det
småskidt der sidder i de femkantede kasser...

Hvis jeg skal mail'e billeder af kassen, så må du jo sende en mail til
snipped-for-privacy@s2v.dk ...

Lars / Viborg

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: B&o beolab penta, tomgangsstrøm

ja sE5%dan er det jo nE5%r man ikke ser det man lE6%ser ..undskyld.
nu tror jeg at have lE6%st rigtigt ..
og sE5% tE6%nker jeg om den temperaturforskel pE5% sE5%dan 10% er medfF8%dt=
 ?
det mE5% en der kender apparatet jo kunne fortE6%lle.
Hvis kF8%lepladen ikke er lavet sE5% alle transistorer kommer lige godt af
med varmen sE5% vil der vel komme smE5% forskelle som tilfE6%ldet er.
Hvis det var muligt sE5% kunne man jo sE6%tte et amperemeter i Collector
og se om der er nogen forskelle  i strF8%mmen.
hilsen Alex.. forhE5%bentlig uden fejl opfattelser igen..

Site Timeline