B&o beolab penta, tomgangsstrøm

Hvordan indstiller jeg tomgangsstrømmen korrekt på beolab penta (MK I) ?

Jeg har indstillet til 10mA pr udgangstransistor er det ok ?

Desuden bemærkede jeg at en af udgangs transistorerne (2SC3281) blev lidt varmere end de to andre i samme "side". Jeg målte det til 59-60 grader ved høj belastning. De to andre transistorer blev "kun" 54-55 grader. Jeg troede der var ubalance i transistorerne, så jeg skiftede alle tre til nye, men det er stadig det samme.

Har det nogen betydning at den ene transistor bliver lidt varmere, og hvorfor er det altid den på samme sted ? Er det måske noget med monteringen og kølepasta ?

Håber i har lidt gode ideer.

-- Aage Johansen

Reply to
Aage Johansen

- Husker ikke... - Skal prøve og kigge..

- "Skæve" emitter-modstande...?

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
Reply to

LN> - Husker ikke... - Skal prøve og kigge..

Fint, jeg afventer

LN> - "Skæve" emitter-modstande...? Hmm, måske. De er ihertfald så små at det er svært at måle med et alm multimeter (0,47 ohm). Jeg kiggede efter montagen en ekstra gang, og jeg syntes at den var lidt "skæv". Loddede transistoren ud igen og bukkede benene lidt til. Det ser ud til at at det hjalp.

-- Aage Johansen Intet er umuligt for Vorherre og en elektriker !

Reply to
Aage Johansen

ter (0,47

jeg kunne forestille mig at udgangen ikke er offset til 0 volt ud ,siden det ene s=E6t bliver varmere.. m=E5l sp=E6ndinger uden signal , over udgangstransistorer og t=E6nk. alex

Reply to
Alex

- Læs igen... Det er ikke det ene sæt, men en af transistorerne i den positive periode... - Altså mismatch af transistorer eller emittormodstande...

BL Penta kan for øvrigt med en en rigtig strømforsyning levere over 600W RMS / 8 Ohm, istedet for det småtjavs der sidder i de femkantede fødder...

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
Reply to
Lars Nielsen

Interesant, jeg var ikke klogere end at de var enes ?

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

- Det er de osse - men når man nu havde mulighed for at lave nye udlæg udlæg af printet, kunne man jo lige ændre Form Factor på printet til 4 trans'er, og bygge en 19" kasse med 2 stk støjdæmpede 1kva-trafo'er, en håndfuld 47000uF100volt og køre +/- 101,4 VDC på printet - istedet for det småskidt der sidder i de femkantede kasser...

Hvis jeg skal mail'e billeder af kassen, så må du jo sende en mail til snipped-for-privacy@s2v.dk ...

Lars / Viborg

--

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk
Reply to
Lars Nielsen

00W RMS
.

ja s=E5dan er det jo n=E5r man ikke ser det man l=E6ser ..undskyld. nu tror jeg at have l=E6st rigtigt .. og s=E5 t=E6nker jeg om den temperaturforskel p=E5 s=E5dan 10% er medf=F8dt= ? det m=E5 en der kender apparatet jo kunne fort=E6lle. Hvis k=F8lepladen ikke er lavet s=E5 alle transistorer kommer lige godt af med varmen s=E5 vil der vel komme sm=E5 forskelle som tilf=E6ldet er. Hvis det var muligt s=E5 kunne man jo s=E6tte et amperemeter i Collector og se om der er nogen forskelle i str=F8mmen. hilsen Alex.. forh=E5bentlig uden fejl opfattelser igen..

Reply to
Alex