B&O aluminium hjælp søges

Har nogen det rigtige råd til at opfriske B&O aluminiumsoverflader
når alderen har sat sine slidspor og div. mærker efter stænk af drikkevarer
som cola, vin, øl mv.?

Mvh, Leif

Re: B&O aluminium hjælp søges
Hej Leif

Vand og sæbe skulle efter sigende være en løsning.

Re: B&O aluminium hjælp søges

Det der er sprøjtet på her går ikke så let af.
Cola, kaffe, ketchup og mange ting ætser i aluminium.
Jeg ved ikke hvad der er kommet på......

Men det ser ud til at overfladen (anoidseringen?) er brudt.

Mvh, Leif

Re: B&O aluminium hjælp søges
Hej Leif

Er du sikker på det, anodiseringen skulle gerne kunne holde
til meget brug.

Re: B&O aluminium hjælp søges

Sulfo og _varmt_ vand reder meget.

Re: B&O aluminium hjælp søges

Alu hedder sprit og ståluld.

--
Benny

Re: B&O aluminium hjælp søges

ståluld?

Ja hvis du gerne vil have ridser, og fjerne al tekst så bare på med det..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Re: B&O aluminium hjælp søges
jeg har haft held med tandpasta!

finn

Re: B&O aluminium hjælp søges

Hvis det er meget alvorligt plejer jeg at bruge "fælgerens" , i fælgerens er
der en del isopropanol eller isopropylalkohol og div sæber.
men pas på symboler og tekst de kan "gnubbes" af .

problemet med div drikkevare på aluminium er at drikkevare
har en lav Ph , skaden kan være , i nogle tilfælde uoprettelige.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: B&O aluminium hjælp søges
Hej Michael

Har B&O lavet sådan noget billigt bras ?

Re: B&O aluminium hjælp søges

I fælgrens, (den type jeg kender), er der som osse fosforsyre, evt.
citronsyre, det ville jeg ikke bruge på sådan en fjernbetjening.

Mvh Ebbe

Re: B&O aluminium hjælp søges

Der skulle ikke gerne være fosforsyre i fælgerens :o)
Citronsyren er kun brugt til Ph regulering og Citronsyre findes i de fleste
sæber.
Jeg ved ikke vilke type du henviser til men de fleste fælgerens er Ph mellem
6 og 8 , altså rimelig neutral.

http://cartecshop.dk/cartec_produkter/faelgrens_syrefri_05_l_da.html

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: B&O aluminium hjælp søges
sæber.
og 8 , altså

Så nede på tanken, Q8, at fælgrens ikke må være på mere end 2 minutter inden
afskylning - hvorfor mon så det?

Mvh, Leif

Re: B&O aluminium hjælp søges

Sandsynligvis fordi den indeholder fosforsyre. Fremragende til at fjerne det
flyverust der kommer fra skiverne, men særdeles hård ved lakken ;-)

Mvh Ebbe

Re: B&O aluminium hjælp søges

Fordi det er stærkt basisk - altså mere end pH 7,5  - i mange tilfælde
10-12. og basiske sæber ætser aluminium. Er der først gået hul på
anodiserien/eloxeringen/lakeringen, er det for sent, for så har
natriumhydroyd'en/ætsnatron/caustic soda (kært barn har mange navne)
fat, og så går det stærkt. Skyl efter med masser af rent vand, affedt
angrebne steder og giv stedet en gang lak.

Fælgrens baseret på syreforbindelser skal kun anvendes på rent
anodiserede/eloxerede fælge - og igen med forsigtighed for steder i
aluminiumen, hvor eloxeringen/anodiseringen er brudt.

Ved lakkerede alufælge skal der ikke anvendes rengøringsdmidler baseret
på syre.

Hvor der ved afskylning forekommer grålige til sorte aflejringer er det
som følge af, at der allerede er sket ætsninger i aluminium'et.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

for at fE5% det elokserede i fin form igen.. sE5% kF8%ber du en krukke
kokosolie af oppekjE6%rs.. og smF8%rer pE5%.. der sker intet ved at det
kommmer pE5% trE6% eller andre flader.. det kan tF8%rres af igen..
det genskaber den matte glans i det elokserede aluminium.
det er B&O's eget tip..og man kunne kF8%be krukker med kokosolie hos
B&O ..
alex

Site Timeline