AVR STK500 spørgsmål

Hejsa

Når man har en funktionel kode på Atmel's STK500 board. Hvad skal der
så ændres SW/HW for at få selvsamme kode til at 'køre' off-board?

Tomas Skott

Re: AVR STK500 spørgsmål

Stort set ingenting. Men du skal have dig et krystal/resonator (hvis du
ikke bruger den indbyggede oscillator) samt noget spænding... :-)

Med venlig hilsen Preben

Re: AVR STK500 spørgsmål

Klart, klart ;-)
Hvilket register styrer int./ekt. osc.?

Tomas Skott

Re: AVR STK500 spørgsmål

Jeg formoder at du har bygget en prototype af dit endelige system. Nu skal
du tage alle de hardware komponenter som indgår i din prototype og samle det
hele på det færdige print.

Det vil sige alle de funktioner som du udnytter på STK500 systemet skal du
tage med over på dit endelige print.

Hvis du får fremstillet det endelige print som en "identisk" kopi af din
nuværende opstilling, så burde det ikke være nødvendigt at ændre i din kode.

Mvh.
Rune

Re: AVR STK500 spørgsmål

S'følli. Reset sættes høj, osv. Men er de interne pullups ikke
automatisk aktiveret af compileren, så uanvendte porte ikke
behøver at blive holdt lave, når de ikke skal benyttes?

Det ville jeg heller ikke mene.
Hvis man benytter ATtiny, hvordan kan man så på en fiks måde
benytte ISP og samtidigt anvende pin'ene som GPIO?

Tomas Skott

Re: AVR STK500 spørgsmål

Ikke nødvendigvis. Det afhænger af compileren. Det er bedst selv at sætte de
ønskede indstillinger, så er man sikker på at de er dem som man har brug
for.

Det afhænger af hvilke ting, som de anvendes til. Hvis du for eksempel
anvende dem til lysdioder, så vil det ikke havde den store betydning at du
også bruger dem til at programmere chippen med. Lysdioderne vil blinke
(meget hurtigt), mens du programmere chippen, men det kan du kalder for en
feature :-)

Re: AVR STK500 spørgsmål

Benytter CodeVision.

Humor er en god ting ;-)

Jeg har en konstruktion i tankerne, hvor jeg vil benytte Tiny'er
som 'slaver' på en bus til min modelbane, hvor hver Tiny skal
styre 4 - 8 sporskifter.
Hvert modul vil da checke om den sendte adresse er den samme,
som dens egen egen og så skifte sporskiftet, som den er
forbundet til; så det vil nok ikke være så sundt, hvis de bliver
skiftet med programmeringshastighed :-)

Så kan jeg komme udenom at benytte en Tiny, der har så mange
porte at ISP'en kan holdes fri?

Tomas Skott

Re: AVR STK500 spørgsmål

Jeg ville anvende ISP benene til bussen med et eller andet form for stik, så
det kunne skilles ad, hvis man skulle bruge dem til at programmere med.
Hvilken form for bus havde du tænkt dig at anvende, den skal være immun over
for elektrisk støj, da elmotoren i modeltoget kan afgive elektrisk støj.

En helt anden mulighed, som jeg kender fra PIC mcu er en bootloader, som kan
hente den nye firmware via bussen og opdatere sig selv. Så er det kun
nødvendigt at have adgang til ISP benene en gang i starten, derefter foregår
det hele "indefra".Det samme burde kunne gøres ned en AVRtiny.

Jeg ville nok anvende en lille chip til hvert sporskifte, men det ville nok
blive en dyr løsning. ´To ben til at styre sporskiftet, to ben til
kommunikation og de sidste par ben til et par lysdioer, så man kan se
hvilken vej sportskiftet er stillet.

Mvh.
Rune

Re: AVR STK500 spørgsmål

Umiddelbart påtænker jeg at anvende SPI.

Helt klart - Det kunne være en fed løsning. Jeg er dog ikke så
hardcore SW-mand, så at programmere en bootlader er nok lidt for
voldsomt - Er selv HW-ingeniør.

For at spare chips, var det min hensigt, at hver Tiny styrer 4
sporskifter. Sin egen adresse og de efterfølgende 3.

Jeg har tænkt det sådan, at man sender en kommando ud på bussen -
 Den pågældende Tiny reagerer på kommandoen, skifter sporet,
modtager indikation fra skiftet om veludført handling og sender
derefter kommando tilbage til Masteren om at sporet er skiftet.
Herefter indikeres dette på sportavlen, så man opnår korrekt
skift.

Tomas Skott

Re: AVR STK500 spørgsmål

Jeg tror ikke dette vil virke, da SPI ikke er god på længere afstande. Mine
forslag vil være f.eks. LIN, CAN, eller RS-485.

Er selv nyuddannet elektro-civilingeniør, men har i løbet af mit studie også
kigget på software. Er desværre arbejdsløs lige i øjeblikket, men leder med
lys og lygter efter et job.

Hvis du kører med to jernbanespor ved siden af hinanden, så sidder der tit
2-4 sporskifter i nærheden af i hinanden, så ud fra et økonomisk synspunkt,
så vil det nok være den bedste løsning af have 4 sporskifter per chip.

Helt enig dette kunne blive en fed modeljernbane. Du er velkommen til at
kontakte mig direkte, hvis du skulle få nogle problemer med projektet.

Mvh.
Rune Christensen

Re: AVR STK500 spørgsmål

Mine

Jeg anbefaler å gjøre deg kjent med ModBus
http://www.modbus.org

og RS485.

(Jeg har en nesten færdig løsning som kjører på en TINY15)
også
med
synspunkt,

Jeg er interesert i de økonomiske betraktninger du gjør deg:

4 stk    TINY15
4 stk    DS3695
4 print ++

Kontra
1 TINY2313
1 DS3695
1 print ++

Re: AVR STK500 spørgsmål

Jeg skal ærlig indrømme at jeg ikke har regnet ret meget på det :-)
Du skal huske at indregne stik, ledninger og lignende ting, når du beslutter
dig om hvilken løsning, som skal anvendes.

Den sidste virker billigst og var den løsning, som Tomas Skott snakkede om,
hvor man styrer 4 sporskifter med en chip.

Re: AVR STK500 spørgsmål
Hej Rune

Og undskyld den lange svartid - "Belastning på bussen" :-)

LIN kender jeg ikke. Under mit eget studie, arbejdede vi faktisk
lidt med CAN, men har ikke gjort i det siden. Har Atmel en
controller med CAN?
Ved RS485, må du vel også have en transceiver mellem hver uC...

Surt med din jobsituation - Har der vist sig noget i de sidste
14 dage?
Min kæreste er selv nyuddannet kandidat og deler desværre også
skæbne med dig - passer underligt sammen med de meddelelser, man
hører om manglende kapaciteter i pressen :-(

Præcis - også derfor, jeg påtænker denne løsning.

Takker - Kunne godt finde på det, når jeg når så langt, at den
reelle programmering startes :-)

Tomas Skott

Re: AVR STK500 spørgsmål

LIN er en mini udgave af CAN bruger en normalt UART og en LIN transciever.
Du kan finde info hos microchip.com angående LIN.
Har ikke brugt CAN i forbindelse med AVR, så må være dig svar skyldig.

Hver MCU skal have en RS485 transciever se maxim-ic.com for info omkring
dette.

Har været til jobsamtale den 11/5 det var min 4. samtale, desværre hos fire
forskellige firmaer. Håber at komme til den anden samtale i dette firma.

Jeg forstår det heller ikke.

Du skal huske at tænke på interface mellem MCU og sporskifterne.

Rune Christensen

Re: AVR STK500 spørgsmål

Det vil jeg da lige snuse lidt til - Er det svært at
implementere?

Jeps - Eller linear.com måske?

Ikke så dårligt - Fedt, at du er kommet så langt i det mindste :-
)

Klart klart - Der er ikke så meget "drive" i mikroen alene jo :-)

Har lavet en løsning med et par transistorer til sporskifterne -
det skulle virke.

Tomas Skott

Re: AVR STK500 spørgsmål

Har aldrig prøvet. Der findes nogle application notes på microchip.com som
beskriver lidt om det.
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId14%90&filterID40%0

Der er flere forskellige muligheder.

Nu ved jeg jo ikke hvilken type modeltog  du arbejder med, men kan huske
noget om at Märklin bruger AC til at skifte deres sporskifter. Måske skulle
man finde nogle relæer eller lignende til at styre dem for at adskille de to
strømkredse.

Rune Christensen

Re: AVR STK500 spørgsmål

Takker :-)

Jeg bruger såkaldte underjordiske drev, hvilket vil sige, at
drevet påmonteres under den plade skiftet ligger på. Drevet
er "blot" en kraftig spole, hvori en kerne trækkes i bund ved
aktivering. Vendes polariteten på spolen, presses kernen
naturligvis ud af spolen - hermed skift af sporet :-)

Tomas Skott

Site Timeline