AVR STK500 spørgsmål

Hejsa

Når man har en funktionel kode på Atmel's STK500 board. Hvad skal der så ændres SW/HW for at få selvsamme kode til at 'køre' off-board?

--
Med venlig hilsen

Tomas Skott
Reply to
Tomas Skott

Stort set ingenting. Men du skal have dig et krystal/resonator (hvis du ikke bruger den indbyggede oscillator) samt noget spænding... :-)

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

Jeg formoder at du har bygget en prototype af dit endelige system. Nu skal du tage alle de hardware komponenter som indgår i din prototype og samle det hele på det færdige print.

Det vil sige alle de funktioner som du udnytter på STK500 systemet skal du tage med over på dit endelige print.

Hvis du får fremstillet det endelige print som en "identisk" kopi af din nuværende opstilling, så burde det ikke være nødvendigt at ændre i din kode.

Mvh. Rune

Reply to
Rune Christensen

Klart, klart ;-) Hvilket register styrer int./ekt. osc.?

--
Med venlig hilsen

Tomas Skott
Reply to
Tomas Skott

Rune Christensen skrev:

S'følli. Reset sættes høj, osv. Men er de interne pullups ikke automatisk aktiveret af compileren, så uanvendte porte ikke behøver at blive holdt lave, når de ikke skal benyttes?

Det ville jeg heller ikke mene. Hvis man benytter ATtiny, hvordan kan man så på en fiks måde benytte ISP og samtidigt anvende pin'ene som GPIO?

--
Med venlig hilsen

Tomas Skott
Reply to
Tomas Skott

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

Ikke nødvendigvis. Det afhænger af compileren. Det er bedst selv at sætte de ønskede indstillinger, så er man sikker på at de er dem som man har brug for.

Det afhænger af hvilke ting, som de anvendes til. Hvis du for eksempel anvende dem til lysdioder, så vil det ikke havde den store betydning at du også bruger dem til at programmere chippen med. Lysdioderne vil blinke (meget hurtigt), mens du programmere chippen, men det kan du kalder for en feature :-)

Reply to
Rune Christensen

Benytter CodeVision.

Humor er en god ting ;-)

Jeg har en konstruktion i tankerne, hvor jeg vil benytte Tiny'er som 'slaver' på en bus til min modelbane, hvor hver Tiny skal styre 4 - 8 sporskifter. Hvert modul vil da checke om den sendte adresse er den samme, som dens egen egen og så skifte sporskiftet, som den er forbundet til; så det vil nok ikke være så sundt, hvis de bliver skiftet med programmeringshastighed :-)

Så kan jeg komme udenom at benytte en Tiny, der har så mange porte at ISP'en kan holdes fri?

--
Med venlig hilsen

Tomas Skott
Reply to
Tomas Skott

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

Jeg ville anvende ISP benene til bussen med et eller andet form for stik, så det kunne skilles ad, hvis man skulle bruge dem til at programmere med. Hvilken form for bus havde du tænkt dig at anvende, den skal være immun over for elektrisk støj, da elmotoren i modeltoget kan afgive elektrisk støj.

En helt anden mulighed, som jeg kender fra PIC mcu er en bootloader, som kan hente den nye firmware via bussen og opdatere sig selv. Så er det kun nødvendigt at have adgang til ISP benene en gang i starten, derefter foregår det hele "indefra".Det samme burde kunne gøres ned en AVRtiny.

Jeg ville nok anvende en lille chip til hvert sporskifte, men det ville nok blive en dyr løsning. ´To ben til at styre sporskiftet, to ben til kommunikation og de sidste par ben til et par lysdioer, så man kan se hvilken vej sportskiftet er stillet.

Mvh. Rune

Reply to
Rune Christensen

Umiddelbart påtænker jeg at anvende SPI.

Helt klart - Det kunne være en fed løsning. Jeg er dog ikke så hardcore SW-mand, så at programmere en bootlader er nok lidt for voldsomt - Er selv HW-ingeniør.

For at spare chips, var det min hensigt, at hver Tiny styrer 4 sporskifter. Sin egen adresse og de efterfølgende 3.

Jeg har tænkt det sådan, at man sender en kommando ud på bussen - Den pågældende Tiny reagerer på kommandoen, skifter sporet, modtager indikation fra skiftet om veludført handling og sender derefter kommando tilbage til Masteren om at sporet er skiftet. Herefter indikeres dette på sportavlen, så man opnår korrekt skift.

--
Med venlig hilsen

Tomas Skott
Reply to
Tomas Skott

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

Jeg tror ikke dette vil virke, da SPI ikke er god på længere afstande. Mine forslag vil være f.eks. LIN, CAN, eller RS-485.

Er selv nyuddannet elektro-civilingeniør, men har i løbet af mit studie også kigget på software. Er desværre arbejdsløs lige i øjeblikket, men leder med lys og lygter efter et job.

Hvis du kører med to jernbanespor ved siden af hinanden, så sidder der tit

2-4 sporskifter i nærheden af i hinanden, så ud fra et økonomisk synspunkt, så vil det nok være den bedste løsning af have 4 sporskifter per chip.

Helt enig dette kunne blive en fed modeljernbane. Du er velkommen til at kontakte mig direkte, hvis du skulle få nogle problemer med projektet.

Mvh. Rune Christensen

Reply to
Rune Christensen

Mine

Jeg anbefaler å gjøre deg kjent med ModBus

og RS485.

(Jeg har en nesten færdig løsning som kjører på en TINY15)

også

med

synspunkt,

Jeg er interesert i de økonomiske betraktninger du gjør deg:

4 stk TINY15 4 stk DS3695 4 print ++

Kontra

1 TINY2313 1 DS3695 1 print ++
Reply to
Harald Mossige

"Harald Mossige" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@news.wineasy.se...

Jeg skal ærlig indrømme at jeg ikke har regnet ret meget på det :-) Du skal huske at indregne stik, ledninger og lignende ting, når du beslutter dig om hvilken løsning, som skal anvendes.

Den sidste virker billigst og var den løsning, som Tomas Skott snakkede om, hvor man styrer 4 sporskifter med en chip.

Reply to
Rune Christensen

Hej Rune

Og undskyld den lange svartid - "Belastning på bussen" :-)

Rune Christensen skrev:

LIN kender jeg ikke. Under mit eget studie, arbejdede vi faktisk lidt med CAN, men har ikke gjort i det siden. Har Atmel en controller med CAN? Ved RS485, må du vel også have en transceiver mellem hver uC...

Surt med din jobsituation - Har der vist sig noget i de sidste

14 dage? Min kæreste er selv nyuddannet kandidat og deler desværre også skæbne med dig - passer underligt sammen med de meddelelser, man hører om manglende kapaciteter i pressen :-(

Præcis - også derfor, jeg påtænker denne løsning.

Takker - Kunne godt finde på det, når jeg når så langt, at den reelle programmering startes :-)

--
Med venlig hilsen

Tomas Skott
Reply to
Tomas Skott

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

LIN er en mini udgave af CAN bruger en normalt UART og en LIN transciever. Du kan finde info hos microchip.com angående LIN. Har ikke brugt CAN i forbindelse med AVR, så må være dig svar skyldig.

Hver MCU skal have en RS485 transciever se maxim-ic.com for info omkring dette.

Har været til jobsamtale den 11/5 det var min 4. samtale, desværre hos fire forskellige firmaer. Håber at komme til den anden samtale i dette firma.

Jeg forstår det heller ikke.

Du skal huske at tænke på interface mellem MCU og sporskifterne.

Med venlig hilsen Rune Christensen

Reply to
Rune Christensen

Det vil jeg da lige snuse lidt til - Er det svært at implementere?

Jeps - Eller linear.com måske?

Ikke så dårligt - Fedt, at du er kommet så langt i det mindste :- )

Klart klart - Der er ikke så meget "drive" i mikroen alene jo :-)

Har lavet en løsning med et par transistorer til sporskifterne - det skulle virke.

--
Med venlig hilsen

Tomas Skott
Reply to
Tomas Skott

"Tomas Skott" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

Har aldrig prøvet. Der findes nogle application notes på microchip.com som beskriver lidt om det.

Der er flere forskellige muligheder.

Nu ved jeg jo ikke hvilken type modeltog du arbejder med, men kan huske noget om at Märklin bruger AC til at skifte deres sporskifter. Måske skulle man finde nogle relæer eller lignende til at styre dem for at adskille de to strømkredse.

Med venlig hilsen Rune Christensen

Reply to
Rune Christensen

Rune Christensen skrev:

Takker :-)

Jeg bruger såkaldte underjordiske drev, hvilket vil sige, at drevet påmonteres under den plade skiftet ligger på. Drevet er "blot" en kraftig spole, hvori en kerne trækkes i bund ved aktivering. Vendes polariteten på spolen, presses kernen naturligvis ud af spolen - hermed skift af sporet :-)

--
Med venlig hilsen

Tomas Skott
Reply to