AVR micro-controller til TFT skærm

Jeg er igang med et projekt for at lave et quiz-program med sin egen
skærm (lidt ligesom "buzz" spillet), men jeg er stødt på et større
problem da jeg skal give visuelt output og jeg gerne vil bruge en 12"
TFT skærm.

Jeg har aldrig arbejdet med TFT skærme (eller skærme generelt) før, og
jeg ville gerne vide hvordan (eller om det overhovedet er muligt) man
kan få en ATmega6490 til at skrive et output på en TFT skærm og
hvordan man kobler de forskellige porte/pins sammen.

Håber det var til at forstå.

Re: AVR micro-controller til TFT skærm

Nyere skærme benytter en standard der hedder LVDS. Det er en seriel bus
hvor man før i tiden havde parallel overførelse med 8 bit til hver
farve. Så tag og søg på google efter LVDS. Men det helt sikkert ikke
noget for nybegyndere kunne jeg forstille mig.

Et andet problem du nok hurtig støder på er hvordan du vil lagre grafik
i den lille microprocessor. Du når knap nok at have en font i bit map in
den er fyldt op.

Mvh
   Jan Thøgersen

Re: AVR micro-controller til TFT skærm

LVDS er også parallel så det bliver ikke lettere af at bruge LVDS
tværtimod.
LVDS er en forkortelse for Low Voltage Diffrent Signal ergo en balanceret
udgang.

Så mit råd må nok blive compositen og så nøjesmed en grove opløsning.

--
/ Peter Andersen
/ Skanderborg

Re: AVR micro-controller til TFT skærm
hey.....

det skal du nok glemme.... men Atmel laver en ARM, med en LCD controler,
  plus en masse andre frække ting indbygget..... men det er nok ikke et
begynder project.....

/finn

Re: AVR micro-controller til TFT skærm

Der skulle også være kommet en 32bit AVR med LCD/TFT interface for nylig.
:-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: AVR micro-controller til TFT skærm

Hvis der er VGA/composite indgang er dette en mulighed:
http://convergencepromotions.com/atmel/v_6/pdf/v_6_pg-40-42.pdf

Men det bliver jo ikke den helt fede grafik... :)

Med venlig hilsen Preben

Re: AVR micro-controller til TFT skærm
Hejsa

Jada, men kan da anbefale at bruge et text-tv modul, da det jo er ret nemt
at interface (I2C), og den kræver kun en simpel tv-clock generator, for at
kunne vise text på RGB, og nemt som sort/hvid via et par modstande til en
alm. video-indgang på en lille monitor.
Kvaliteten ved du selv hvordan er, da det jo er den kvalitet du selv kan se
på dit tv.

Mvh Hauge der har små 100 stk. text-tv moduler liggende på lager, der er
baseret på SAA5254

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060418203102@smart-tech.dk
Re: AVR micro-controller til TFT skærm

rre
r, og

Hej Kasper

Bedste bud hvis (digital?) indgang:

http://www.atmel.com/dyn/products/view_detail.asp?FileName3D%AT91SAM9261_=
11_15.html&family_id3D%605
Citat: "...The AT91SAM9261's on-chip LCD controller supports20%
black-and-white and up to 16M colors, driving *active TFT* and passive20%
STN LCD displays with a resolution of up to 2048x2048..."

-

PrF8%v at se om dette kan hjE6%lpe. Der noget til 1-4 linier og der er no=
get20%
til grafik LCD og TFT:

EDN, 2/5/2004 Choosing the perfect TFT display: part one
Understanding TFT trade-offs lets you better match the display and20%
interface to your application.
http://www.edn.com/article/CA376624.html?stt3D%000&pubdate3D%2%2F5%2F2004 =

EDN, 2/19/2004 Choosing the perfect TFT display: part two:
http://www.edn.com/article/CA379882.html

PIC16 driving 640 x 480 TFT screen directly:
http://www.webx.dk/oz2cpu/pic/pictft.htm

Learn About LCD TV and TFT LCD Displays:
http://www.avdeals.com/classroom/what_is_tft_lcd.htm
http://www.plasma.com/classroom/what_is_tft_lcd.htm

LCD Information and Technical Forum:
http://eio.com/lcdintro.htm
http://www.eio.com/public/lcd /

Eksempel pE5% TFT skE6%rm med RGB analog indgang:
http://www.purdyelectronics.com/pdf/ANDpSi018TP-LED.pdf

Source driver Solution for TFT Large Size Display:
http://www.solomon-systech.com/pdf/TFT%2520Large%2520Display_040422.pdf

Driving method for gate-delay compensation of TFT/LCD:
http://www.research.ibm.com/journal/rd/423/kusafuka.html

SF8%gning:
http://www.google.dk/search?q3D%driving+TFT

-

Har du analog video indgang kan man mE5%ske lave en bit-banging driver:

VIDEO TETRIS
A video game with software generated video signal !
http://www.web-ee.com/Schematics/PICTetris/PICTetris.htm

PIC-Tock
http://www.brouhaha.com/~eric/pic/pictock.html

PIC-Pong
http://www.brouhaha.com/~eric/pic/picpong.html

-

Vejviser:
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/lcd /

PIC Microcontroler LCD IO routines:
http://www.piclist.com/techref/io/lcd/pic.htm

Graphic LCD driver for LPH 7366-1 (used in Nokia 5110 Phone)
by Bergthaller C Iulian:
http://www.piclist.com/techref/io/lcd/LPH7366.htm
http://sandiding.tripod.com/lcd.html

PIC plots pixels sans controller
http://www.edn.com/archives/1998/021698/04di.htm#PIC%20plots%20pixels

nokia display
PIC styring af grafikdisplays:
http://www.microsyl.com /

http://www.epanorama.net/links/project_display.html#lcd_project

Why a Graphics LCD is the Best Choice for Many Text-only Applications:
http://www.eio.com/scotted.htm

LCDproc
linux LCD display driver
http://lcdproc.omnipotent.net/?continue3D%yes
http://sourceforge.net/projects/lcdproc/

Understanding HD44780 compatible LCD-displays
http://jamesthornton.com/linux/LinuxFocus/English/September2002/article25 =
8.shtml

http://www.skippari.net/lcd /
http://www.skippari.net/lcd/lcdinfo.html

http://lcd4linux.sourceforge.net/

http://lcdsmartie.sourceforge.net/

http://www.nongnu.org/flcd/freelcd.EN.html

http://www.bwct.de/cgi-bin/shop.pl?ID3D%&status3D%00080&bestellung3D%&kon =
fig3D%#aktiv
Wir bieten LCD-Module mit USB AnschluDF% an.
http://www.bwct.de/lcd.html
http://www.usblcd.de /

How to control a HD44780-based Character-LCD
The Industry Standard Character LCD:
http://ouwehand.net/~peter/lcd/lcd.shtml
kopi:
http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd.shtml

vejviser:
http://lcdsmartie.sourceforge.net/links.htm
http://www.crystalfontz.com/links/index.html
http://www.fractronics.com/mjukvara.shtml

mvh/Glenn

Re: AVR micro-controller til TFT skærm [e ller LED eller LASER?]

rre
2E%..

Hej Kasper

Hvorfor TFT nE5%r man kan anvende laser eler LED?:

5. april 2006, pcworld: Nu kommer laser-tv'et.
Mitsubishi er klar med prototype pE5% nyt 50 tommer laser-tv, der skulle =

vE6%re til at betale.
http://www.pcworld.dk/art/7275?a3D%block&i3D%81

19. april 2006, Comon: Mobiltelefon med indbygget projektor.
Erhverv:  Sydkoreanske Iljin Display har udviklet en projektor pE5%20
stF8%rrelse med en mF8%nt:
http://comon.dk/index.php/news/show/id3D%26351
Citat: "...billede pE5% vE6%ggen pE5% op til 794% i fuld farve..."

16. nov. 2005, pcworld: Projektor i mobiltelefonen.
Et finsk firma er ved at udvikle en projektor, der bliver sE5% lille, at =

den kan indbygges i en mobiltelefon.
http://pcworld.dk/default.asp?Mode3D%2&ArticleID3D%6584
Citat: "...Upstream Engineering hE5%ber pE5% en kommerciel lancering af20%
produktet i lF8%bet af 2006..."

En holdbar og rigtig portabel projektor?:

10. feb. 2005, pcworld: Projektor til jakkelommen.
Mitsubishi har lanceret en ganske lille projektor ved navn20%
PocketProjector. Mini-projektoren vejer ikke mere end 400 gram. Den kan20%
levere et billede pE5% 42 tommer, og den kan kF8%re pE5% batterier.
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode3D%2&ArticleID3D%5717
Citat: "...
PocketProjector kan kF8%re pE5% batterier
2E%..
I stedet er lyskilden tre stE6%rke lysdioder fra Lumileds - en rF8%d, en =

grF8%n og en blE5%. Dioderne kan holdes til mindst 20.000 timers brug
2E%.."

mvh/Glenn

Site Timeline