AVR fuse bits - Uheld = død processor?

Arh pis!
Min mus opfører sig ret mærkeligt, og vil gerne lige selv flytte lidt på
markøren ret ofte.
Det resulterede så i at jeg kom til at brænde nogle ret tilfældige fuse bits
i min ATMEGA168...
Og nu kan jeg så ikke komme i kontakt med den mere. Hverken læse eller
skrive fuse bits eller programmere.
Hvordan er det nu lige det er ? Jeg mener at have hørt man kan være uheldig
og ødelægge professoren så man ikke kan programmere den mere.
Bliver jeg nødt til at få den skiftet, eller kan den reddes på snedig vis?

pft
Kåre

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?
Hej,

Du har nok enablet debugWire fusen (DWEN) - og det er træls..
(Har selv prøvet det - det er bare øv øv når det sker!)

Man skal nu enten have den i en speciel parallel programmer
(der giver ca 12V til et ben, så den kommer i parallel programming mode)
eller
en debugwire debugger der kan progammere vidstnok.

(Regner med du bare bruger en serial ICSP programmer?)

=det nemmeste er nok at købe en nu MEGA168 - og lade være med at programmere
DWEN og security fusene. :-/

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.LaserBeam.dk

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?

Jeg kom til at tænke på, at det virkede underligt at programmet som lå i den
nu heler ikke kører.
Hvis bare jeg fik enablet debugwire, skulle programmet så ikke kunne køre
alligevel, eller skal det startes af debugwire interface?

Men ellers så ligger der nok et par hundrede på lager. Så må jeg finde en
der gider lodde en ny i...

mvh
Kåre

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?

DET er da et mindre problem, hvor i landet bor du?

Mvh. Uffe Ravn

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?

Det er bestemt heller ikke noget problem. Jeg har 50 loddedamer siddende 30
meter fra hvor jeg sidder ;-)
Det havde bare været lettere hvis der var et hurtigt trick til at komme i
kontakt med den igen.

mvh
Kåre

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?
On Tue, 13 Nov 2007 10:28:39 +0100, "Kåre"

Du kan have kommet til at lave flere ting. Dels DWEN, men hvis
programmet i den ikke kører, ja så er det nok ikke det.
Så kan du have sat RESET benet til at være almindelig I/O pin, men
også her burde dit program køre.
Og endelig kan du have omprogrammeret oscillatoren, så den ikke kører
med intern clock, eller krystal eller noget. Her vil programmet heller
ikke køre, så det kan meget vel være det, du er kommet til. Nu ved jeg
ikke hvordan du genererer clock til din Mega168, men hvis du kan komme
til at føde et eksternt clocksignal ind på clock-indgangen af AVR'en,
så kan du højst tænkeligt redde den på den måde.

M.v.h. Mikael

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?

Men jeg burde jo kunne læse/skrive fuse bits uden at clocken kører, via ISP.
Eller?
Men det er meget sandsynligt at jeg har gjort flere ting samtidig, for som
sagt var det et uheld. Jeg aner ikke hvad jeg fik skrevet ned, men tror mest
på at det var "alt blank" dvs. alle fuses brændt (=0). Men så synes jeg også
den burde køre.
Men nu har jeg skaffet en ny processor, så må jeg igang med loddemaskinen
efter fyraften.

Jeg bruger intern clock og printet er ikke lavet til at der kan sættes en
ekst krystal på, eller havde det været oplagt at prøve.
Og der sidder noget skrammel på XTAL indgangene så det er ikke så nemt at
sætte en frekvensgenerator på, desværre.

mvh
Kåre

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?
ISP.
Øhh, hvis du har programmeret den til at køre extern OSC,
så mener jeg faktisk ikke den er til at komme i kontakt med, uden clock
signal.
(Man kan ihverfald ikke programmere den!)

Du har nok også fået brændt nogle andre fuses, så den ikke starter op feks
WDT.

Husk forresten at 1 er unprogrammed og 0 er unprogrammed,
men det afhænger af softwaren du bruger..

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.LaserBeam.dk / www.SkyPilot.dk

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?
On Tue, 13 Nov 2007 13:03:11 +0100, "Kåre"

Nej, den vil være stendød uden en clock, uanset hvad.
Eneste "undtagelse" er parallel programmering, men det er en del af
parallelprogrammeringsalgoritmen at man giver kredsen et clocksignal.

Nix. Alle fuses brændt (=0) indikerer ekstern clockgenerator, så end
ikke et krystal ville hjælpe dig her.

Det var netop det, jeg fiskede lidt efter. Du kan ikke lige lodde
noget simpelt af midlertidigt, for at komme ind med en clock, vel? Det
er kun det ene XTAL ben der skal bruges, men selvfølgelig det rigtige
af dem (XTAL1)  ;-)

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?
Ah, min hjerne krøllede vist lige der. Alle fuses = 1 = ikke brændt.

Har prøvet med ekstern clock/tonegenerator på, men ingen held.
Nu har jeg skiftet professoren, og så spiller det igen.

mvh
Kåre

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?

Ok, så er det eksternt krystal på 8 MHz eller derover.

Ærgeligt, men det var et forsøg værd. Så er den nok mere alvorligt
død. Med mindre du prøvede med en så lav frekvens, at programmeren var
for hurtig for den.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?
Hej!

50 loddedamer 30m væk + loddetin + ny µcontroller = hurtig løsning

Det er jo simpel matematik ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: AVR fuse bits - Uheld = død processor?

Jeg ved det, og det endte også sådan. Næsten. Jeg måtte selv igang med
loddekolben.
Nu spiller den igen.
Men da problemet indtraf sad jeg derhjemme og vidste ikke om vi lige havde
flere 168'ere på lager, så en hurtig løsning ville have været at foretrække.

Det er dog stadig lidt en gåde hvilke fuse bits jeg brændt.
Selv med ekstern clock kunne jeg ikke få gang i den.

mvh
Kåre

Site Timeline