Autoradioselvholderrelæ

Jeg vil gerne kunne høre radio i bilen, når der ikke er tænding på, men
samtidig skal radioen slukke, når man slukker for tændingen...

Det bedste ville være, hvis autoradiofabrikanten ville lave det sådan, at
radioen slukkede sammen med tændingen, og man kunne så tænde og slukke igen,
som man ville. Gerne med et indstilleligt timeout, og også gerne når
batterispændingen bliver for lav.
Når man satte tænding på, blev radioen tændt, hvis den var tændt, da man
slukkede for tændingen, ellers forblev den slukket. (Dette gerne
programmerbart: Action when ignition on: ON/AUTO/OFF)

Men når det nu ikke fungerer således, må man jo prøve selv.

Jeg kan forestille mig noget med en trykknap og en thyristor eller et relæ,
så man trykker på en knap, når man vil høre radio uden tænding. Når man
næste gang tænder for tændingen, eller slukker for radioen, går det i
normalstilling.

Kan nogen lige ryste et sådant kredsløb sammen af standardkomponenter, der
ikke skal programmeres?

Og så lige tage højde for at radioen helst skulle forsynes igennem en
24->12v konverter. :-)

Leif

Re: Autoradioselvholderrelæ

Det gør samtlige autoradioer jeg har haft fat i gennem de sidste 8
år....

Pænt pynt i stuen:

Re: Autoradioselvholderrelæ

Er det ikke det man kalder et paradoks ?

Mvh Max

Re: Autoradioselvholderrelæ

Mon ikke han mener, at når han slukker for bilen (tændingen), så skal
radioen også slukke, men når han så har slukket for bilen, vil han kunne
tænde for radioen igen selvom bilen er slukket.

Re: Autoradioselvholderrelæ

Exactly

Leif

Re: Autoradioselvholderrelæ
Hej Leif

Så sæt den direkte til batteriet gennem en batterivagt (købes
hos Harald Nyborg) som sørger for at slukke radioen før
at batterispændingen bliver kritisk.

Mvh Max

Re: Autoradioselvholderrelæ

12 V Strømvagt til 99 kr.....

Pænt pynt i stuen:

Re: Autoradioselvholderrelæ

Hvilken radio drejer det sig om ?

Som skrevet før, så har de autoradios jeg har haft fat i gennem de
sidste 8 år haft den feature...

Pænt pynt i stuen:

Re: Autoradioselvholderrelæ
Hej Klaus

Kan du tænde radioen når tændingsnøglen er fjernet ?

Mvh Max

Re: Autoradioselvholderrelæ

Ja, intet problem. Trykker blot på volumenknappen, der normalt også
agerer tænd og sluk ved "normal kørsel".

Pænt pynt i stuen:

Re: Autoradioselvholderrelæ
Hej Klaus

Ok, syntes bare ikke det virker sådan i konens Zantia.

Mvh Max

Re: Autoradioselvholderrelæ

Til min Golf II købte jeg en Blaupunkt radio, der kunne det der. Det var
i 1994..... Jeg er endda lige ved at tro at den radio jeg satte i min
Golf I'er havde samme funktionalitet (i 1990), men er dog ikke helt
sikker, rodede en del med bilstereo på det tidspunkt og kan ike helt
huske de forskellige radioer fra hinanden.

Alle efterfølgende radioer jeg har haft fat i var det samme.

Pænt pynt i stuen:

Re: Autoradioselvholderrelæ

Radioen i min Opel fra '79 kunne tændes "altid". Det er veleg. bare et
spørgsmål om forsyner den fra før eller efter tændingen (de er der begge to
i standard tilsutninger) - og så selvfølgelig relativt lavt standbyforbrug
og at føreren husker at slukke når bilen forlades ;-)

MVh.
 Anders

Re: Autoradioselvholderrelæ

Det er da standard.
Karsten H. Jensen

Re: Autoradioselvholderrelæ

Det er muligt det er en standard.
Det er ISO-8859-1 osse.

Ingen af de biler, jeg har kørt/siddet i har nogen af dem.

Leif

Re: Autoradioselvholderrelæ

Hvilke biler og hvilke radioer ?

Pænt pynt i stuen:

Re: Autoradioselvholderrelæ

Alle fra forrige århundrede, bortset fra en Yaris.

Kan det ikke være lige meget?

Er der nogen, der kan udtænke det kredsløb eller ej?

Leif

Re: Autoradioselvholderrelæ
Hej.
Jeg har en Mercedes fra 1993 med en Becker Autoradio i. Den spiller fint med
tænding og når bilen bliver stoppet og tændingen forsvinder går radioen ud.
Jeg kan så bare trykke på on uden tændingen er tændt og radioen spiller
igen. Det er orginalt monteret fra ny af, jeg ved ikke hvordan det er lavet.
Mvh Niels Aage

Re: Autoradioselvholderrelæ

Næh, det kunne være at noget af udstyret er fejlmonteret.

Du skriver selv "Det bedste ville være, hvis autoradiofabrikanten ville
lave det sådan, at radioen slukkede sammen med tændingen, og man kunne
så tænde og slukke igen, som man ville"

Det undrer mig at du ikke ser det, da det har været på radioer i mange
år nu.

Det du dybest set vil have er en timer med ½ times puls der kan give den
styrespænding der normalt kommer med tændingen.

  Tænding   o----------->|-o----------o Tændingssignal på autoradio

                           -
                           ^

                       | | | |
                       o_o_o_o
                      |       |  555
                ---    o o o o
 + 12 volt   o--o o----- | | |

             Trykkontakt
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Vil du have en batterivagt oveni ?

Pænt pynt i stuen:

Re: Autoradioselvholderrelæ

Du mener sikkert "sidste århundrede" og ikke "forrige"