Automatsikring på 3A 1+N til DIN-skinne?

Hej gruppe(r) -

Er ved at splitte en el-spareskinne ad for at lave lidt smart til husets IHC-installation. El-spareskinnen er af typen med et master- + flere slave-udtag.

Jeg vil gerne bygge elektronikken ind i en lille tavle med DIN-skinne, s=E5 jeg kan s=E6tte en sikring p=E5 masterudtaget. Der st=E5r nemlig, at m= an skal v=E6re "meget omhyggelig" med, at belastningen p=E5 masterudtaget ikke m=E5 overstige 800W.

Mit problem er, at de mindste automatsikringer, jeg kan finde (som passer til DIN-skinner og som er med 1+N pol) er p=E5 6 A. Og jeg har brug for 800 W / 120 V ~ 3A.

Nogen id=E9er?

-- Jakob

Reply to
Fod

Øh, den holder ikke: hvis sikringen er 6Amp, og du leder lige så meget udenom, vil den samlet set blive 12Amp, ikke 3Ap :-)

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Hvordan motorv=E6rn? Fungerer de ikke ved at motorv=E6rnet kobler ud, hvis str=F8mstyrken ikke holder sig inden for et interval (fx 0,63-1,00 A) ? For s=E5 skal jeg jo finde et 0 - 3 A motorv=E6rn, og det er ikke let - jeg har i hvert fald ikke kunnet finde nogen, der har et interval, der starter ved 0 A...

-- Jakob

Reply to
Fod

Fod skrev:

snip

Et motorværn på 3 Amp ? En shunt så du leder 50% af strømmen udenom detekterings kredsen ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Nej, kun =B4hvis de bruger mere end hvad de m=E5. bruger de mere er det som regl fordi de er k=F8rt fast eller for meget belastning p=E5 motoren. Det skader jo ikke motoreren at v=E6re slukket eller have let belastning ;-)

Reply to
Bjarke Hansen

vis

Hvad er s=E5 pointen med at give motorv=E6rnene et interval? Hvad betyder de 0,63 A i eksemplet herover?

-- Jakob

Reply to
Fod

Ikke udenom sikringen ! gennem sikringen på 6A derefter halvdelen gennem shunten og halvdelen gennem detekterings kredsen i strømskinnen, det burde give helvdelen til hver :-)

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
www.kabling.dk | www.net-faq.dk | www.ssrr.comm
Reply to
Arne Keller

det er den laveste værdi motorværnet kan indstilles på, altså det kan ikke beskytte motorer med lavere maks strøm end 0,63 A

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
www.kabling.dk | www.net-faq.dk | www.ssrr.comm
Reply to
Arne Keller

Hejsa

Fod skrev:

Hvorfor tager du ikke bare en strømspole og sætter på master ledningen??? så kan du trække op til 200A (ikke i en hus installation), og så lader du IHC'en styre resten?

Comadan sælger nogle, ellers Carlo Gavazzi har nok den du mangler. De har en lille fin en til dinskinne, der kan instilles til at virke mellem 2-20A (trækker en udgang når strømmen overstiger den instillede strøm) Nummer: DIA53S72420A http://217.56.53.219/pdf/DK/DIA53S724.pdf Prisen på sådan en fætter er ca. 200kr mener jeg.

Nu siger du sikkert at fjernsynet/andet ikke bruger 2A, Nej, men så vikler ud bare ledningen et par gange igennem, så virker det. (hvis det tager 0.5A skal du bare køre den 4gange igennem... Simpelt)

Ang. sikringer, kan du sagtens få 1, 2, 3mener jeg vi har, 4, 6, ....A sikringer, bare ikke ved de billige grossister. (Merlin Gerein (Scneider Electric)) Vi bruger dem dagligt i tavle produktionen på mit arbejde.

--
Mvh Emil Gundersen
  www.EGSKilte.dk

Hejsa igen

Fod skrev:

Håber du mener 230v. ellers er der noget galt med dit regnestykke I=P/U Strømmen = Effekten/Spændingen

6,6A=800w/120v

800w/230v = 3,48A ~+minus... Der er flere ting der spiller ind her, så det kan du ikke helt tage for gode vare....

--
Mvh Emil Gundersen
  www.EGSKilte.dk

Jeg forstår det ikke. Kan Du skære det ud i krydsfiner ?

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Det burde ikke være noget problem - de findes bare ikke i byggemarkeder. F. eks. findes der

Hager MCN603 3P+N 6kA C-3A 4M EAN Nr. 3250614311857

Burde være lagervare hos enhver grossist, så du skal bare finde en (f. eks. netbutik) der bestiller den til dig. Men de er ikke ligefrem billige fordi de bliver ikke solgt i så store mængder som standard typer.

Hilsen Klaus

Reply to
Klaus Bahner

Undskyld, der var jeg lidt for hurtigt. Det er den 3 fasede version, du søger jo 1+N, den hedder

Hager MCN503 1P+N 6kA C-3A 2M EAN Nr. 3250614311703

Klaus

Reply to
Klaus Bahner

Fod skriver:

Jeg har 4A (c karakteristik) på lager i garagen, så de findes.

Alternativt smider man vel bare en glassikring ind i stedet ?

Klaus

                 http://home6.inet.tele.dk/moppe
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

(som

Jada. Ramte lige tasterne lidt for langt til venstre.

-- Jakob

Reply to
Fod

Smart! - men jeg skal helt ned omkring 10 W, dvs. kunne detektere 10 W / 230 V ~ 43 mA. Det svarer til 46 vindinger p=E5 2 A-modellen, og det er der nok alligevel ikke plads til. Mon ikke jeg s=E5 skal finde en anden model...

Godt input, tak -

-- Jakob

Reply to
Fod

Godt input, tak.

-- Jakob

Reply to
Fod

Hejsa

Fod skrev:

OKi, så skal det gøres på en anden måde, men så tager du bare kredsløbet fra spareskinnen og finder ud af hvordan den åbner for de extra stik. Signalet konvertere du evt. til IHC, eller et relæ. Relæ kan du bruge enten til at give input til IHC, eller direkte til at kunne klare 16A direkte uden om PLC'en.

Hvis du er ferm i elektronik finder du den Transistor/Triac der lukker op for strømmen, og erstatter den med en støre model, og wopla har du en skinne der kan tage 10-16A...

Et 3. alternertiv, er at du tager et alm 230v strømstik, sætter et relæ i enden af det, og sætter det til din skinne's slave udtag. Den anden ende af relæet sætter du bare på fase ledningen til en

4-5-6stikker du kan få i dit lokale supermarkede for en 20'er!

Wopla... så har du en ny skinne du kan trække 10-16A ud af... (den skal self. sættes direkte til stikkontakten, og ikke til slave udtagene på din spareskinne.)

--
Mvh Emil Gundersen
  www.EGSKilte.dk

Fod skriver:

Hvad er det præcist du vil opnå ?

Klaus

                 http://home6.inet.tele.dk/moppe
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

redsl=F8bet

Det var nemlig det, der var planen; alts=E5 tage elektronikken ud, og koble fasen, der ellers ville have forsynet slave-udtagene, til et

230V input-modul i IHC.

en

Men det er slet ikke det, jeg vil opn=E5! Med dimsen placeret centralt ved siden af IHC-tavle, kan jeg b=E5de have master-stikkontakter fordelt over hele huset - og styre, hvad jeg vil, p=E5 baggrund af, om der er forbrug p=E5 disse, fx.

- have et s=E6t masterstikkontakter til pc'er, som s=F8rger for, at printer, switches, adsl-modem, firewall, scanner etc. ogs=E5 kun er t=E6ndt, n=E5r pc'en er - p=E5 trods af, at det st=E5r i hvert sit rum, p= =E5 loft & k=E6lder.

- have et s=E6t masterstikkontakter til lyd- og billedudstyr, som f=F8rst t=E6nder effektforst=E6rkerne (som st=E5r p=E5 loftet), n=E5r fjernsyn eller forforst=E6rkere er t=E6ndt.

I virkeligheden er det en georg gearl=F8s-m=E5de at l=F8se IHC-problemet: "Hvordan ser jeg, om der bliver trukket effekt p=E5 denne udgang" p=E5 - noget, som mere avancerede systemer (PLC'er?) vel har indbygget. Din id=E9 med str=F8msp=F3len er en elegant l=F8sning - jeg skal bare have noge= t, der kan detektere ned til f=E5 (

Reply to
Fod