Automatsikring på 3A 1+N til DIN-skinne?

Hej gruppe(r) -

Er ved at splitte en el-spareskinne ad for at lave lidt smart til
husets IHC-installation. El-spareskinnen er af typen med et master- +
flere slave-udtag.

Jeg vil gerne bygge elektronikken ind i en lille tavle med DIN-skinne,
sE5% jeg kan sE6%tte en sikring pE5% masterudtaget. Der stE5%r nemlig, at m=
an
skal vE6%re "meget omhyggelig" med, at belastningen pE5% masterudtaget
ikke mE5% overstige 800W.

Mit problem er, at de mindste automatsikringer, jeg kan finde (som
passer til DIN-skinner og som er med 1+N pol) er pE5% 6 A. Og jeg har
brug for 800 W / 120 V ~ 3A.

Nogen idE9%er?

--
Jakob

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-sk inne?
snip

Et motorværn på 3 Amp ?
En shunt så du leder 50% af strømmen udenom detekterings kredsen ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Øh, den holder ikke: hvis sikringen er 6Amp, og du leder lige så meget
udenom, vil den samlet set blive 12Amp, ikke 3Ap :-)

Bo //

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-sk inne?
Ikke udenom sikringen !
gennem sikringen på 6A derefter halvdelen gennem shunten og halvdelen
gennem detekterings kredsen i strømskinnen, det burde give helvdelen til
hver :-)

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-sk inne?

Jeg forstår det ikke. Kan Du skære det ud i krydsfiner ?

Bo //

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-skinne?
Hej Arne

Hvordan motorvE6%rn? Fungerer de ikke ved at motorvE6%rnet kobler ud, hvis
strF8%mstyrken ikke holder sig inden for et interval (fx 0,63-1,00 A) ?
For sE5% skal jeg jo finde et 0 - 3 A motorvE6%rn, og det er ikke let -
jeg har i hvert fald ikke kunnet finde nogen, der har et interval, der
starter ved 0 A...

--
Jakob

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-skinne?

Nej, kun B4%hvis de bruger mere end hvad de mE5%. bruger de mere er det
som regl fordi de er kF8%rt fast eller for meget belastning pE5% motoren.
Det skader jo ikke motoreren at vE6%re slukket eller have let
belastning ;-)

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-skinne?

Hvad er sE5% pointen med at give motorvE6%rnene et interval? Hvad betyder
de 0,63 A i eksemplet herover?

--
Jakob

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-sk inne?

det er den laveste værdi motorværnet kan indstilles på, altså det kan
ikke beskytte motorer med lavere maks strøm end 0,63 A

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.
Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-sk inne?
Hejsa

Hvorfor tager du ikke bare en strømspole og sætter på master
ledningen??? så kan du trække op til 200A (ikke i en hus installation),
og så lader du IHC'en styre resten?

Comadan sælger nogle, ellers Carlo Gavazzi har nok den du mangler.
De har en lille fin en til dinskinne, der kan instilles til at virke
mellem 2-20A (trækker en udgang når strømmen overstiger den instillede
strøm)
Nummer: DIA53S72420A
http://217.56.53.219/pdf/DK/DIA53S724.pdf
Prisen på sådan en fætter er ca. 200kr mener jeg.

Nu siger du sikkert at fjernsynet/andet ikke bruger 2A, Nej, men så
vikler ud bare ledningen et par gange igennem, så virker det.
(hvis det tager 0.5A skal du bare køre den 4gange igennem... Simpelt)

Ang. sikringer, kan du sagtens få 1, 2, 3mener jeg vi har, 4, 6, ....A
sikringer, bare ikke ved de billige grossister. (Merlin Gerein (Scneider
Electric))
Vi bruger dem dagligt i tavle produktionen på mit arbejde.

--
Mvh Emil Gundersen
  www.EGSKilte.dk

Smart! - men jeg skal helt ned omkring 10 W, dvs. kunne detektere 10
W / 230 V ~ 43 mA. Det svarer til 46 vindinger pE5% 2 A-modellen, og det
er der nok alligevel ikke plads til. Mon ikke jeg sE5% skal finde en
anden model...

Godt input, tak -

--
Jakob

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-sk inne?
Hejsa

OKi, så skal det gøres på en anden måde, men så tager du bare kredsløbet
fra spareskinnen og finder ud af hvordan den åbner for de extra stik.
Signalet konvertere du evt. til IHC, eller et relæ. Relæ kan du bruge
enten til at give input til IHC, eller direkte til at kunne klare 16A
direkte uden om PLC'en.

Hvis du er ferm i elektronik finder du den Transistor/Triac der lukker
op for strømmen, og erstatter den med en støre model, og wopla har du en
skinne der kan tage 10-16A...

Et 3. alternertiv, er at du tager et alm 230v strømstik, sætter et relæ
i enden af det, og sætter det til din skinne's slave udtag.
Den anden ende af relæet sætter du bare på fase ledningen til en
4-5-6stikker du kan få i dit lokale supermarkede for en 20'er!

Wopla... så har du en ny skinne du kan trække 10-16A ud af...  (den skal
  self. sættes direkte til stikkontakten, og ikke til slave udtagene på
din spareskinne.)

--
Mvh Emil Gundersen
  www.EGSKilte.dk

Det var nemlig det, der var planen; altsE5% tage elektronikken ud, og
koble fasen, der ellers ville have forsynet slave-udtagene, til et
230V input-modul i IHC.

Men det er slet ikke det, jeg vil opnE5%! Med dimsen placeret centralt
ved siden af IHC-tavle, kan jeg bE5%de have master-stikkontakter fordelt
over hele huset - og styre, hvad jeg vil, pE5% baggrund af, om der er
forbrug pE5% disse, fx.

- have et sE6%t masterstikkontakter til pc'er, som sF8%rger for, at
printer, switches, adsl-modem, firewall, scanner etc. ogsE5% kun er
tE6%ndt, nE5%r pc'en er - pE5% trods af, at det stE5%r i hvert sit rum, p=
E5%
loft & kE6%lder.

- have et sE6%t masterstikkontakter til lyd- og billedudstyr, som fF8%rst
tE6%nder effektforstE6%rkerne (som stE5%r pE5% loftet), nE5%r fjernsyn eller
forforstE6%rkere er tE6%ndt.

I virkeligheden er det en georg gearlF8%s-mE5%de at lF8%se IHC-problemet:
"Hvordan ser jeg, om der bliver trukket effekt pE5% denne udgang" pE5% -
noget, som mere avancerede systemer (PLC'er?) vel har indbygget. Din
idE9% med strF8%mspF3%len er en elegant lF8%sning - jeg skal bare have noge=
t,
der kan detektere ned til fE5% (<20) Watt.

--
Jakob

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-skinne?

yikes... de må svede om sommeren... gys...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-sk inne?
Hejsa igen

Håber du mener 230v. ellers er der noget galt med dit regnestykke
I=P/U
Strømmen = Effekten/Spændingen
6,6A80%0w/120v

800w/230v = 3,48A ~+minus... Der er flere ting der spiller ind her, så
det kan du ikke helt tage for gode vare....

--
Mvh Emil Gundersen
  www.EGSKilte.dk

Jada. Ramte lige tasterne lidt for langt til venstre.

--
Jakob

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-skinne?

Det burde ikke være noget problem - de findes bare ikke i byggemarkeder.
  F. eks. findes der

Hager MCN603 3P+N 6kA C-3A 4M EAN Nr. 3250614311857

  Burde være lagervare hos enhver grossist, så du skal bare finde en (f.
eks. netbutik) der bestiller den til dig. Men de er ikke ligefrem
billige fordi de bliver ikke solgt i så store mængder som standard typer.

Hilsen
Klaus

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-skinne?

Undskyld, der var jeg lidt for hurtigt. Det er den 3 fasede version, du
søger jo 1+N, den hedder

Hager MCN503 1P+N 6kA C-3A 2M  EAN Nr. 3250614311703

Klaus

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-skinne?

Godt input, tak.

--
Jakob

Re: Automatsikring på 3A 1+N til DIN-skinne?

Jeg har 4A (c karakteristik) på lager i garagen, så de findes.

Alternativt smider man vel bare en glassikring ind i stedet ?