automatik til hønsegården

hejsa

Jeg har lige fået høns og en hane derfor må de ikke komme ud før kl 7 om
morgenen, men der er jeg taget på arbejde.
Er der en nem og billig måde hvorved jeg kan montere en lille motor med
timer til deres lille dør der automatisk åbner? den behøver ikke at kunne
lukke igen.

Mit elektronik niveu ligger som EFG for 20 år siden, så udredningen skal nok
ikke ALT for teknisk, men dog mener jeg stadig at kunne lodde og kende
forskeld på komponenter. :-)

På forhånd tak.

Charlotte
Korsør

Re: automatik til hønsegården

Ikke svært. Der skal ikke nødvendigvis en motor til, selv om mange tror det.
En snor og et lod, der er noget tungere end døren. Når du javer høner og
hane ind, sætter du loddet op på hylden igen og lukker døren. Loddet kan
udløses med meget lille kraft, der evt kan komme fra et almindeligt
(mekanisk) vækkeur. Det trækker du op ved samme lejlighed, og så slipper du
for modstande, kondensatorer, loddekolber, stærkstrømsreglement og alt
muligt andet. Dette virker i frostvejr, regnvejr og sommervejr. Samtidigt er
det let at reparere. Skulle een af hønerne ikke være vågen, hjælper urets
kimerier på det også...

-desværre falder løsningen uden for denne newsgruppe's område :-))

Bo //

Re: automatik til hønsegården

HI HI,  ja indimellem behøver det ikke at være så svært.
Jeg har allerede en snor i krogen til weekend brug, så jeg ikke skal tage
tøj på for at åbne for dem, men denne løsning virker jo også der.

Tak skal du have

Charlotte

Re: automatik til hønsegården

Jeg øver mig ofte i at se andre løsninger på en given opgave. Du skulle
anskaffe et par bind af Robert S. Petersens underlige maskiner og
opfndelser. De er fra før elektronikkens tid, og er ret stimulerende for
fantasien.

Bo //

Re: automatik til hønsegården

det.
du
er

Hvor jeg dog nyder at se et sådant svar fra en total elektroniknørd som
Bo(sagt i bedste mening)
--
Mvh. Uffe Ravn
DUSK Party 2005 - Out of Sync

-Tak Uffe ! Under normale omstændigheder ville jeg starte med et brugt
ankerspil fra en storebæltsfærge. Hvis Kongen alligevel skal hugges op må
det være billigt :-)

-det, der inspirerede mig var en (meget gammel) brochure, der viste en
indretning til een gang om dagen at fordre akvariefisk. Tingesten var rent
mekanisk, og indeholdt et antal små rum, der blev frigivet med passende
mellemrum. Den perfekte løsning til en uges ferie.

Bo //

Re: automatik til hønsegården

Den løsning findes også til katte....

Re: automatik til hønsegården

rent

Med akvariefisk? ;-)

--
Mvh. Uffe Ravn
DUSK Party 2005 - Out of Sync

Det ville være fun.

Re: automatik til hønsegården

-så de bliver drysset ned til fiskene med passende mellemrum.

-spøg til side: hønsene er vel ligeglade hvad der står på fakturane, når
lemmen først er sat op, så det lyder som en mulighed.

Bo //

Re: automatik til hønsegården

nok

En aktuator monteret med nogle stænger og kontakter burde kunne laves til at
gøre det.

--
mvh / regards Christian - Denne ugen lille gættekonkurrence,
(alt for nem med google) vinderen får tilsendt mp3 med sangen :-)

Hvad er en aktuator? eller er det en joke jeg lige er hoppet i med begge
ben?

mange hilsner

Charlotte Korsør

Re: automatik til hønsegården

http://www.google.dk/search?hl=da&q=aktuator

Et "motoriseret stempel".

Re: automatik til hønsegården

Der er en til en parabol til salg på QXL.....
( ikke mig.... )

Re: automatik til hønsegården

Du kan købe een her
http://www.chicken-house.co.uk/door_opener.htm
Den er både tids- og lysstyret.

Ved ikke hvorfor jeg kom til at tænke på det, men sliber du pladen lidt i
bunden kan den også bruges ved slagtning ;-)

Andre har forøvrigt haft den samme ide
http://homesteadingtoday.com/vb/archive/index.php/t-69811

Hilsen
Vendelboen

Re: automatik til hønsegården

Så skal hver høne bare have en lille RF chip, og så kan man undersøge om
hvor mange æg den lægger, og er forholdet mellem æg og foder dårligt så
ordner døren den høne ved næste lejlighed, helt automatisk.

--
mvh / regards

Christian

Site Timeline