Automatik til dykpumpe

Jeg har anskaffet en dykpumpe, som jeg har til hensigt at anbringe i en 30
cm brønd der er ca 2,70 m dyb.
Jeg var for nærig til atkøben en Grundfoss med indbygget automatik - den
koster en del over 2000 penge. I stedet valgte jeg en dykpumpe hos Harald
Nyborg med flyder til 499.
Problemet er bare at den har kontakterne siddende i en flyder, som der ikke
er plads til i min 30 cm. brønd. (det vidste jeg godt inden jeg købte den,
og der er mange gode penge at spare ved den løsning - måske!)
Nu vil jeg så gerne have lavet en automatik der starter pumpen når der er 60
cm vand i brønden og først slukker den når niveauet er faldet til 10 cm
vand. Der er ikke ret meget plads at gøre godt med.
I første omgang havde jeg funderet over et rør med en flamingoklods som
flyder med en indbygget magnet der påvirker et reed-relæ i bunden og i
toppen. Det har jeg set virke som niveau-melder, men er ikke helt tryg ved
det til at starte en pumpe med. + at jeg kan ikke rigtigt finde ud af
hvordan jeg får den til at køre hele tiden når nivauet er over 10 cm. og
altså vente på at der  er 50 cm vand der skal pumpes. Altrså: Jeg ønsker
ikke at pumpen skal gå i gang når der er 11 cm vand og så kun pumpe 1 liter
ud ad gangen.
Der må være en mere genial metode, som bare kan virke HVER gang og ALTID
lige så længe pumpen lever, da det ellers giver vand i min kælder. Det er
højest en gang om ugen eller måske måneden at der kommer så meget vand at
der er noget at pumpe.

Med venlig hilsen
Erik Andersen

Re: Automatik til dykpumpe

Køb en af de kontakter, man bruger i både, de findes i et utal af modeller. Så
skal du bare bruge en strømforsyning og et relæ.

Husk at du skal have en kontraventil på pumpen, eller vil den stå og slå til og
fra, når vandet løber retur.

Claus

Re: Automatik til dykpumpe

Simplet og let - sådan :-)

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Automatik til dykpumpe
Ja

Og der er ikke ret meget der kan gå i stykker.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Du skulle da lige være et reed relæ der ikke kunne tåle strømmen til det
store relæ (De er ret sarte sådan nogle reed relæer).

Site Timeline