Audiokabel og kapacitet - Page 2

Re: Audiokabel og kapacitet

Det virkede nærmest som det kul-gummi der sidder under
fjernbetjeningstaster. Det var det yderste lag af to, på inderledernes
isolering. Der var et farvet lag inden under, som ikke var ledende. Det må
have været en ekstra skærmning, selvom der var metalskærm udenom igen. Men
en skummel fejl, man regner sq da ikke lige med det stads leder!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Audiokabel og kapacitet

  Jamen så er vi i samme båd! Jeg tror at mit vriden rundt med kablet også
har afstedkommet at jeg det ene øjeblik har Ohmet alt korrekt og når jeg så
har "plugget" det i forstærkeren så har afledningen været til stede. Hvis
der er nogle der kan give mig et link hvor jeg kan uploade et foto af den
famøse kabelstump så skal jeg gerne gøre det!

Re: Audiokabel og kapacitet

  Er der en binær gruppe eller et andet sted jeg kan uploade fotoet så gør
jeg det gerne :-)

Re: Audiokabel og kapacitet

  Jeg har uploadet fotoet her! På kablet står der "Planet Waves" jeg har
ikke kunnet finde en beskrivelse af kablet iøvrigt.
  Det kunne være interessant at vide om den delvist ledende "isolering" er
tilsigtet eller resultatet af et uheldigt materialevalg (næppe:-)

  Fotolink: http://yfrog.com/0nimg7449bj

Re: Audiokabel og kapacitet

Det er skam tilsigtet.

Hensigten med den ledende skærm er at forhindre, at der opstår forstyrrende
støj i kablet som følge af fysiske påvirkninger --- dvs når det bevæges
eller trædes på etc. I så fald dannes der en lille spænding når kablets
indre
dele gnider mod hinanden ('triboelectric effect'). Prøv at se:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Triboelectric_effect .

Svjv anvendes en sådan ledende skærm kun på mikrofon-kabler samt
guitar-kabler.

--
TA

Re: Audiokabel og kapacitet
hvor
elektronikerfaring
uddybende

Der kan man bare se.

Godt du fandt fejlen og kom med en tilbagemelding.

Hvad blev kapaciteten herefter ?

--
TA

Re: Audiokabel og kapacitet

siger I bare til!

  Hvis begge ledere er forbundet til centerpin fåes 5-600pF. Jeg har så
valgt kun at bruge den ene leder hvilket resulterer i den halve kapacitet!
  Uanset hvor mange år man har arbejdet med elektronik så kan man stadig
overraskes. Især kan periodiske fejl overraske selv meget gamle rotter.
Bedst som man tror man har loddet sig ud af problemet og er klar til at
aflevere apparatet så fejler skidtet igen (er der mon nogen her der har
nogle gode anekdoter, nogen der har kæmpet med mormors køkkenhøjttaler,
eller onkels ringeapparat (typisk er man blevet udråbt som familiens
elektroniske geni). Man kan hurtigt få armene ned ?:-)

Re: Audiokabel og kapacitet
RK skrev:
aflevere apparatet så fejler skidtet igen (er der mon nogen her der har
  siger ikke hvem men en elektriker jeg kendte brugte jordledning som
mellemledning: strøm på yderside af køleskab :-)

Re: Audiokabel og kapacitet

Har været udsat for det samme  - en kunde med et varmeskab fra et
hotelkøkken, hvor den gul/grønne var forbundet til - ja gæt 3 gange -
venstre stikben i stikproppen med 3 ben af en elektriker på servicebesøg fra
et ellers anerkendt installatørfima - et af de store. Nå, men skaden blev
hurtigt rerttet inden, der var nogen, der døde - jeg var der jo - i anden
anledning.:-) HJø, hø.
Karsten H. (7870)
Re: Audiokabel og kapacitet

Godt du fik det rettet.

Idag købte jeg mikrofonkabel (70 pF/m) og målte følgende værdier på
et 3 m langt kabel:

1: mellem (hvid) og (skærm) [rød ikke forbundet]: 620 pF
2: mellem (rød) og (hvid) [skærm ikke forbundet]: 390 pF
3: mellem (rød+hvid) og (skærm): 960 pF
4: mellem (rød) og (hvid+skærm): 640 pF

Kablet blev loddet til jack-stikkene som et pseudo-balanceret kabel
<http://www.performing-musician.com/pm/feb08/articles/technotes.htm
med en modstand på 100 ohm og en kondensator på 100 nF. Det færdige
kabel havde en kapacitet på 640 pF. Det er faktisk mindre end et
færdigkøbt guitar-kabel af samme længde.

Næste step bliver evt et forsøg med noget lav-kapacitets data-kabel.

Det er vist de færreste, der ikke har prøvet det ;-)

--
TA

Site Timeline