Audiokabel og kapacitet

Jeg blev noget overrasket da jeg loddede jackstik på nogle meter af en stump kabel jeg havde liggende (ville lave mig et ekstra guitarkabel). Et godt kraftigt gummikabel med en meget tæt skærm (7mm ø, inkl. isolation) kablet slap ikke meget audio igennem. Der var ingen kortslutning men en kapacitets måling imellem de to sammenloddede ledere og skærm vist 1000nF. Guitar og kabel vil udgøre et lavpas led med meget lav Fo. Det var forklaringen på næsten intet signal og ingen diskant. Nu undrer jeg mig over om det kan skyldes at den slags kabel udelukkende egner sig til balancerede signalkilder. Eller hvad kan forklaringen være? Til sammenligning kan jeg sige at et andet færdigkøbt guitarkabel jeg har liggende viser ca. 1nF ????????

Reply to
RK

"RK" skrev > Jeg blev noget overrasket ....... Eller hvad kan forklaringen være?

Kapaciteten har altid været en uvelkommen deltager - men mindre man gerne vil have taget den øverste top af signalet. De gamle spiralledninger så f.eks. smarte ud, men var ikke egnede til guitar. Nogle (bla. a. mig ) kan godt lide kombinationen "skrue lidt ned på guitaren / miste diskanten" Det sker fordi guitarens potentiometer kommer i serie med kablets tværkapacitet, og det kan lyde godt til humbuckers/jazz. Nyere Strats har en kondensator der skal kompensere for diskanttabet, og såent er smag og behag forskellig.

er kondensator-tricket beskrevet, og på
er der en artikel om kabler.

Så ja, et kabel er ikke bare et kabel. RG58CU antennekabel kan eksempelvis være udmærket, men er nok for skrøbeligt til rock :-)

mvh Per*

Reply to
Per*

"RK" skrev i en meddelelse news:49e9a9b9$0$56773$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Et par opklarende spørgsmål:

  1. Hvor langt er kablet?

  1. Du skriver: 'en kapacitetsmåling imellem de to sammenloddede ledere og skærm vist 1000nF'. Måler du kapacitet på kablet i 'sammenloddet', dvs. i kortsluttet tilstand?

  2. Hvad måler du kapacitet med?

Hilsen Sven

Reply to
Sven Lundbech

"Sven Lundbech" skrev i en meddelelse news:49e9ca14$0$15894$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej Sven!

Kablet er ca. 2.5mtr. Kablet består af 2 ledere og en meget tæt flettet skærm. Uden om de to ledere (imellem lederne og skærmen) ligger der desuden en staniolfolieskærm. Jeg har så lagt de to ledere sammen (sammenloddet) og de går til center pin på jackstikket. Skærmen går til, .... ja, skærm på jackstikket og er altså signal return. Altså ingen kortslutning eller afledning (hvilket en Ohmmåling bekræfter). Hvis kablet er tænkt til balancerede kilder alene, vil den voldsomme kapacitet til skærm vel ikke belaste signalgiveren?

  1. Jeg måler med et decideret digitalt C-meter, målingen svarer til mit multimeters visning i C-området!
Reply to
RK

Der er eet eller andet galt, rent måleteknisk. 1000nF er 1uF, og det lader sig ikke gøre på et par meter kabel, så længe jer er ædru. Har du detaljer om, hvordan du har målt det? -har du målt mellem den ene skærm og den anden skærm ? .hvad har du målt med ?

I mit svar til Sven kan du se hvordan jeg har målt. At kapacitetsmålingen er korrekt bekræftes af at der kun kommer et svagt diskantfattigt signal igennem kablet. Hvis man Ohmer på kablet er der O Ohm fra lederne i den ene ende til lederne i den anden ende. Det samme gælder skærmen. Ohmer man imellem skærm og ledere er resultatet uendeligt mange Ohm. Jeg er selv temmelig forundret over resultatet og kunne næsten tænke mig at klippe kablet over på midten for at se om jeg så ville måle 500nF på hver halvdel ;-) Jeg har nu målt på to andre guitarkabler jeg har liggende. Det ene viser ca. 800pF og det andet ca. 200pF. Det kunne være interessant hvis man kunne finde et sted hvor kapaciteten for audiokabler er opgivet!

Reply to
RK

Hehehe - præcis min tanke :-)

Målefejl.

Reply to
Ole Geisler

"RK" skrev i en meddelelse news:49e9d179$0$56773$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Jamen, det er jo dér, du begår fejlen. Du må aldrigt i et balanceret kabel - altså et kabel med 2 ledere og skærm - lodde de 2 ledere sammen til én.

Du skal lægge den ene leder til stel/skærm og lade den anden være "den varme" - altså den signalførende. Nu er der så igen forskel på, om et er et mono- eller stereo-jackstik,, men jeg går stærkt ud fra, at det er et mono-jackstik med kun 2 forbindelsesmuiligheder: Skærm/stel og leder.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

"RK" skrev i en meddelelse news:49e9d179$0$56773$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Ok... din måde at parallelforbinde kablet til ubalanceret udførelse er rigtig nok, men som andre også nævner i denne tråd, så går der eet eller andet galt med kapacitetsmålingen. Der er naturligvis ikke 1000 nF (nanofarad = 1 mikrofarad) i kablet. Der kan dog godt være adskillige hundrede pF (picofarad) og måske op mod en nF, da skærmene sikkert ligger meget tæt på signallederne (eller nu lederen).

Men det er også lige meget. Kablets kapacitet på (gæt) op mod 1 nF er rigeligt til at lavpasfiltrere diskanten væk fra dit guitarsignal, hvis din(e) guitarmikrofon(er) er af den sædvanlige type, som jeg husker. Here's why:

Guitarmikrofonen er meget højimpedanset ført over et styrkepotentiometer i guitaren. Dette potmeter er typisk noget i stil 100 kohm, så vi har altså et lavpasfilter bestående af en modstand på i størrelsesordenen 100 kohm og en kondensator på i størrelsesordenen 1 nF, idet guitarforstærkeren også har lidt indgangskapacitet.

100 kohm og 1 nF giver en 3 dB grænsefrekvens på ca. 1,5 kHz, så diskanten bliver unægtelig skåret væk.

Alt det ovenstående gælder altså kun, hvis mikrofonen er som antaget. Kunne ovenstående lyde sandsynligt?

Hilsen Sven

ps: Hvis du har mulighed for det, så prøv at erstatte kablet med et stykke tv-coax antenneledning, der også er 2,5 meter langt. Det har en kapacitet på ca. 200 pF og skulle derfor lyde bedre/anderledes.

Reply to
Sven Lundbech

"Sven Lundbech" skrev i en meddelelse news:49ea50d2$0$15874$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Reply to
RK

"Sven Lundbech" skrev i en meddelelse news:49ea50d2$0$15874$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej Sven!

Jeg nægtede selv at tro på den voldsomme kapacitet. Da jeg så prøvede kablet var diskantafskæringen og signaldæmpning langt værre end de 1.5KHz. Jeg tror efterhånden selv på at der er noget andet galt. Men det er jo den slags mærkværdigheder som gør elektronik spændende. En teori jeg pusler med er at der rent faktisk er en afledning i kablet som gør min kapacitetsmåling værdiløs (sådan at forstå at det slet ikke er kapaciteten jeg ser men et resultat af afledning) det ville også forklare den store dæmpning af min højimpedante signalgiver (guitar). At jeg ikke har kunnet Ohme denne afledning kunne skyldes at den forsvinder når kablet bliver vredet under målingen. Jeg fortsætter min investigering i morgen!

Reply to
RK

Databladet for kablet fort=E6ller den kratakteristiske impedans.

Klaus D. Mikkelsen (google gro

stump

kapacitets

Det havde nu været rart med flere detaljer om kablet.

Når der ikke kommer lyd igennem et mikrofonkabel, kan det skyldes, at kablet har en halvledende skærm, og at den halvledende skærm har kontakt til center-kontakten på eet af jack-stikkene. I så fald kortsluttes kablet stort set signalmæssigt.

-- TA

Reply to
TA

Here's

et

en

Kunne

En single-coil pickup har typisk en serie-modstand på omkring 7 - 10 Kohm.

Volumen-potmeteret har typisk en værdi på 250 Kohm i Fender guitarer og på

500 Kohm i Gibson guitarer. Hvis man 'ser' ind i guitaren's jackstik, sidder volumen-potmeteret i parallel med pickup'en.

Man får derfor kun en udgangsimpedans på omkring 125 Kohm med volumen- potmeteret i midterstilling (for et 250 Kohm potmeter).

Her er der en model af guitaren's elektronik og forstærkeren's indgang samt simulationer af guitar-kablet's indflydelse på frekvens-karakteristikken af en single-coil pickup: . Se også: .

-- TA

Reply to
TA

"TA" skrev i en meddelelse news:gsem58$24eo$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

I havde alle relevante gode idéer men vinderen er ------- TA "Bulls Eye"!

Jeg har nu undersøgt kablet grundigt og TA er vinderen. Jeg ved ikke hvor TA har sin viden fra men sagen er at selv min mangeårige elektronikerfaring som strækker sig over flere decennier var ikke tilstrækkelig. Sven og Ole havde ret så langt at 1000nF var forårsaget af et måleteknisk problem, men TA konkluderede fuldstændigt korrekt! Hvis I er interesserede i en uddybende forklaring siger I bare til!

Reply to
RK

"RK" skrev i en meddelelse news:49eb67af$0$15874$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Ja tak, uddyb endelig! Jeg har ca. 5 decennier elektronikerfaring, men elguitaremnerner ligger omkring 4 decennier bagude... heraf udløberen med krystalpickup!

Hilsen Sven

Reply to
Sven Lundbech

Det bekræftiger ikke at målingen er korrekt, kun at der er noget der snyder/driller dig i denne forbindelse. 1000pF er helt i skoven. Hvilket instrument har du brugt til målingen ?

Fint.

Fint.

Også helt fint.

klippe

Jeg vill klippe ved 2/3.

audiokabler er opgivet! Så skal du først vide hvilket kabel det er du har med at gøre, fabrikat, type og så finde fabrikantens data for kablet, der er ikke "standard" værdier man lige kan bruge som håndregler.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Hej RK

Hvordan kan du dog også komme i tanke om at lave guitar kabel af sådan et kabel ? :)

Hah, jeg lurede osse her for nylig, da jeg skulle rep'e et mikrofonkabel. Det skrattede og dæmpede og gjorde ved, periodisk. Så viste det sig at det sorte yderlag af isoleringen var ledende! Og det rørte så den varme pind på stikket nogle gange. DOH!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej Ulrik

Mon ikke hemligheden ligger i at det er grafit der er brugt som farvestof i kappen ?

Jeg rodede engang med CCD kameraer, nøgne print med en chip på. De skulle jo indkables for at undgå støv. Jeg lavede så en lille karton afskærmning i sort karton. Havde store problemer med ustabiletet i konstruktionen indtil det gik op for mig at kartonen måtte være ledene og lige kunne røre benrækken på chipen. Problemet blev løst med hvidt karton der blev farvet sort med en tuschpen.