Audiokabel og kapacitet

Jeg blev noget overrasket da jeg loddede jackstik på nogle meter af en stump
kabel jeg havde liggende (ville lave mig et ekstra guitarkabel). Et godt
kraftigt gummikabel med en meget tæt skærm (7mm ø, inkl. isolation) kablet
slap ikke meget audio igennem. Der var ingen kortslutning men en kapacitets
måling imellem de to sammenloddede ledere og skærm vist 1000nF. Guitar og
kabel vil udgøre et lavpas led med meget lav Fo. Det var forklaringen på
næsten intet signal og ingen diskant. Nu undrer jeg mig over om det kan
skyldes at den slags kabel udelukkende egner sig til balancerede
signalkilder. Eller hvad kan forklaringen være?
Til sammenligning kan jeg sige at et andet færdigkøbt guitarkabel jeg har
liggende viser ca. 1nF ????????

Re: Audiokabel og kapacitet

forklaringen være?

Kapaciteten har altid været en uvelkommen deltager - men mindre man gerne
vil have taget den øverste top af signalet. De gamle spiralledninger så
f.eks. smarte ud, men var ikke egnede til guitar.
Nogle (bla. a. mig ) kan godt lide kombinationen "skrue lidt ned på guitaren
/ miste diskanten" Det sker fordi guitarens potentiometer kommer i serie med
kablets tværkapacitet, og det kan lyde godt til humbuckers/jazz. Nyere
Strats har en kondensator der skal kompensere for diskanttabet, og såent er
smag og behag forskellig.

På www.guitarsiden.dk er kondensator-tricket beskrevet, og på
http://goran.tangring.com/ er der en artikel om kabler.

Så ja, et kabel er ikke bare et kabel.   RG58CU antennekabel kan eksempelvis
være udmærket, men er nok for skrøbeligt til rock :-)

mvh Per*

Re: Audiokabel og kapacitet

Et par opklarende spørgsmål:

1. Hvor langt er kablet?

2. Du skriver: 'en kapacitetsmåling imellem de to sammenloddede ledere og
skærm vist 1000nF'. Måler du kapacitet på kablet i 'sammenloddet', dvs. i
kortsluttet tilstand?

3. Hvad måler du kapacitet med?

Hilsen Sven

Re: Audiokabel og kapacitet

  Hej Sven!

  Kablet er ca. 2.5mtr.
  Kablet består af 2 ledere og en meget tæt flettet skærm. Uden om de to
ledere (imellem lederne og skærmen) ligger der desuden en staniolfolieskærm.
Jeg har så lagt de to ledere sammen (sammenloddet) og de går til center pin
på jackstikket. Skærmen går til, .... ja, skærm på jackstikket og er altså
signal return. Altså ingen kortslutning eller afledning (hvilket en
Ohmmåling bekræfter). Hvis kablet er tænkt til balancerede kilder alene, vil
den voldsomme kapacitet til skærm vel ikke belaste signalgiveren?
3. Jeg måler med et decideret digitalt C-meter, målingen svarer til mit
multimeters visning i C-området!

Re: Audiokabel og kapacitet

Jamen, det er jo dér, du begår fejlen. Du må aldrigt i et balanceret kabel -
altså et kabel med 2 ledere og skærm - lodde de 2 ledere sammen til én.

Du skal lægge den ene leder til stel/skærm og lade den anden være "den
varme" - altså den signalførende. Nu er der så igen forskel på, om et er et
mono- eller stereo-jackstik,, men jeg går stærkt ud fra, at det er et
mono-jackstik med kun 2 forbindelsesmuiligheder: Skærm/stel og leder.
Karsten H. (7870)
Re: Audiokabel og kapacitet

Ok... din måde at parallelforbinde kablet til ubalanceret udførelse er
rigtig nok, men som andre også nævner i denne tråd, så går der eet eller
andet galt med kapacitetsmålingen. Der er naturligvis ikke 1000 nF
(nanofarad = 1 mikrofarad) i kablet. Der kan dog godt være adskillige
hundrede pF (picofarad) og måske op mod en nF, da skærmene sikkert ligger
meget tæt på signallederne (eller nu lederen).

Men det er også lige meget. Kablets kapacitet på (gæt) op mod 1 nF er
rigeligt til at lavpasfiltrere diskanten væk fra dit guitarsignal, hvis
din(e) guitarmikrofon(er) er af den sædvanlige type, som jeg husker. Here's
why:

Guitarmikrofonen er meget højimpedanset ført over et styrkepotentiometer i
guitaren. Dette potmeter er typisk noget i stil 100 kohm, så vi har altså et
lavpasfilter bestående af en modstand på i størrelsesordenen 100 kohm og en
kondensator på i størrelsesordenen 1 nF, idet guitarforstærkeren også har
lidt indgangskapacitet.

100 kohm og 1 nF giver en 3 dB grænsefrekvens på ca. 1,5 kHz, så diskanten
bliver unægtelig skåret væk.

Alt det ovenstående gælder altså kun, hvis mikrofonen er som antaget. Kunne
ovenstående lyde sandsynligt?

Hilsen Sven

ps: Hvis du har mulighed for det, så prøv at erstatte kablet med et stykke
tv-coax antenneledning, der også er 2,5 meter langt. Det har en kapacitet på
ca. 200 pF og skulle derfor lyde bedre/anderledes.

Re: Audiokabel og kapacitet

Re: Audiokabel og kapacitet

Hej Sven!

  Jeg nægtede selv at tro på den voldsomme kapacitet. Da jeg så prøvede
kablet var diskantafskæringen og signaldæmpning langt værre end de 1.5KHz.
Jeg tror efterhånden selv på at der er noget andet galt. Men det er jo den
slags mærkværdigheder som gør elektronik spændende. En teori jeg pusler med
er at der rent faktisk er en afledning i kablet som gør min kapacitetsmåling
værdiløs (sådan at forstå at det slet ikke er kapaciteten jeg ser men et
resultat af afledning) det ville også forklare den store dæmpning af min
højimpedante signalgiver (guitar). At jeg ikke har kunnet Ohme denne
afledning kunne skyldes at den forsvinder når kablet bliver vredet under
målingen. Jeg fortsætter min investigering i morgen!

Re: Audiokabel og kapacitet
Here's
et
en
Kunne

En single-coil pickup har typisk en serie-modstand på omkring 7 - 10 Kohm.

Volumen-potmeteret har typisk en værdi på 250 Kohm i Fender guitarer og på
500 Kohm i Gibson guitarer. Hvis man 'ser' ind i guitaren's jackstik, sidder
volumen-potmeteret i parallel med pickup'en.

Man får derfor kun en udgangsimpedans på omkring 125 Kohm med volumen-
potmeteret i midterstilling (for et 250 Kohm potmeter).

Her er der en model af guitaren's elektronik og forstærkeren's indgang samt
simulationer af guitar-kablet's indflydelse på frekvens-karakteristikken
af en single-coil pickup:
<http://www.terrydownsmusic.com/technotes/guitarcables/guitarcables.htm .
Se også:
<http://buildyourguitar.com/resources/lemme/ .

--
TA

Re: Audiokabel og kapacitet

Der er eet eller andet galt, rent måleteknisk. 1000nF er 1uF, og det
lader sig ikke gøre på et par meter kabel, så længe jer er ædru. Har du
detaljer om, hvordan du har målt det? -har du målt mellem den ene skærm
og den anden skærm ? .hvad har du målt med ?

Bo //

Re: Audiokabel og kapacitet

  I mit svar til Sven kan du se hvordan jeg har målt. At kapacitetsmålingen
er korrekt bekræftes af at der kun kommer et svagt diskantfattigt signal
igennem kablet. Hvis man Ohmer på kablet er der O Ohm fra lederne i den ene
ende til lederne i den anden ende. Det samme gælder skærmen. Ohmer man
imellem skærm og ledere er resultatet uendeligt mange Ohm. Jeg er selv
temmelig forundret over resultatet og kunne næsten tænke mig at klippe
kablet over på midten for at se om jeg så ville måle 500nF på hver halvdel
;-) Jeg har nu målt på to andre guitarkabler jeg har liggende. Det ene viser
ca. 800pF og det andet ca. 200pF. Det kunne være interessant hvis man kunne
finde et sted hvor kapaciteten for audiokabler er opgivet!

Re: Audiokabel og kapacitet

Databladet for kablet fortE6%ller den kratakteristiske impedans.

Klaus

Re: Audiokabel og kapacitet

Det bekræftiger ikke at målingen er korrekt, kun at der er noget der
snyder/driller dig i denne forbindelse. 1000pF er helt i skoven.
Hvilket instrument har du brugt til målingen ?

Fint.
Fint.
Også helt fint.

klippe
Jeg vill klippe ved 2/3.

audiokabler er opgivet!
Så skal du først vide hvilket kabel det er du har med at gøre,
fabrikat, type og så finde fabrikantens data for kablet, der er ikke
"standard" værdier man lige kan bruge som håndregler.

/Hans

Re: Audiokabel og kapacitet

Hehehe - præcis min tanke :-)

Målefejl.

Re: Audiokabel og kapacitet
stump
kapacitets

Det havde nu været rart med flere detaljer om kablet.

Når der ikke kommer lyd igennem et mikrofonkabel, kan det skyldes, at
kablet har en halvledende skærm, og at den halvledende skærm har kontakt
til center-kontakten på eet af jack-stikkene. I så fald kortsluttes kablet
stort set signalmæssigt.

--
TA

Re: Audiokabel og kapacitet

   I havde alle relevante gode idéer men vinderen er ------- TA  "Bulls
Eye"!

   Jeg har nu undersøgt kablet grundigt og TA er vinderen. Jeg ved ikke hvor
TA har sin viden fra men sagen er at selv min mangeårige elektronikerfaring
som strækker sig over flere decennier var ikke tilstrækkelig. Sven og Ole
havde ret så langt at 1000nF var forårsaget af et måleteknisk problem, men
TA konkluderede fuldstændigt korrekt! Hvis I er interesserede i en uddybende
forklaring siger I bare til!

Re: Audiokabel og kapacitet

Ja tak, uddyb endelig! Jeg har ca. 5 decennier elektronikerfaring, men
elguitaremnerner ligger omkring 4 decennier bagude... heraf udløberen med
krystalpickup!

Hilsen Sven

Re: Audiokabel og kapacitet
Hej RK

Hvordan kan du dog også komme i tanke om at lave guitar
kabel af sådan et kabel ?   :)

Re: Audiokabel og kapacitet

Hah, jeg lurede osse her for nylig, da jeg skulle rep'e et mikrofonkabel.
Det skrattede og dæmpede og gjorde ved, periodisk. Så viste det sig at det
sorte yderlag af isoleringen var ledende! Og det rørte så den varme pind på
stikket nogle gange. DOH!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Audiokabel og kapacitet
Hej Ulrik

Mon ikke hemligheden ligger i at det er grafit der er brugt som
farvestof i kappen ?

Jeg rodede engang med CCD kameraer, nøgne print med en
chip på. De skulle jo indkables for at undgå støv. Jeg lavede
så en lille karton afskærmning i sort karton. Havde store
problemer med ustabiletet i konstruktionen indtil det gik
op for mig at kartonen måtte være ledene og lige kunne
røre benrækken på chipen. Problemet blev løst med hvidt
karton der blev farvet sort med en tuschpen.