Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

Hejsa alle sammen.
Da jeg ikke er en haj mht. forstE6%rkere (Jeg leger mere med TTL ;-)
ville jeg hF8%re om i kunne hjE6%lpe mig med at finde et diagram over en
kraftig audio-forstE6%rker der kan bygges op omkring almindelige NPN og
PNP transistorer. Jeg skal bruge en effekt pE5% mindts 500-700 watt. Min
plan var at bruge en stak TIP120 og TIP125 transistorer, da jeg har
masser af dem.
Begge transistorer har samme specifikationer, altsE5% udover den ene er
NPN og den anden er PNP. De klarer begge 60 volt, 5 ampere og 65 watt.
Kan de overhovedet bruges?

Med venlig hilsen
Christian

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?
Hej Chrown

Selv en super haj vil betænke sig to gange før han går igang med
sådan et projekt, så hvis du aldrig har arbejdet med den slags, ja
så overvej at købe noget færdig. Dine transistore dur ikke til den
slags, de kan simpelthen ikke tåle spændingen der skal til. Hvad
skal du bruge al den effekt til ?

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

Det vil sige jeg skal finde nogen der kan klare mere spE6%nding hvis jeg
vil i gang med projektet?
Tjaah, jeg skal bruge en ret kraftig forstE6%rker til noget live-brug
til nogle koncerter med 50-200 mennesker. Vi er et rock/heavy band sE5%
det skal jo gerne spille ret hF8%jt og vi har ikke sE5% mange penge ;-)
sE5% hvis jeg selv kunne lave en i nogenlunde kvalitet med det jeg havde
herhjemme, sE5% ville det jo vE6%re fint.

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?
Det kan du næppe. Køb en stor forstærker hos Musicstore.de i tyskland. Det
er billigt og nemt og super service.

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

Inden du er færdig med den første 500W forstærker har du brugt flere
penge end hvad en brugt klasse-D PA forstærker koster.

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

"Klaus D. Mikkelsen"

- eller en ny.

Efter http://www.behringer.com/ er kommet på markedet skal man virkelig være
interesseret selvbygger for at det giver mening at kreere noget selv.

Per

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

være

EP1200, en 2 x 450W forstærker til 2.895,- hmm. ja det kan vist ikke gøres
meget billigere, men det er jo også klasse AB (16.6 kg.)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

og med en professionel forstE6%rker er der ogsE5% en mulighed for at den
holder20%
mere end en halv koncert. live brug er hE5%rd kost20%

-Lasse

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

Man anvender da altid flere forstærkere til sådanne formål. Se

http://www.crownaudio.com /

og

http://www.electrovoice.com/index.php

bare for at få en idé om, hvad øvelsen går ud på. Jeg tror nok, at du vil
kunne finde de nødvendige oplysninger for at løse dit problem.

I øvrigt findes der firmaer her i DK, der udlejer anlæg tilpasset de
aktuelle krav og som også gerne vejleder.
Karsten H. (7870)
Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

Vi har ogsE5% flere forstE6%rkere allerede. Vi ligger da inde med en
2x250 Watt Dynacord og en 2x750 Watt InterM forstE6%rker.
Jeg er ganske godt klar over at det er noget af et projekt jeg har sat
mig i hovedet :D
Da det skal bruges til 2 forskellige bands, der skal spille live
jE6%vnligt ville det ikke kunne svare sig rent F8%konomisk.

Det var nu egentlig ogsE5% lidt mere for min egen skyld at jeg ville
bygge selv. Jeg ville da gerne finde ud af om det kunne lade sig gF8%re,
og jeg mangler lidt noget at lave, mht. elektronik.
Jeg fandt nemlig en krafig forstE6%rker pE5%:
http://sound.westhost.com/project68.htm

Alt det med strF8%mforsyninger, komponenter, kF8%ling, etc. er ikke et
problem for mig. Mit oprindelige spF8%rgsmE5%l var jo bare om jeg kunne
bruge de transistorer jeg havde, men det kan jeg tilsyneladende ikke.
SE5% mE5% jeg skaffe nogle andre! HjE6%lp her, tak :D

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?
Så må jeg skaffe nogle andre! Hjælp her, tak :D

Du giver selv sværet på den side du foreslår:

The output devices are MJL4281A (NPN) and MJL4302A (PNP), and feature high
bandwidth, excellent SOA (safe operating area), high linearity and high
gain. Driver transistors are MJE15034 (NPN) and MJE15035 (PNP). All devices
are rated at 350V, with the power transistors having a 230W dissipation and
the drivers are 50W.

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

Ganske traditionel opbygning.

So if money is no object - som de siger der ovre.

I de effektklasser opererer man gerne med B+ og B- spændinger på +/- 80 -
120 V. Det sidste vist til power mosfet's.

Hvor om alting er, så kræver forstærkere meget køling. Regn med en
virkningsgrad på ca. 65& som udgangspunkt, så kan du selv regne ud, hvor høj
varmen er, der skal afsættes i selve forstærkeren. Alene chassis og
køleelementer bliver en rimelig kostbar affære.

I øvrigt i forstærkere i den størrelse anvendes der gerne væsentlig flere
udgangstransistorer end dem i det viste project i linket, du henviser til -
jeg har set (og repareret) powerforstærkerre med op til 2 x 10 powertrans og
effekter i en klasse, at jeg måtte ud i målertavlen og skifte sikringen ud
til en højere værdi, nå jeg skulle afprøve dem med fuld effekt.
Karsten H. (7870)
Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

til -

Småskidt ;-)

Og dog , jeg mener også at 2 x 2 x10 udgangstransistore er det største jeg
har reppet på.

Man sidder helt automatisk og sukker efter en større skillevario ;-)

Og belastningsmodstandende ja øh, man han høre at de koger i takt med
musikken(vandkølet)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

En rimelig stor køleplade med en rimelig stor stribe kraftmodstande med en
modstand rimelig stor, så når alle er parallelforbundet havner på endten 4
eller Ohm efter ønske.

Selfølgelig er en blæser´eller 2 et must.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

Hvis de ikke kan, så kan du købe alle komponenterne og kassen til en PA
forstærker til ca 750 kr på ebay:

http://cgi.ebay.de/2x-240W-Profi-PA-Disco-Endstufe-PRO-480-Top-Qualitaet_W0QQitemZ250074829777QQihZ015QQcategoryZ12907QQrdZ1QQcmdZViewItem

Se om du kan finde en ringkærnetrafo til under 750 kr incl. moms.

Det eneste problem med komponenterne på ebay er at de sidder sammen, så
du skal selv skille dem ad før du kan bygge din forstærker:)

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

"Chrown"  skrev i en meddelelse

Power Amp DIY ,,
High Power

Hvis du virkelig vil det !!

Hold dig nede omkring de 100W til 200W
Og så brokoble
http://hjem.get2net.dk/bencar/bdef /

http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm

http://www.siliconchip.com.au/cms/A_101765/printArticle.html

http://www.electronics-lab.com/projects/audio/013/index.html

http://www.electronics-lab.com/projects/audio/017/index.html

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Audioforstærker med alm. NPN og PNP transistorer?

Hejsa alle sammen.
Da jeg ikke er en haj mht. forstærkere (Jeg leger mere med TTL ;-)
ville jeg høre om i kunne hjælpe mig med at finde et diagram over en
kraftig audio-forstærker der kan bygges op omkring almindelige NPN og
PNP transistorer. Jeg skal bruge en effekt på mindts 500-700 watt. Min
plan var at bruge en stak TIP120 og TIP125 transistorer, da jeg har
masser af dem.
Begge transistorer har samme specifikationer, altså udover den ene er
NPN og den anden er PNP. De klarer begge 60 volt, 5 ampere og 65 watt.
Kan de overhovedet bruges?

*********

Som Uffe og Co allerede har nævnt:
Medmindre du har en arbejdsgiver der kan "sponsorere" komponenterne og
specielt PSUen kan det næppe svare sig.. Bare halvledere, PSU og et
rackkabinet løber op i det område hvor du ligesågodt kan købe en Behringer
EP2500

Jeg har muligvis et par PA amps i skrotkassen, som kan agere donor for PSU
stumper og kabinet - Smid mail hvis du er interesseret ( se link nedenfor
for kontaktinfo )

Mvh

peter, www.voidaudio.dk

[...]

Ja det er mulig.
Men som alle andre sier. Ikke gjør det.

Dette krever nemlig at du klarer å balansere spenningene mellom minst 3
seriekoblede par av transistorer.

Jeg vil derfor heller anbefale deg at du lager aktive forsterkere med ca 50
Watt pr kanal.
Trafoen du skal bruke er da ca 2x 35 Volt.
Du kan paralell koble 2 og 2 transistorer i utgangen, slik at effekten ikke
blir for stor for hver.
Husk og bruke 0,2 Ohms emitter motstander. Lag 3 kanaler i hver blokk.
Dermed har du noe som spiller fletta av det meste.
Selvfølgelig må du nå også ha et elektronisk delefilter.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline