Audio sweep generator på PC

Når man nu bygger f.eks. RIAA forstærkere, ja så kunne
det jo være rart lige at teste at de er lavet som de skal,
og til det formål vil et anti-RIAA filter og en sweep
generator jo være en god ting.

Findes der software der i samarbejde med et lydkort
kan fungere som et instrument der laver sweep og
så tegner frekvensgangen ?

Max

Re: Audio sweep generator på PC

Jeg kender kun SweepGen, og en hurtig søgning gav mig at version 3.5.4
tilsyneladende er sidste version. Denne software er freeware.

/Mikael

--
Mit domæne er tuxpower, så fjern det overflødige

Re: Audio sweep generator på PC

Og det faktum at du egentligt også ønsker frekvensgangen udelukker så
SweepGen. Jeg nævnte kun SweepGen fordi du rent faktisk får en høj
kvalitet på din udgangsaudio, således du kan teste selv sofistikerede
filtre.

Min erfaring med lydkort indgange er at de oftest har cut-off under
200Hz, hvilket ikke kombinerer så godt med RIAA.
Men lad endelig høre fra dig hvis du finder noget brugbart.

/Mikael
--
Mit domæne er tuxpower, så fjern det overflødige

Re: Audio sweep generator på PC
Hej Mikael

At lave selve sweepet er ikke den store udfordring, det kan CoolEdit
Pro klare, et program jeg ofte bruger. Men frekvensgangen kan måske
være et problem, måske kan CE analysere det, men jeg ved det ikke.

Nu har jeg tænk mig at bruge mit E-MU 0204 lydkort til opgaven,
og det klare det vidst net til 20 Hz.

Det vil jeg gøre.

Tak for din interesse.

Max

Re: Audio sweep generator på PC
Hej Max.

Jeg ved ikke om dette program vil kunne hjælpe dig. Jeg er først selv
lige blevet gjort opmærksom på det og har endnu ikke selv prøvet det,
men her er en link:

http://www.filecluster.com/downloads/RightMark-Audio-Analyzer.html

Det er et free ware program.

--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)

Re: Audio sweep generator på PC
Hej Karsten

Jeg kikker på det, tak for info.

Max

Re: Audio sweep generator på PC
Hej Karsten

Og det er ikke klar til at køre XP, øv :(

Max

Re: Audio sweep generator på PC

Jeg har nu kørt RAA på XP, men det var vist ikke nyeste version jeg
brugte, prøv om en ældre kan bruges til dit formål (jeg ved ikke om det
kan det)

http://audio.rightmark.org/download.shtml

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Re: Audio sweep generator på PC

Her er en lille praktisk tonegenerator. Jeg har brugt den sammen med et VU-meter
til at
måle frekvensgang på en RIAA forstærker (det kræver lidt håndarbejde) men den er
gratis og
meget praktisk.
http://www.vb-audio.com /
Se midterste søjle , hvor der står
"VB-Audio Native Plug-Ins for Windows PC (Direct-X, VST, VS3)" og klik på more.
Så kommer du til en side hvor der til højre står "Free Plug-ins.. and other"
Her finder du bl.a. LF-generator der er en fritstående applikation. Vælg den og
du finder
en link:
http://vincent.burel.free.fr/download/generator_standalone2.zip

JensJ.

Re: Audio sweep generator på PC
Hej Jens

Det var netop det håndarbejde jeg ville undgå :)

Jeg har en 4-5 tonegeneratore stående på hylderne med måleinstrumenter,
og jeg har også en masse software der kan fungere som en sådan, men det
var altså den hele løsning jeg er ude efter. Nu tegner jeg så på et print
til en sweepgenerator baseret på en XR2206, så får jeg løst problemet på
en hardware måde :)

Men tak for interessen.

Max

Re: Audio sweep generator på PC

Ahh, den gode gamle 2206'er lever lidt endnu. :-)

Jeg har en FFT og en signalgenerator jeg har lavet i C#. Det måler jeg på
højttalere og delefiltre med for tiden, men bruger puls og step response i
stedet for sweep. FFT'en crasher nogle gange når man stopper den, og de er
begge to lidt 'beta'-agtige og ufærdige, så jeg ved ikke om det er
ulejligheden værd for dig at rode med dem.

De ligger her, med kildekode:
http://www.drivehq.com/folder/p6611827/026100094.aspx
FFT'en hedder wavein, og generatoren hedder cswaveplay. De kræver Visual
Studio 2010.

Du kan evt. bruge FFT'en samme med en simpel analog puls-generator, hvis du
ikke kan finde ud af signalgeneratorprogrammet. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus

Site Timeline