Audio-religion eller??? - Page 7

Re: Audio-religion eller???

Hvis det er mere betydende bits, der mangler, så ville vi vel også opleve
kraftigere og deciderede udrivninger i modsætning til mindre betydende bits.
Ud over evt. manglende phaselås vil den vel i et vis omgang variere i
intensitet og dermed skabe noget, der ligner AM.

Det ville vel, som jeg oplever det, i forbindelse med udrivninger i et
digitalt TV-signal, give nogle uhyggelige smæld og svirp i højttalerne, der
ikke er synkrone med billedudrivningerne.

Det er langt fra sådan, jeg oplever forringet signalkvalitet mellem f.eks.
digital udgang på en CD'er og indgang på en efterfølgende forstærker.

Men som skrevet andet steds, prøver jeg efter bedste evne at se logikken.:-)
eller/og bygge huset med skorstenen først.
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???

Nej - egentlig ikke. Jeg regner med, at du taler om det lignende fænomen som
udrivninger og store pixels ved dårlige/svage TV-signaler.

Ja, nærmest, men så er vi vel også ovre i de analoge baner, og de er vel
ikke aktuelle ved digital overførsel.

Tja - i det omfang det hænger sammen. I øvrigt (ja, tro det eller lad være)
skulle jeg have et parabolsæt mere, og det blev digitalt. I modsætning til
det analoge, så er der ved signalforstyrrelser/utilstrækkelige
signalniveauer udrivninger i større eller mindre grad alt afhængig af
udfaldets længe (formodentlig inden faselåsen fatter meningen igen). I
forbindelse med disse udfald er er også en del uudholdige smæl og peaks i
højttalerne, men ikke altid synkront med udrivningerne og deres intensitet.

Det skal lige siges, at under helt normale forhold, frit syn etc. så er der
fuldt blus på tilslutningen til TV'et.

Zero-crossing, er det at sammenligne med crosss-over distortion på
LF-udgange, hvor man netop sætter en spænding højt nok til at maskere CRD?
Ved analog er det synonymt med hvilestrøm, men ved firkant-pulser - der må
vel være en tidsmæssig forsinkelse, der maskeres med minimumsniveauet i den
digitale verden.

Ja, jeg prøver efter bedste evne at finde logikken - sorry - i det.

Øv, øv. Jeg læste ikke det hele igennem (telefonen ringede), men det er lige
akkurat det, jeg selv foreslog oven for, men på den anden side, det er da
altid rart at have "gættet" rigtigt.

I sin tid lod jeg mig fortælle, at skulle der måles (ses) pulser på selv den
tids EDB-udstyr, måtte man have efterhånden mindst et Tectroniks 465 MHz
scop. Nu er jeg forvirret på et højere niveau.:-)

Nå, vi er vist også efterhånden derude, hvor det er for vidtgående teorier.
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???

Jo i allerhøjeste grad. For selvom dataene er digitale i SPDIF, så er
clocken transmitteret analogt, og efter din beskrivelse så tyder det netop
på at alle bit bliver transmitteret fejlfrit, men at clockens præcision er
meget forværret og derfor mangler præcisionen der er nødvendig for at
gengive signalet tilstrækkeligt troværdigt.

Nej, jeg mener bare zero-crossing som i at signalet skifter fra at være
positivt til at være negativt (eller omvendt) - ikke noget med forvrængning
eller noget.

Jamen så er du jo på rette vej med hensyn til at få bygget den skorsten...
:)

Det skal man jo i princippet også, men det kommer jo an på hvad du vil se.
Vil du se hvad der er på ledningen eller vil du se hvad modtageren ser? I
bund og grund skal man jo have uendelig båndbredde for at se en ægte
firkant. Effekten af for lidt båndbredde på en firkant er at der kommer
oversving og at flanken ikke er så stejl, så hvis man abstraherer fra det
kan man godt danne sig et billede af hvad der er på kablet, men man skal
altid holde det op imod hvad båndbredden er på modtageren.

Re: Audio-religion eller???

Ja, det sidste var det i hvertfald ikke.

Det kan godt være, at det lyder dumt, men er det ikke meningen, at faselåsen
skal "holde fast i" clocken?

I princippet er det præcist det samme - bortset fra, at ved LF (analog) er
det X-over af henholdsvis positivt og negativt gående sinus (eller, hvad det
nu ligner)

Tak for tilliden.:-) Men alligevel er jeg nødt til at "trække" lidt på I
andre.:-)

OK.

Takker foreløbig´- fordøjelse du ved.
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???

Jo, det gør den også godt nok til at bitsene modtages korrekt. Men den
'ryster' lidt mere i frekvensen, hvis flankerne er bløde og der er
reflektioner i kablet osv. En PLL har jo et feedbacksystem der levere en
spænding til at flytte frekvensen med (fasedetektor). Og denne spænding kan
ikke lavpasfiltreres til mere end en vis grad, ellers mister PLL'en 'grebet'
i den indkomne clock. Det betyder at der passere en smule støj fra PLL'ens
fasedetektor til oscillatorens styreinput.

Min DAT kan ikke lave de der mislyde når jeg bruger den som D/A, efter mine
ører lyder den altid enten OK, eller nægter at lukke noget som helst ud,
afhængig af signalkvaliteten. Jeg har prøvet at ødelægge signalet med onde
spoler og grimme kondensatorer, for at se hvor meget den finder sig i, og
følge med på scopet samtidig. Der skal en del til før den gi'r op.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Audio-religion eller???

Jo, men det er jo et analogt signal (clockdelen af det) og et analogt
kredsløb der modtager clocken, og der er grænser for hvor nøjagtigt den kan
gøre det, specielt når man bruger kabler med forkert impedans eller meget
lange kabler. Jeg mener at dit glimrende forsøg tydeligt viser at
lydkvaliteten begynder at falde meget tidligere end modtagerens digitaldel
mister sin evne til korrekt at modtage bit. Det springende punkt er derfor,
*hvor* gode skal kablerne være for at lydkvaliteten er optimal, og hvilke
ting gør et kabel godt? Og begge disse ting afhænger i sidste ende også af
både transmitter og receiver, så det bliver nok til en afhandling hvis det
skal dækkes fyldestgørende.

Re: Audio-religion eller???
On Tue, 14 Feb 2006 00:26:15 +0100, "Thomas Thorsen"

Det vil jeg så tvivle på giver en entydig hørbar forskel - den eneste
måde jeg kan destruere et S/PDIF signal på, så der er hørbar forskel i
lyden, giver "popcorn" i lyden, altså fejlfortolkede bits.

Der er heller ikke nogen målbar analog forskel på mit udgangssignal,
om jeg bruger optisk eller coaxial overførsel. Bruger forøvrigt
konsekvent 50 Ohms kabler, mest af dovenskab - der hænger hundredevis
af BNC-kabler fremstilet med RG58 omkring mig.

(og det er ikke helt sandt, jeg har en 150Hz pukkel der kun er
tilstede ved coaxial, men det er en stelsløjfe i opstillingen, og
120dB+ nede)

Kun hvis man VIL gøre tingene komplicerede.

Re: Audio-religion eller???
Hvor er du henne på uni??
så skal jeg da give en hånd med...?

mvh
Rasmus

Re: Audio-religion eller???

Der er stadig det der med tid, jeg skriver afhandling for øjeblikket, og det
er lidt af en tidsrøver (i øvrigt omkring D/A-konvertering) så der er
dårligt tid til andre (praktiske) projekter. Fik du i øvrigt fundet noget
dokumentation til DLL-filen til den Teac LX sampler? Eller har du fundet en
anden løsning?

-Thomas

Re: Audio-religion eller???

Glimrende med et sådant forsøg, specielt når det påviser rigtigheden af
teorien.

mvh. Uffe Ravn

Re: Audio-religion eller???
on 08 feb 2006 01:03:18a satte Søren P. Schmidt sig på en taburet og

Ja ja den er god med ham.

Der findes også de mennekser som kan lindre en hovedpine ved at tage en
kalktablet som er blevet beskrevet som en hovedpinepille. Det kaldes
placebo-effekten og den hussere i stor stil i hifi-verdenen. Men uden
denne effekt havde de jo heller ikke kunne sælge alt det lort som foplk
køber og som de betaler skyhøje priser for.

Det mener jeg også. 1 er 1 og 0 er 0

Det bliver næppe aktuelt for jer. Jeg mener faktisk at I er nogle af de
få der har fattet hvordan tingene hænger sammen. Synd jeg ikke kan sig
det samme om din stakkel til kammerat ;-)

Steven.

Re: Audio-religion eller???

Nu handler det ikke om meninger, men om fakta og videnskab, og det er et
faktum at selvom dataene er digitale så er den indlejrede clock stadig
analog i et SPDIF signal. Prøv at læse resten af tråden.

Re: Audio-religion eller???

Enhver bliver salig i sin tro. Kom nu ikke og forlang en undskyldning
herfor.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???

Avah ?

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Audio-religion eller???

Jup !  clocken i al digitalelektronik er oprindelig analog. :-|  Det er den
også i en S-PDIF overførsel, man fjerner så det værste slinger med en PLL
som dog også regulerer analogt. Eller man resampler, og bruger en ny analogt
genereret clock.

Og sjovt nok, hvor øret ikke er særligt følsom for niveau og harmonisk
forvrængning, så kan de fleste fint høre en afvigelse på 1 Hz mellem to "1
Khz" toner. :-|

Derfor mit udsagn i et tidligere indlæg i tråden: Ingen uden en
musikuddannelse bør designe audioelektronik.

mvh
Orla

Re: Audio-religion eller???

Det sidste er faktisk ikke til at undgå, for i forløbet mellem 2 frekvenser
med 1000 Hz afstand ender jo overt en 180º fasedrej. Bare spørg en
staverklemmer.
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???
On Thu, 16 Feb 2006 00:32:09 +0100, "Thomas Thorsen"

Ja, at 1 er 1 og 0 er 0,  men det er ikke fakta og videnskab at der er
hørbar forskel på kabler til digitaloverførsel.

Det er tro, baseret på psykoakustik.

Re: Audio-religion eller???

det er heller ikke fakta og videnskab at påstå at der ikke er hørbar forskel
på kabler til digitaloverførsel. Specielt ikke med argumentet "1 er 1 og 0
er 0" som funderende "teori", da det kun er den halve (og mest kendte)
sandhed om digitale signaler.

Og i lyset af mine tidligere erfaringer med denne gruppe, vil jeg lige slå
det fast med syvtommer søm at jeg hverken har påstået at der er *hørbar*
forskel på kabler eller at der ikke er *hørbar* forskel på kabler ifb.
digital overførsel over SPDIF. Altså: "Jeg har ikke gjort nogen påstande om
hverken det ene eller det andet synspunkt". Hvis nogen vil stemple mig som
religiøs kabelfanatiker eller lignende så læs venligst paragrafen her igen.

Re: Audio-religion eller???
On Fri, 17 Feb 2006 15:45:53 +0100, "Thomas Thorsen"

Men du vil gerne have det til at lyde sådan.

Og den anden halvdel er?

man kan bare læse
http://groups.google.dk/group/dk.teknik.lyd/browse_frm/thread/aea77a4176d0275/a6e3f4a731f352be?lnk=st&q=gamle+group%3Adk.teknik.lyd+author%3Athorsen&rnum=7&hl=da#a6e3f4a731f352be

Især afsnittet med

"
Hvis jeg havde mit gamle anlæg så ville jeg glædeligt vise dig
forskellen
mellem 0,5m Audioquest Ruby og 0,5m bilka-kabel mellem NAD-cdafspiller
(gammel billig) og NAD-forstærker (35W) på et par temmeligt store Dali
højttalere. Der ville selv en gammel halvdøv mand kunne høre forskel,
og de
fleste ville nok vælge bilka-kablet som det mest vellydende, eftersom
Ruby-kablet gav anledning til et ualmindeligt rungende og overfyldt
lydbillede som gjorde forstærkeren helt ude af stand til at håndtere
de
store Dali højttalere.

"
Gør dig til kanditat som kabelfanatiker.

Re: Audio-religion eller???
On Sat, 18 Feb 2006 14:23:53 +0100, "Thomas Thorsen"

Ja.

Fint, jeg var bange for at det var et eller andet eksotisk du havde
opfundet.Så intet nyt.

Jeg skriver ikke "til" dig - velkommen til usenet.

Ingen tvinger dig.

Site Timeline