Audio-religion eller???

Så langt er jeg endnu ikke kommet i bogen (se min signatur):-). Men jeg har et kort liggende med ind- og udgang til SPDIF som supplering til mit lydkort, og der er SPDIF, og der er temineringen med almindelig phonostik.

Hvilken type kabel - og er det coax - anvendes der i det tilfælde?

Så er der i øvrigt mulighed for Digital DIN med et 9-pole minidin-stik.

Teach me Tiger (som hun sang en gang)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge

Jeg ved ikke, hvad Digital DIN står for i den anledning.
Reply to
Karsten H. Jensen

"Karsten H. Jensen" skrev

har

Et hvilket som helst 75ohms coax skulle gerne finde anvendelse, men når vi tager emnelinien i betragtning er der jo gerne flere meninger om det emne.

Jeg har også kun et gæt: Digital DeutcheIndustriNorm ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Så må jeg lige bringe en afprøvning, jeg foretog. Inden for en ½ til 1 m'ers penge var det stort set ligegyldigt, hvilket type coax, jeg anvendte.

Så prøvede jeg med en 12 m. længde (stumpen var tilfældigvis så lang) RG58 (50 Ohm) Det gik slet, slet ikke, lyden var lige som knust mellem en pose tvebakker. Så prøvede jeg med en tilsvarebnde længde RG176 - åh ja, det passede sådan set godt nok, men selve signalet var for svagt. Nu havde jeg ikke noge RG59 (75 Ohm), så prøede med et ganske almindeligt SAT2G antennekabel - samme længde - intet signaltab, ingen forvrængning - altså alt OK. ...og hvad er det så lige SAT2G koster pr. m.? - halvanden krone og firs (2,30)

Foreløbig er det ikke aktuelt.:-)

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge

> Mvh. Uffe Ravn
Reply to
Karsten H. Jensen

Når du siger "knust mellem en pose tvebakker", skal det så forstås sådan at lyden var forvrænget eller at der var udfald, eller var det bare stereoperspektivet der var blevet mindre eller noget i stil med at det hele bare var fladt og kedeligt? Det jeg fisker efter er om du vurderer at degraderingen i lyd skyldes at ikke alle bit bliver transmitteret korrekt eller det er pga. af degradering af clocken. Har du evt. mulighed for at måle på UNLOCK (el. lign.) ben på receiver ic'en for at se om PLL'en er låst hele tiden? Det kunne i øvrigt være uhyre interessant at se oscilloskop-billeder af signalerne så man kan drage paralleler mellem din lytteoplevelse og signalets integritet!

Reply to
Thomas Thorsen

Den der med tvebakken - ja, der er jo faktisk ikke oget vanskeligere end at definere en lydoplevelse, med mindre vedkommene "forstår" og kan se, hvad man prøver at give udtryk for. Sammenlignet med digitalt TV med udrivninger i billedet, så vil jeg sige, at lyden var noget, der også skurede i ørerne

Så er vi inde på digital-teknik, jeg ikke har så meget begreb om. Hvad ville en mistilpasning af impedans medføre? Der vil i sådanne tilfælde optræde stående bølger, der i sin tur vil/kan udfase bits - og så bliver det svært at tælle i takt. Jo længere kabel med forkert impedans, jo større tab, forholdsvis mere reflektion.

Ved kabel med for stort et tab som f.eks. RG176, vil der over den forholdsvis store længde formodentlig ikke være signal mok til at holde PLL'en låst. Ved kortere længder (måske 2-3 m.) vil der ikke være noget problem. Det er definitionsmæssigt svært at beskrive lyd frembragt digitalt end analogt. Men det kan vel også læres, når man lærer at sammenholde lydoplevelser med baggrund i de digital-tekniske sammenhænge.

Hvad er nederste grænse for et akceptabelt niveau for at holde PLL'en låst.

Jeg har desværre kun et 75 MHz gammelt Telequibment scoop (uden Hasselblad eller polaroid). Jeg ved ikke, om det er hurtigt nok? Jeg skal vel også have lidt mere kontrollerede forhold at lave disse målinger.

Hvor pokker bor du? Det kunne være rart med en eye-ball. Her er det Nordvestsalling - lige uden for Glyngøre.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Jeg tænkte mere om det lød på samme måde som når der er ridser på en CD, altså sære lyde og udfald, eller om det mere var ovre i stil med en dårligt indspillet CD med lukket-inde-i-kassen lyd og dårlig fornemmelse for det rum det er indspillet i. Det første er tegn på at bittene ikke kommer over korrekt, det andet er tegn på at clocken der bliver udtrukket af S/PDIF signalet er så dårligt at det går ud over DAC'ens nøjagtighed.

I princippet er det zero-crossings der bærer informationerne i biphase-mark koden, så egentligt burde det virke helt ned til den grænse hvor støj uværgerligt vil forårsage uauthoriserede zero-crossings. Nominelt er spændingen plus/minus 0.25V så der er ikke så meget at give af, men så længe peak amplituden af støjen er under 200mV (der jo er temmeligt meget) burde det være ok. Men det afhænger vel også af hvordan PLL'en helt nøjagtigt er koblet til SPDIF signalet, og det har jeg ikke så meget indblik i.

Det bør være mere end nok til formålet. Jeg mener at SPDIF ligger under det halve af det.

Aalborg, så det er nok lige langt nok væk. Men ellers har jeg adgang til nogle fine oscilloscoper på universitetet, det er nok nærmere tid jeg mangler.

Reply to
Thomas Thorsen

Ja, se der ramte du plet.

Ved de længere kabellængder vil et forringet s/n forhold også spille ind. Et dårligt s/n - evt. i forbindelse med stående bølger (dårligt SWR) kan hurtigt overdøve 200 mV. Hvordan definerer du en peakamplitude på et digitalt signal. (Jeg skrev jo, at jeg ikke vidste en sk.. om digitalteknik.:-)

Hvad med harmonisk forvrængning?

Automobilet er opfundet og lovgivningen er ændret, så det ikke længere er påkrævet, at en mand skal gå foran og svinge med en rød lygte. Så når nu den nye Hvalpsund-færge begynder, så er afstanden til at overkomme.

Nu er det heller ikke meningen, at jeg skal til at læse til ingeniør på området - blot lige nogen grundregler, så jeg som sædvanligt kan bygge huset med skorstenen først.:-)

Nå. kommer tid, kommer råd - eller jeg.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

"Thomas Thorsen" skrev i en meddelelse news:43ef4dea$0$15789$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hvor er du henne på uni?? så skal jeg da give en hånd med...?

mvh Rasmus

Reply to
Rasmus M. Jensen

Glimrende med et sådant forsøg, specielt når det påviser rigtigheden af teorien.

mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse news:43ef9d66$0$12401$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Der er stadig det der med tid, jeg skriver afhandling for øjeblikket, og det er lidt af en tidsrøver (i øvrigt omkring D/A-konvertering) så der er dårligt tid til andre (praktiske) projekter. Fik du i øvrigt fundet noget dokumentation til DLL-filen til den Teac LX sampler? Eller har du fundet en anden løsning?

-Thomas

Reply to
Thomas Thorsen

Men jeg har nu stadig ikke fået fat i det. Da du brugte det kabel som gav "knust-tvebakke-effekten", var det så med lyd som:

1) Som ridser på en CD - sære lyde og udfald *eller*

2) Som en dårlig indspilning med lukket-inde-i-kassen lyd og dårlig fornemmelse for det rum det er indspillet i.

Eller skal jeg forstå dig sådan at det var begge dele samtidigt?

I SPDIF tilfældet er signalet enten +250mV eller -250mV, så 250mV må også være amplituden af dette firkantsignal. Et andet eksempel er TTL der ligger på 0V eller 5V. Her vil jeg tilskrive en amplitude på 2.5V og et DC offset på 2.5V. Selvom signalerne er digitale, gælder der stadig de samme "regler" for bestemmelse af amplitude som hvis det var analoge signaler. Med peak-amplitude forstås vel det sted hvor den antager sin maksimale amplitude (eller?). Jeg er faktisk ikke helt sikker her, så du må hellere kigge i en grundbog om det hvis du har brug for "eksakt videnskab".

Aner det ikke, men hvis modtageren (PLL'en/digitalreceiveren) antages båndbegrænset til 75MHz så er det vel også fint hvis oscilloskopet er.

Reply to
Thomas Thorsen

Jeg gætter på at det lød som om at et eller flere af de meste betydende bits manglede.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Det lyder umiddelbart rigtig fint, omend det mere er måleresultater end gyldne ører der bruges til vurdering. S/N er fremragende, der kan opnås 140dB+ dynamik med lidt krumspring,

Strømforsyningen er speciel - CPUstyret switchmode - normalt er der intet problem med lidt ripple og/eller indre modtsand - MEN: da der ingen modkobling er overhovedet fra udgangen, og jeg udnytter dette til gaincontrol er det netop en variabel, stabiliseret PSU . Eventuel ripple på forsyningen vil resultere i AM-modulation af udgangssignalet - ikke decideret gennemslag af støjen.

pt. kører udgangen på 2,5V

Reply to
Christian P.

Nej - egentlig ikke. Jeg regner med, at du taler om det lignende fænomen som udrivninger og store pixels ved dårlige/svage TV-signaler.

Ja, nærmest, men så er vi vel også ovre i de analoge baner, og de er vel ikke aktuelle ved digital overførsel.

Tja - i det omfang det hænger sammen. I øvrigt (ja, tro det eller lad være) skulle jeg have et parabolsæt mere, og det blev digitalt. I modsætning til det analoge, så er der ved signalforstyrrelser/utilstrækkelige signalniveauer udrivninger i større eller mindre grad alt afhængig af udfaldets længe (formodentlig inden faselåsen fatter meningen igen). I forbindelse med disse udfald er er også en del uudholdige smæl og peaks i højttalerne, men ikke altid synkront med udrivningerne og deres intensitet.

Det skal lige siges, at under helt normale forhold, frit syn etc. så er der fuldt blus på tilslutningen til TV'et.

Zero-crossing, er det at sammenligne med crosss-over distortion på LF-udgange, hvor man netop sætter en spænding højt nok til at maskere CRD? Ved analog er det synonymt med hvilestrøm, men ved firkant-pulser - der må vel være en tidsmæssig forsinkelse, der maskeres med minimumsniveauet i den digitale verden.

Ja, jeg prøver efter bedste evne at finde logikken - sorry - i det.

Øv, øv. Jeg læste ikke det hele igennem (telefonen ringede), men det er lige akkurat det, jeg selv foreslog oven for, men på den anden side, det er da altid rart at have "gættet" rigtigt.

I sin tid lod jeg mig fortælle, at skulle der måles (ses) pulser på selv den tids EDB-udstyr, måtte man have efterhånden mindst et Tectroniks 465 MHz scop. Nu er jeg forvirret på et højere niveau.:-)

Nå, vi er vist også efterhånden derude, hvor det er for vidtgående teorier.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Hvis det er mere betydende bits, der mangler, så ville vi vel også opleve kraftigere og deciderede udrivninger i modsætning til mindre betydende bits. Ud over evt. manglende phaselås vil den vel i et vis omgang variere i intensitet og dermed skabe noget, der ligner AM.

Det ville vel, som jeg oplever det, i forbindelse med udrivninger i et digitalt TV-signal, give nogle uhyggelige smæld og svirp i højttalerne, der ikke er synkrone med billedudrivningerne.

Det er langt fra sådan, jeg oplever forringet signalkvalitet mellem f.eks. digital udgang på en CD'er og indgang på en efterfølgende forstærker.

Men som skrevet andet steds, prøver jeg efter bedste evne at se logikken.:-) eller/og bygge huset med skorstenen først.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

"Christian P." skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Det er da imponerende. Jeg var ikke klar over at de chips kunne nå så høj ydelse. Har du selv designet strømforsyningen ?

Reply to
Thomas Thorsen

Jo i allerhøjeste grad. For selvom dataene er digitale i SPDIF, så er clocken transmitteret analogt, og efter din beskrivelse så tyder det netop på at alle bit bliver transmitteret fejlfrit, men at clockens præcision er meget forværret og derfor mangler præcisionen der er nødvendig for at gengive signalet tilstrækkeligt troværdigt.

Nej, jeg mener bare zero-crossing som i at signalet skifter fra at være positivt til at være negativt (eller omvendt) - ikke noget med forvrængning eller noget.

Jamen så er du jo på rette vej med hensyn til at få bygget den skorsten... :)

Det skal man jo i princippet også, men det kommer jo an på hvad du vil se. Vil du se hvad der er på ledningen eller vil du se hvad modtageren ser? I bund og grund skal man jo have uendelig båndbredde for at se en ægte firkant. Effekten af for lidt båndbredde på en firkant er at der kommer oversving og at flanken ikke er så stejl, så hvis man abstraherer fra det kan man godt danne sig et billede af hvad der er på kablet, men man skal altid holde det op imod hvad båndbredden er på modtageren.

Reply to
Thomas Thorsen

Ja, det sidste var det i hvertfald ikke.

Det kan godt være, at det lyder dumt, men er det ikke meningen, at faselåsen skal "holde fast i" clocken?

I princippet er det præcist det samme - bortset fra, at ved LF (analog) er det X-over af henholdsvis positivt og negativt gående sinus (eller, hvad det nu ligner)

Tak for tilliden.:-) Men alligevel er jeg nødt til at "trække" lidt på I andre.:-)

OK.

Takker foreløbig´- fordøjelse du ved.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge
Reply to
Karsten H. Jensen

Jo, det gør den også godt nok til at bitsene modtages korrekt. Men den 'ryster' lidt mere i frekvensen, hvis flankerne er bløde og der er reflektioner i kablet osv. En PLL har jo et feedbacksystem der levere en spænding til at flytte frekvensen med (fasedetektor). Og denne spænding kan ikke lavpasfiltreres til mere end en vis grad, ellers mister PLL'en 'grebet' i den indkomne clock. Det betyder at der passere en smule støj fra PLL'ens fasedetektor til oscillatorens styreinput.

Min DAT kan ikke lave de der mislyde når jeg bruger den som D/A, efter mine ører lyder den altid enten OK, eller nægter at lukke noget som helst ud, afhængig af signalkvaliteten. Jeg har prøvet at ødelægge signalet med onde spoler og grimme kondensatorer, for at se hvor meget den finder sig i, og følge med på scopet samtidig. Der skal en del til før den gi'r op.

-- Ulrik Smed Aarhus, Denmark

Reply to
Ulrik Smed

Jo, men det er jo et analogt signal (clockdelen af det) og et analogt kredsløb der modtager clocken, og der er grænser for hvor nøjagtigt den kan gøre det, specielt når man bruger kabler med forkert impedans eller meget lange kabler. Jeg mener at dit glimrende forsøg tydeligt viser at lydkvaliteten begynder at falde meget tidligere end modtagerens digitaldel mister sin evne til korrekt at modtage bit. Det springende punkt er derfor,

*hvor* gode skal kablerne være for at lydkvaliteten er optimal, og hvilke ting gør et kabel godt? Og begge disse ting afhænger i sidste ende også af både transmitter og receiver, så det bliver nok til en afhandling hvis det skal dækkes fyldestgørende.
Reply to
Thomas Thorsen