Audio-religion eller??? - Page 6

Re: Audio-religion eller???
75ohm.

Hvorfor er der (næsten) slet ingen der snakker om støj, det ville jeg da
synes var mere relevant .. er det ikke nemt nok at få støj på et digitalt
signal, altså indstrålet støj ..

Og hvad med stikkene .. det må da helt sikkert også have betydning for
forbindelserne og det impedansen ..

Og hvorfor så ikke tage snakken om højttalerledninger samtidig med
..(hvepserede START:-)

~~Frank .,

Re: Audio-religion eller???

på 1 meter ledning emd skærm ?
Nej

Minimalt - yderst minimalt....

Støj på højttalerledninger ?

Forstærkeren er yderst lavimpedant, det samme er højttaleren.

Re: Audio-religion eller???
Heller ikke med alt det switchmode som der sidder alle steder idag ?

Og hvis forskellen skal findes mellem et kabel med minimal skærm og en med
maximal,. så er der sikkert forskel ..

Ja ., sikkert .. men der vil jo alligevel være forskel på et stik med
fuldskærm og et støbt plasticstik ..

Ikke støj, men hvor godt de lyder ..

Jeg er ikke fanatisk ., men jeg vil gerne have noget godt kram .. fx. scart
ledninger, jeg har et 3 meters fra Hifi Klubben til 350 kr .. og et 1,5
meters til 1200 .. jeg kan ikke se forskel .. men jeg kan godt se forskel på
mit 350 krs kabel og et kabel til 20 kr i netto ..
og ., jeg kan fx. også nemt høre forskel på svigerfars 'dyre' jamo
højttalere og mine forholdsvis nye B&W ...

Jeg kunne også høre forskel da jeg skiftede kablerne på 2*0.75 ud til 2*2,5
der var faktisk en verden til forskel ., på mine gamle luxtime højttalere.

Alt kan købes for billigt ..  og meget kan købes for dyrt ..

~~Frank .,

Re: Audio-religion eller???

Nix.

Selvfølgelig kan du have så ringe en skærm. Men du har også
impedanstilpasset signaloverførsel.

Ja.

Men det er i flueknepperafdelingen.

Jo, jeg har været med til blindtests på kabler for _mange_ år siden. Og
med noget udstyr er der en lille forskel. Men det er udstyr i en
prisklasse som de færreste kan være med til.

Bare der er mm2 nok, er det fint til langt det meste udstyr på markedet.
Så er pengene bedre brugt andetsteds.

Kender det udemærket godt

Det var noget af en pris, okay jeg har betalt 89 eller 125 kr (min tyske
ven Alz......, fuck jeg kan ikke huske hvad han hedder, har været på
besøg) for et kvalikabel hos Århus Radiolager. Et skide godt kabel til
prisen, men det er selvfølgelig kun et 2 meters kabel (eller sådan
noget)

Hold da op, hvad er det du forbinder med et 1200 kr's scartkabel ???

No shit ?
Føler du ikke at de 1050 kr er smidt ud af vinduet ?

Klart.
Vil du prøve et af mine ?

Klart..

Bas eller diskant ?

Vi er dybest set enige........

Re: Audio-religion eller???

De havde på et tidspunkt i netto, billige scartkabler, jeg købte et par sæt
fordi jeg var ved at fuske nogen andre adaptere sammen. stikkene var Ok .,
men ledningerne .. det var en skandale 21 stykker 0,14 eller noget i den
stil, uden seperate skærm eller noget.

Det er det måske .. men hvis vi snakker kabelTV signal så korser de sig jo
næsten hvis man siger plasticstik fra føtex.. jeg ved ikke i hvilket
frekvensområde at Digitale Audio signaler befinder sig .. i forhold til
Kabeltv.

Jeps .. jeg er dog gået over til nogle Taralabs kabler .. dem fik jeg
alligevel med da jeg handlede højttalere.

ham kender jeg godt, men husker heller ikke lige hvad han hedder ., Hils ..

Det vil jeg faktisk også tro at et godt kabel kan laves til .. men det
kræver jo at producenten vil lave et godt produkt og sælge det billigt ..
Oftest tror jeg bare at de laver det billigt ., for at kunne sælge det
billigt (talk is cheap)

Lige nu ., mellem mit Sony FQ70 og min parabol modtager .. den kan ikke nå
til DVD afspilleren :-(..
Det er iøvrigt et IXOS kabel ., ganske gedigen udført ..
Det til 350 kr er et Vivanco..

Ikke så meget at det nager mig, det er sku' et lækkert kabel.., men
historien er jo ikke så kort .. det var egentlig fordi jeg skulle have min
NAD dvd regionsfri .. men det ville de jo have 500 kr for, og da jeg fandt
ud af at det kun var et stykke papir, der tydligvis have været igennem en
fax og kopieret flere gange kom jeg jo på tværs .. og ville ikke give en
krone for det. så fandt jeg kablet på hylden og lavede en handel, 1200 kr
for begge. så lidt afhængig af hvordan man ser på det. så har kablet fx.
'kun' kostet 700 kr ., og jeg har givet 500 kr for papiret .,

Det er lige meget ., jeg stoler da på hvad du skriver .. men du må også give
mig ret i at man kan købe mange kabler i klassen 50-100 kr ., inden man
finder noget der er iorden (hvis man ikke kan få 'hands on' oplevelsen). så
er det faktisk nemmere at give 300 kr for noget man er sikker på at der er
iorden ..

Meget på bassen ., men diskanten blev også løftet en hel del ..

Det var da rart :-)

~~Frank .,

Re: Audio-religion eller???

et kabel "lyder" ikke, med mindre man bruger det som sjippetov.

Det har jeg i alle tilfælde også hørt.

Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???
Hvad hedder det så ?

Hørt om eller hørt på?

Det eneste der kører analogt her i huset er fra forstækeren og ud til
højttalerne.. :-)
(og alt det andet .. )

~~Frank .,

Re: Audio-religion eller???

Et kabel frembringer et elektrisk signal, der forbinder enheder

Jo, der er vel tale om analoge signaler mellem de forskellige enheder helt
til højttalerne - lige bortset fra f.eks de muligheder, der er for at
fremføre et digitalt signal fra f.eks. en CD-spille og til en eller anden
dims, der har en indgang for dette - i øvrigt termineret til 75 Ohm, der
ikke må afviges. Det bruger jeg da også (jeg bruger ikke digital forstærker
(kl. D-forstærker eller ICE-CUBE etc.)

Nå, har jeg taget misteltenen tilstrækkeligt i ed?:-)
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???
Frembringer er vel så meget sagt .. det transporterer vel bare det ..

Men hvordan vil du så definere forskellen mellem 2 kabler hvis det ikke er
lyden der ændres (sammen med de elektriske og mekaniske egenskaber)

forstærker
Hmm jeg gør godtnok ikke så meget i digitale forstærkere .. men:
CD - LP
DVD - VHS
Digital Parabol - Analog Parabol
Mp3 afspiller - Walkman
ISDN - PSTN
Analog - Digital badevægt ..

Det er alt sammen ting som på den ene eller den anden måde er blevet
digitaliseret på en eller anden måde.. og findes i de fleste hjem ..

Det er svært at undgå !

Ja ., det er fint med mig ..  :-)

~~Frank .,

Re: Audio-religion eller???

Det er mere korrekt udtrykt.
Jeg vil definere det ved, at det ene løser opgaven bedre end det andet.
Lyder det af noget?:-)

Terminering af 75 Ohm tilslutninger har ikke noget med, hvilke typer
apparater - digitale eller ej, vi taler om. Derimod, som jeg skrev er
coaxiale ind/udgange termineret som f.eks. i dette tilfælde 75 Ohm.

Hvad endten der er tale om højfrekvent eller digital (digital
signaloverførsel må også henregnes til højfrekvent) signaloverførsel kræver
det overførsel med stanndardiserede termineringer. I dette tilfalde 75 Ohm.
Det samme gælder da almindelig antennesignaler til TV - det er også
termineret med 75 Ohm.

Sende/modtage anlæg er som standard termineret til 50 Ohm. Dog udstyr fra
Rhode og Schwartz er termineret til 60 Ohm. I visse tilfælde, hvor det
drejer sig om målesignaler i forbindelse med B&K er coaxkablerne termineret
til 110 Ohm - og det endda udelukkende til analoge audiofrekvenser.
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???

termineret

Og den profesionelle udgave af SPDIF: AES/EBU er termineret til 110 ohm.

MVh. Uffe Ravn

Re: Audio-religion eller???

Så langt er jeg endnu ikke kommet i bogen (se min signatur):-). Men jeg har
et kort liggende med ind- og udgang til SPDIF som supplering til mit
lydkort, og der er SPDIF, og der er temineringen med almindelig phonostik.

Hvilken type kabel - og er det coax - anvendes der i det tilfælde?

Så er der i øvrigt mulighed for Digital DIN med et 9-pole minidin-stik.

Teach me Tiger (som hun sang en gang)
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???

har

Et hvilket som helst 75ohms coax skulle gerne finde anvendelse, men når vi
tager emnelinien i betragtning er der jo gerne flere meninger om det emne.

Jeg har også kun et gæt: Digital DeutcheIndustriNorm ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Audio-religion eller???

Så må jeg lige bringe en afprøvning, jeg foretog.  Inden for en ½ til 1
m'ers penge var det stort set ligegyldigt, hvilket type coax, jeg anvendte.

Så prøvede jeg med en 12 m. længde (stumpen var tilfældigvis så lang) RG58
(50 Ohm) Det gik slet, slet ikke, lyden var lige som knust mellem en pose
tvebakker. Så prøvede jeg med en tilsvarebnde længde RG176 - åh ja, det
passede sådan set godt nok, men selve signalet var for svagt. Nu havde jeg
ikke noge RG59 (75 Ohm), så prøede med et ganske almindeligt SAT2G
antennekabel - samme længde - intet signaltab, ingen forvrængning - altså
alt OK. ...og hvad er det så lige SAT2G koster pr. m.? - halvanden krone og
firs (2,30)

Foreløbig er det ikke aktuelt.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???

Når du siger "knust mellem en pose tvebakker", skal det så forstås sådan at
lyden var forvrænget eller at der var udfald, eller var det bare
stereoperspektivet der var blevet mindre eller noget i stil med at det hele
bare var fladt og kedeligt? Det jeg fisker efter er om du vurderer at
degraderingen i lyd skyldes at ikke alle bit bliver transmitteret korrekt
eller det er pga. af degradering af clocken. Har du evt. mulighed for at
måle på UNLOCK (el. lign.) ben på receiver ic'en for at se om PLL'en er låst
hele tiden? Det kunne i øvrigt være uhyre interessant at se
oscilloskop-billeder af signalerne så man kan drage paralleler mellem din
lytteoplevelse og signalets integritet!

Re: Audio-religion eller???

Den der med tvebakken - ja, der er jo faktisk ikke oget vanskeligere end at
definere en lydoplevelse, med mindre vedkommene "forstår" og kan se, hvad
man prøver at give udtryk for. Sammenlignet med digitalt TV med udrivninger
i billedet, så vil jeg sige, at lyden var noget, der også skurede i ørerne

Så er vi inde på digital-teknik, jeg ikke har så meget begreb om. Hvad ville
en mistilpasning af impedans medføre? Der vil i sådanne tilfælde optræde
stående bølger, der i sin tur vil/kan udfase bits - og så bliver det svært
at tælle i takt. Jo længere kabel med forkert impedans, jo større tab,
forholdsvis mere reflektion.

Ved kabel med for stort et tab som f.eks. RG176, vil der over den
forholdsvis store længde formodentlig ikke være signal mok til at holde
PLL'en låst. Ved kortere længder (måske 2-3 m.) vil der ikke være noget
problem. Det er definitionsmæssigt svært at beskrive lyd frembragt digitalt
end analogt. Men det kan vel også læres, når man lærer at sammenholde
lydoplevelser med baggrund i de digital-tekniske sammenhænge.

Hvad er nederste grænse for et akceptabelt niveau for at holde PLL'en låst.

Jeg har desværre kun et 75 MHz gammelt Telequibment scoop (uden Hasselblad
eller polaroid). Jeg ved ikke, om det er hurtigt nok? Jeg skal vel også have
lidt mere kontrollerede forhold at lave disse målinger.

Hvor pokker bor du? Det kunne være rart med en eye-ball. Her er det
Nordvestsalling - lige uden for Glyngøre.
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???

Jeg tænkte mere om det lød på samme måde som når der er ridser på en CD,
altså sære lyde og udfald, eller om det mere var ovre i stil med en dårligt
indspillet CD med lukket-inde-i-kassen lyd og dårlig fornemmelse for det rum
det er indspillet i. Det første er tegn på at bittene ikke kommer over
korrekt, det andet er tegn på at clocken der bliver udtrukket af S/PDIF
signalet er så dårligt at det går ud over DAC'ens nøjagtighed.

I princippet er det zero-crossings der bærer informationerne i biphase-mark
koden, så egentligt burde det virke helt ned til den grænse hvor støj
uværgerligt vil forårsage uauthoriserede zero-crossings. Nominelt er
spændingen plus/minus 0.25V så der er ikke så meget at give af, men så længe
peak amplituden af støjen er under 200mV (der jo er temmeligt meget) burde
det være ok. Men det afhænger vel også af hvordan PLL'en helt nøjagtigt er
koblet til SPDIF signalet, og det har jeg ikke så meget indblik i.

Det bør være mere end nok til formålet. Jeg mener at SPDIF ligger under det
halve af det.

Aalborg, så det er nok lige langt nok væk. Men ellers har jeg adgang til
nogle fine oscilloscoper på universitetet, det er nok nærmere tid jeg
mangler.

Re: Audio-religion eller???

Ja, se der ramte du plet.

Ved de længere kabellængder vil et forringet s/n forhold også spille ind. Et
dårligt s/n - evt. i forbindelse med stående bølger (dårligt SWR) kan
hurtigt overdøve 200 mV. Hvordan definerer du en peakamplitude på et
digitalt signal. (Jeg skrev jo, at jeg ikke vidste en sk.. om
digitalteknik.:-)

Hvad med harmonisk forvrængning?

Automobilet er opfundet og lovgivningen er ændret, så det ikke længere er
påkrævet, at en mand skal gå foran og svinge med en rød lygte. Så når nu den
nye Hvalpsund-færge begynder, så er afstanden til at overkomme.

Nu er det heller ikke meningen, at jeg skal til at læse til ingeniør på
området - blot lige nogen grundregler, så jeg som sædvanligt kan bygge huset
med skorstenen først.:-)

Nå. kommer tid, kommer råd - eller jeg.
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???

Men jeg har nu stadig ikke fået fat i det. Da du brugte det kabel som gav
"knust-tvebakke-effekten", var det så med lyd som:

1) Som ridser på en CD - sære lyde og udfald

*eller*

2) Som en dårlig indspilning med lukket-inde-i-kassen lyd og dårlig
fornemmelse for det rum det er indspillet i.

Eller skal jeg forstå dig sådan at det var begge dele samtidigt?

I SPDIF tilfældet er signalet enten +250mV eller -250mV, så 250mV må også
være amplituden af dette firkantsignal. Et andet eksempel er TTL der ligger
på 0V eller 5V. Her vil jeg tilskrive en amplitude på 2.5V og et DC offset
på 2.5V. Selvom signalerne er digitale, gælder der stadig de samme "regler"
for bestemmelse af amplitude som hvis det var analoge signaler. Med
peak-amplitude forstås vel det sted hvor den antager sin maksimale amplitude
(eller?). Jeg er faktisk ikke helt sikker her, så du må hellere kigge i en
grundbog om det hvis du har brug for "eksakt videnskab".

Aner det ikke, men hvis modtageren (PLL'en/digitalreceiveren) antages
båndbegrænset til 75MHz så er det vel også fint hvis oscilloskopet er.

Re: Audio-religion eller???

Jeg gætter på at det lød som om at et eller flere af de meste betydende bits
manglede.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline