Audio-religion eller???

Hej NG

Jeg har en kammerat med lidt for mange penge som lige har været ude at
investerer i nyt kabel til hans anlæg (mellem CD-afspiller og forstærker).
CD-afspilleren spytter digitalt ud og anlægget tager selvfølgeligt
digitalt ind.
Kablet som han har købt er et "QED Signature 75 kabel" til 799kr.
(http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/digitalkabel/detail/QED_Signature_75_kabel.htm?id67%07 )

Specifikationerne for kablet er:
* Coaxial digitalkabel m/ RCA-stik
* Sølvbelagt 99,999% OFC Solid Core
* Foamed Low density Polyethylene
* Dobbelt skærm med aluminium og forsølvet kobberstrømpe
* Impedans: 75ohm
* Rhodium-belagte reference stik
* Længde: 1 meter

Og alt det der lyder jo meget godt... men... siden der nu er tale om
digital lyd kan jeg ikke lige se hvad dette kabel kan, som ikke kan lade
sig gøre i et kabel til en flad 50'er.
Et logisk '1' bliver jo ikke bare til et '0' eller omvendt sådan bare
uden videre.

De faktorer som jeg kan komme i tanke om kan spille ind er:

-Impedans:
Men om der er tale om et kabel til 800kr eller 50kr er det vel stadig 75ohm.

-Kapacitet:
Flankerne kunne jo blive lagt lidt mere ned på et kabel med højere
kapacitet, men så længe at kapaciteterne ikke kvæler CD-afspillerens
output eller umuliggøre detekteringen i forstærkerens input kan jeg ikke
se at dette skulle gøre noget.

-Dæmpning(som jo nok har noget med kapaciteterne at gøre):
Slet ikke aktuelt i dette tilfælde da der kun er tale om et kabel på 1m.

Nu ved jeg godt at religiøse lydfolk er i stand til at høre uendeligt
langt ud over det meneskeligt hørbare område (både frekvens og
lydstyrke), men jeg kan virkeligt ikke se at sådan et kabel skulle gøre
en forskel. I det tilfælde at noget data skulle blive transmiteret med
fejl mener jeg jo at det ville lyde som nogle 'blobs' og ikke som
"manglende detalje", "head-room" eller andre ufaglige udtryk.

På trods af alt dette påstår min kammerat at han sagtens kan høre
forskel på et 50kr, 600kr og 800kr kabel. (lydkvalitet i samme rækkefølge).
Jeg mener at det han kan høre er lyden af 800kr der bliver flået op af
hans pung(Afspillet på et godt anlæg selvfølgelig).

Jeg har diskuteret sagen med 5 af mine kammerater og vi mener alle det
samme. Vi er alle ingeniør studerende ved Napier University, Edinburgh
så hvis vi tager helt fejl kan det da godt være at vi skal tage et
semester eller to om.

Med venlig hilsen
Søren P. Schmidt

Re: Audio-religion eller???
Hej Søren

Bare det at i kan komme i tanke om at stille spørgsmålet burde
egentlig gøre at i skulle overveje om alle semestrene om :)

Mvh Max

Re: Audio-religion eller???

Hehe... Korekt, men min kammerat troede ikke rigtigt på det, så jeg
måtte hive lidt flere folk ind for at overbevise ham... Tro mig... det
var et prompte og enstemmigt "du er blevet taget i røven" der lød fra
alle...
Men min kammerat tror nu mere på hans egne ører end fysiske love, derfor
dette indlæg.

Re: Audio-religion eller???

Snu uvitenheten til egen fordel:
Kjøp en Kr 50 kabel.
Støp på en "utvekst" som ferittkjernen på en skjermkabel.
Fortell kameraten din om semesteroppgaven din:
    Protofyseforvrenginger i digitale kabler og antifilter som kompenserer
UVF.

Fortell ham også om de nye komponentene som er tilgjengelige, - - for dem
som har råf til det: ADK med FDO, og at du har bygget in antifilteret i en
vanlig kabel, 23,14 % bedre en den forrannevnte kabel.

Tilby han kabelen for ? kr 1250.

HM

Re: Audio-religion eller???

Den slags må du slet ikke skrive. jeg var ved at falde ned af stolen af
grin.

Jacob

Re: Audio-religion eller???
on 08 feb 2006 04:12:07a satte Harald Mossige sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

Det behøver han slet ikke at bryde sit hovede med. Det gør Hifi-klubben
såmænd allerede og her får man enda en fin blisterpakning med. Forskellen
på de to kabler er nok bare at dem der i sin tid lavede det kabel i
pakningen kun gav 2-3 kr for det men det er jo en anden ting LOL

Steven

Re: Audio-religion eller???
P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar
(http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/digitalkabel/detail/QED_Signature_75_kabel.htm?id67%07 )

Prøv at spørge ham om lodningerne, samt printbaner på printkortet hvor
stikket sidder, også er sølvbelagt nissestøv :)

0 er 0 og 1 er 1, jeg kan heller ikke se at det skulle kunne hjælpe en
disse.

Mvh
Jacob

Re: Audio-religion eller???

Nå, ja, waaa...

Jeg har oplevet diskussioner om optiske kabler, hvor det var vigtigt
hvilke materialer connectoren og kabelkappen var lavet af. Ingen var i
tvivl om at lyden var bedst hvis stikket var af keramik. Ikke alle har
set lyset.

Jeg har mødt andre, der "kan høre forskel" på hvilken type kabel, der
går fra stikkontakten til forstærkeren og forsyner den med 230VAC. Hvad
der sidde mellem stikkontakten og elværket er ikke relevant.

Stil evt. samme spm i en newsgruppe for audioholikere.

Lav et dusin festlige tegninger af gyldne ører, '0' og '1' taller,
forskellige kabler og pengesedler. Undlad offentliggørelse :-)

Bo //

Re: Audio-religion eller???

Der kom dagens livsforlængende latter ;o)
(på trods af de tanker der lå bag)

mvh
Ebbe

Re: Audio-religion eller???

Hvis de havde, var kablet velsagtens ikke tæt? ;-)

--
| Christian Iversen       |    The triangle.. eh, cutting.. people.    |
| chrivers@iversen-net.dk |                                            |

Re: Audio-religion eller???
(http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/digitalkabel/detail/QED_Signature_75_kabel.htm?id67%07 )

Det er i hvert fald et flot kabel i en lækker mekanisk/synsmæssig kvalitet
og alene af den grund kan jeg da godt forstå at nogle køber kablet. Lidt som
kvinder køber smukker - de er mindst lige så uanvendelige ;)

Men betale sig lydmæssigt... Næppe.. Det er ikke uden grund at man i seriøse
eksperimenter giver en kontrolgruppe placebo.

Prøv du at lave en blindtest med ham, hvor du bruger hans dyre kabel og så
et af de lakridser der plejer at følge med (er det et stereo bruger de bare
kun den ene leder).

Mvh
Morten

Re: Audio-religion eller???

-så er det da ærgerligt, at man ikke anbringer kabler og stik på
FORSIDEN af apparaterne, så de kan se hvad pengene er brugt til.

Bo //

Re: Audio-religion eller???
On Wed, 08 Feb 2006 00:03:18 +0000, "Søren P. Schmidt"

Flot.

Heh - jeg tror i skal stole på jeres første indskydelse. kammeraten er
klart blevet taget i numsen.

Men på den anden side : hvis han nu synes han kan høre det, jah, så
lad ham dog blive i troen. Se blot hvad religion kan gøre ved folk.

Lad araberne have Muhammed i fred - og audiofanatikerne have deres
kabler i fred. Vi andre kan så smile lidt ad det, og bruge vores liv
på realiteter.

Re: Audio-religion eller???

Det drejer sig om jitter. Nuller og et-taller bliver ikke fejlfortolket, men
timingen forskydes forskelligt i forskellige kabler. Det påvirker den
faselåste clockoscillator i D/A-konverteren. Stejlere flanker på
digitalsignalet vil medføre at oscillatoren kører mere præcist i frekvens,
med lavere frekvensmodulation. Det skulle efter sigende kunne høres.
Timingsfejlene måles i picosekunder, så jeg undrer mig også over at det
skulle være hørbart, jeg har ikke selv nærlyttet på det, jeg synes det lyder
fint med optisk overførsel, selvom det betragtes som ubrugeligt pga. alt for
bløde flanker i overførslen.

I princippet skulle fejlen og dermed forskellen på kablerne forsvinde hvis
man optog digitalsignalet på en DAT eller anden digitalt optager, og
afspillede det derfra (med indbygget D/A eller samme kabel hver gang). Det
kunne være sjovt at teste.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Audio-religion eller???

Det er vel derfor, at det skal termineres med et 75 Ohm's kabel. 50 Ohm duer
i hvertfald ikke i det "lange løb".
Karsten H. Jensen

Re: Audio-religion eller???

Det mener du ikke seriøst?

Jah, joh meeeeeeen er det ikke lidt langt ude.

I alle tilfælde bær det kunne løses med en Schmitt-trigger ;-)

Det er der meget der skulle.

Re: Audio-religion eller???

Jo.

Jo!  :-)

Det duer ikke, for det er tidspunktet denne schmitt-trigger skifter på, der
skrider en anelse mellem hver flanke. Jo stejlere flanker, jo mere præcist
skiftetidspunkt.

;-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Audio-religion eller???

_frekvens_ - ?
Kom igen!

Tak.

Om det så var trekanter - så ville skiftetidspunktet være
veldefineret.

Ja!

Re: Audio-religion eller???

I en ideel verden, ja! men i praksis betyder lavere flankestejlhed at støj
får en betydning for hvornår tilstandsskiftet indtræffer. Har du en 100%
stejl flanke har støjen ingen indvirkning på hvornår tilstandsskiftet finder
sted, men har du en langsomt stigende flanke kan tilstandsskiftet indtræffe
både før og efter det korrekte tilstandsskift fordi støjen overlejres
signalet og dermed ændrer inputtet.

Et praktisk eksempel.

Logisk 1: 3.3V
Logisk 0: 0V
Støj: 10mV (antaget maks amplitude)
Flanke stigetid: 10ns (altså en slew-rate på 3.3V/10ns)

Ved hjælp af alm. geometri:
max Peak-Peak amplitude af introduceret jitter: 2*10mV/(3.3V/10ns) = 60.6ps

Hvis vi så tager dit eksempel med trekanter, så har vi 256 trekanter for
hver sample. Ved 44.1kHz er det 11289600 trekanter i sekundet. Dvs at den
skal op og ned på 88.58ns og op på det halve:

max Peak-Peak amplitude af introduceret jitter: 2*10mV/(3.3V/44.29ns) =
134.2ps

Jitter i den størrelsesorden er absolut ikke ønskværdigt, og for hver eneste
schmitt-trigger du kører det igennem tilføjes denne usikkerhed til
tidspunkterne for flankernes tilstandskifte.

Re: Audio-religion eller???

præcist
finder
indtræffe
eneste

Og poenget er?

Du glemmer å reine på hver av og differansen mellom de to kablene :-(

HM

Site Timeline