Audio over netværket

Jeg søger en adapter der kan konvertere et AV signal til LAN, så man kan
udtage signalet et andet vilkårligt sted på sit netværk og konvertere det
tilbage til AV.
Findes det. (uden at skulle tage lån i huset for at kunne betale).

Re: Audio over netværket

Du mener at det skal det køre på Cat5e kabel, ikke?

Hvis du mener at det skal over på IP er det en helt anden sag og jeg
tror det billigste er en ordentlig PC i hver ende til at konvertere
fra/til mpeg i realtime.

Ja, men det er dyrt (ca 1kkr/link).

Jeg har huset strikket op med Cat5e PDS kabling så jeg har også kigget
på problemet.

Jeg fandt ud af 3 ting:
1) At færdige baluner typisk er meget dyre.

2) At det er ret nemt at bygge en rigtig aktiv balun selv, det eneste
der skal til er gode, hurtige opamper, total pris for opamperne til et
bygselv link er ca. 100-150 kr.

3) Hvis det bare er SD kan du sagtens klare dig uden baluner, bare smid
RGBs signalet direkte på 4 trådpar og du er kørende, audio skal så have
et kabel ved siden af.

Lige nu er min HTPC også min router/server og den står i teknik skabet
ca. 15 meter fra stuen, dens VGA udgang er forbundet til tv'ets SCART
indgang via Cat5e kabel uden nogen nævneværdige problemer.

Re: Audio over netværket

Hva er "gode" OP.AMP i dette tilfellet? Er TLC27L4 brukbar? I tilfelle,
så har jeg mengder, og "bytter" mot ferdige print.

HM

Re: Audio over netværket

Nogen der har båndbredde til at overføre det signal som skal til:)

Hvis vi snakker PAL så er pixel frekvensen vel omkring 10MHz
(576*720*25), så mon ikke en båndbredde på 20MHz er godt nok hvis man
kører RGB eller YUV?

Hvis du skal op på computer opløsninger eller HD så er det en helt anden
sag.

Re: Audio over netværket
øhh... i VHF båndet er der afsat 7 MHz og i UHF 8 MHz båndbredde så jeg
_tror_ ikke at der skal bruges mere end 8 MHz båndbredde... ellers er det
noget div. tv udstyr ikke har opdaget endnu... :-)

Rasmus

Re: Audio over netværket

Well, hvis du UHF modulerer signalet så har du jo allerede tabt.

Man skal bruge mindre (5.5MHz vs. 10MHz) båndbredde ved composite og HF
fordi:
1) sort/hvid signalet er i fuld opløsning, rød/blå er kun halv opløsning.
2) Man er lige glad med kvaliteten af det signal der når frem.

Det jeg snakkede om var RGBs (aka. VGA med composite sync) det kræver
mere båndbredde fordi det er ukomprimeret, men tilgengæld ser det
*meget* pænere ud og det er nemt at få billige motherboards med VGA
udgang som kan køre PAL (såvel som diverse VGA kort).

Re: Audio over netværket

Du leder nok efter noget der kaldes EtherSound. Udstyret er rimelig
dyrt, men du kan jo selv gE5% i gang med at fuske.

Kig evt. pE5%:

http://www.maxim-ic.com/products/microcontrollers/tini_demo.cfm?CMP3D%KNC-6 =
WJ355823142

/Thomas