Audio forstærker

Hej,

Jeg har det seneste E5%rs tid gE5%et og rodet med audio-forstE6%rkere pE5%
tykfilm-substrater.
Well, men efterhE5%nden synes det at blive lidt for smE5%t og kedeligt,
og tE6%nkte derfor at jeg
ville lave noget i "normal" stF8%rrelse og med lidt mere effekt - 28W er
ikke altid nok ;)

Jeg har sF8%gt tilbage i gruppen og fandt bla. dette:
<http://www.arky.ru/audio/shem/igbt/igbt.htm
Den ser jo interessant ud, men delene synes ikke at vE6%re til at skaffe
:(
Jeg har intet problem med at der evt. skal regnes en masse, for at fE5%
det til at spille, dog synes
jeg ikke at jeg er klar til at starte helt fra bunden.

Har I ikke nogle spE6%ndende links og diagrammer?

--20%
Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Re: Audio forstærker

Ved ikke om det er noget, men der er en masse power:
http://www.shine7.com/audio/bpa300.htm

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Audio forstærker

Hej,

Klip......

Har I ikke nogle spændende links og diagrammer?

Jonas Jalling

Re: Audio forstærker

Det bliver svært. p-kanal IGBTer er sjælden eller eksisterer slet ikke.
De der GTD20D er de eneste IGBTer, jeg kender til, der eksisterede som
n- og p-kanal. Hvis jeg husker rigtigt var de fra Toshiba og hvis jeg
igen husker rigtigt, så er de udgået for langt tid siden.
De blev kendt som IGBT i audio forstærkere, fordi der var en gang en
Analog devices fyr, der lavede en current feedback audioamp (led efter
"Alexander amp"), hvor dens endelige (dvs. anden) version brugte lige
præcis de her IGBTer.
Diagrammet minder mig om "Alexander amp'en", selvom ingangskredsen er
anderledes. Alexander brugte en OP som spændings-strøm amplifier i
indgangen. Hvis jeg ikke tager fuldstændigt fejl (og det kan sagtens
være, jeg har kun skimmet diagrammet), løses det her med T1-T6.

Selvom jeg aldrig selv har bygget en IGBT amp, synes jeg at det er ikke
en god ide. IGBT'erne er tilbøjelige at løbe løbsk pga. af
temperaturstigning i forstærkeren - alle IGBT audio forstærkere har
problemer med det. Udover dette er det næsten ikke muligt at skaffe
p-IGBT'er og endelig kan jeg slet ikke se, hvad fidusen med en IGBT
udgang for audio forstærkere skulle være. Det en speciel, men efter min
mening bestemt ikke god løsning.

Google finder nok tonsvis af diagrammer til audio forstærkere :-)

Hilsen
Klaus

Re: Audio forstærker
Hej Jonas

http://hjem.get2net.dk/bencar/bdef /

Mvh Max

Re: Audio forstærker

Hej MKax

Har lige læst lidt på den tæt beskrevne side. På mig virker det om, som man
diskuterer smagen på en grov Stryns. Goddag mand økseskaft.
--
Karsten, OZ1GB
En yndet form for polemik

Indrømmet; han væver lidt rundt i det og formuleringsevnen er ikke i
top, men jeg synes nu, han gør det ok. Han går fra det der virker, til
det, der er "det rigtige at gøre i dag".

Men det vil jo altid være op til den enkelte, hvad der er nødvendigt.
Og med mindre (man som jeg) har den opfattelse, at hifi handler om at
fjerne al egenlyd i et anlæg og tilhørende rum og udelukkende gengive
hvad der er optaget, så er hifi vel en diskussion om, hvodan
leverpostej smager?

--
Gandhi

Now son, you don't want to drink beer. That's for Daddys, and kids with
Re: Audio forstærker

Der er anvendt lidt for mange "ukvalificerede" salgsfremmende superlativer
fra de såkaldte udtalelser og konklusioner fra de involverede producenter.

Ja, men skal Stryhns stadig være med hård, kremeret skorpe eller skal den
modvirkes ved lidt modkobling af blandingen af nedsat temperatur og følgende
længere bagetid sammenholdt med, om den er finthakket eller grovhakket,
eller om der er ansjoser i eller ej. - altså div. udtalelser synes ikke
produktrelevant i samme omfang som salgsfremmende. Så det er ikke så meget,
hvad er "det rigtige at gøre i dag" som at følge en moderelateret trend.
--
Karsten, OZ1GB
En yndet form for polemik

Jeg forstår godt den holdning, havde den selv i mange år indtil det gik
op for mig at koncertsalen aldrig kom hjem i stuen, så begyndte jeg
at opfatte anlæget som et instrument ekstra i orkestret.

Re: Audio forstærker
Max formulerede torsdag:

Netop!

Og just derfor har jeg et almindelig godt mellemklasseanlæg. Uanset
prisen på et anlæg, rammer man før eller siden ind i papkasselyden.

Da jeg ikke kan få den lyd, jeg ønsker, kan jeg sagtens nøjes med en
lyd, jeg kan udholde.

Det har endda den fordel, at jeg slipper for at købe en masse
test-cd'er og godt optaget musik, jeg slet ikke kan lide. I stedet kan
jeg købe den musik, jeg vil, og høre den over nogle pils med vennerne.

--
Gandhi

I want to buy one of those temperature checkers, the kind you hold
Re: Audio forstærker
Hej Karsten

Må indrømme at jeg ikke har læst ret meget på siden, kikker kun billeder
og de så meget fornuftige ud. Og er meget af diskutionen omkring ting
som audioforstærkere ikke fokuseret mere på ting som smagen mere
end på de tekniske aspekter ?

Re: Audio forstærker

Hej Max

Hvem sagde Stryhns?:-)
Karsten H. (7870)
Re: Audio forstærker
Hej Jonas
En meget veldokumenteret forstærker finder du her:
http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/ og alle komponenter kan skaffes
uden problemer!

hilsen Ole

Hej,

Har I ikke nogle spændende links og diagrammer?

Jonas Jalling

Re: Audio forstærker

Ja link er det jo ikke ligefrem, men jeg har i forbindelse med projekt
haft hovedet lidt i denne bog, og den så interessant ud, med en del
gør-det-selv diagrammer mv. Den er bl.a. at finde på Aalborg
Universitetsbibliotek.

Forfatter         LinkSlone, G. Randy
Titel       LinkHigh-power audio amplifier construction manual : 50 to 500
watts for the audio perfectionist
Fagområde       Link621.375 : Elektroniske forstærkere
Forlag       New York, N.Y. : McGraw-Hill, 1999
Fys.beskr.       476 s.

--
Vh. Georg

Re: Audio forstærker

Russerens forstærker stammer fra Elektor og er nok 5 - 10 år gammel.
Men hvorfor prøver du ikke at søge efter en GainClone forstærker på
nettet. Enklere kan det da næppe gøres.

Ellers check Elliot Sound Projects på http://sound.westhost.com/p-list.htm

/Lars

Re: Audio forstærker

Hej,

Jeg har det seneste års tid gået og rodet med audio-forstærkere på
tykfilm-substrater.
Well, men efterhånden synes det at blive lidt for småt og kedeligt,
og tænkte derfor at jeg
ville lave noget i "normal" størrelse og med lidt mere effekt - 28W er
ikke altid nok ;)

Jeg har søgt tilbage i gruppen og fandt bla. dette:
<http://www.arky.ru/audio/shem/igbt/igbt.htm
Den ser jo interessant ud, men delene synes ikke at være til at skaffe
:(
Jeg har intet problem med at der evt. skal regnes en masse, for at få
[...]

Forstærkeren fra http://www.arky.ru/audio/shem/igbt/igbt.htm har så vidt jeg
husker ry for at gå i selvsving bare man kigger på den, i hvert fald har den
drillet mange, prøv at lave en søgning på www.diyaudio.com på igtb og du vil
finde mange der har haft problemer med den. Det er da rigtigt at Leach
forstærkeren ikke er det første projekt man skal kaste sig ud i, men jeg
synes hans side er rimelig veldokumenteret og ville ikke selv frygte at
kaste mig ud i det.
hilsen
Ole

Re: Audio forstærker

jeg
den
vil

Helt riktig.
Mange feil her. som jeg kan beskrive for spesielt interesserte!
Om noen er interessert har jeg printutlegg og skjema på noe som er mye
bedre.
Riktignok med MOS-fet utganger. Men de har jeg laget i 100 tall, uten at
noen har feilet.
Det krever riktignok en serie på 100, men so what?

Med hilsen
Arne Offenberg