ATX strømforsyning afgiver højfrekvent lyd

Forleden fandt jeg årsagen til, at min PC gav lyde som en fårekylling ved den mindste aktivitet. Selv det at scrolle på en hjemmeside afgav højfrekvente lyde som er meget generende. Det har vist sig at være strømforsyningen ..... Nogen der har oplevet noget lignende og måske har en løsningsforslag ? Den højfrekvente lyd kan måske forbindes med 3,3 volt forsyning da den først opstår kort efter boot og som sagt bliver meget tydeligere ved f.eks. aktivitet af grafik uden at det dog burde belaste nævneværdigt.

Mvh

Reply to
Anders Nielsen

"Anders Nielsen" skrev i en meddelelse news:cljvr7$17j$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

f.eks.

Se at få stukket en luftpistol ind i r.... af forsyningen, og få blæst alt støvet ud, som samler sig efter nogen tid. Dette er blot et bud, der findes givet andre mulige årsager, men denne er den billigste og nemmeste måde at starte på ;o)

mvh

Reply to
Ben

Den Tue, 26 Oct 2004 00:48:05 +0200. skrev Anders Nielsen:

Den nemme: Ny og større strømforsyning.

Besværligere: Skille forsyningen af (husk at hive ledning ud af stikkontakt;-) omlod trafo og prøv at se om alle FET's er ordentlig fastspændt til køleplader omlodning af disse kan også hjælpe. Hvis dette ikke hjælper så er det nok trafoen der er en hyler, dette kan måske løses ved at drukne den i tynd lak.

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to
Christian Treldal

Eventuelt bor 2 huller og sæt en strip om, så skal du ikke bekymre dig om lakken er ledende :-). Og jo det findes skam. Et lille hint når power kablet er taget ud "tænder" du for maskinen et par gange, så tapper du nemlig lytter for strøm :-), det er så trist at sidde med loddekolbe i en hånd, lytten i en anden og tin'et imellem tænderne, for så at finde ud af, at en kortslutning gør avs :-).

Reply to
Klavs Rommedahl

Hi

----- Original Message ----- From: "Anders Nielsen" Newsgroups: dk.teknik.elektronik Sent: Tuesday, October 26, 2004 12:48 AM Subject: ATX strømforsyning afgiver højfrekvent lyd

Min forsyning lavede samme nummer for et halvt år siden. Det viste sig at være de to 1000uF lytter i 5VSB forsyningen er var døde.

Da de blev skiftet holdet den op med hyleriet.

Senere (for et par uger siden) igen indtil resten af lytterne stod af. (Det bevirkede at 3.3V forsyningen var nede på 2.6V til tider og pc'en låste. Så bliv de også skiftet og nu kører pc'en fint.

Hint: Hvis lytterne i din PSU er af mærket Rulycon (ikke Rubycon) er det næsten helt sikkert dem, da det er et skod mærke.

(Nye lytter (1000uF/16V og 2200uF/10V) fåes hos

undtagen

470uF/16v som fås hos
selv om de ikke kan finde dem. Husk det skal være 105degC lytter :-D )

/ Jan

Fjern "removeme" i email

Reply to
Jan

Hey

Jeg fik en artikel på et switchmode kursus jeg var på om nogle kopikinessere der havde stjålet 80-90% af en opskrift på kondensatore, desværre for dem var de sidste 10% det der gjorde de kunne holde i den længde de havde lovet, så de døde ret hurtigt, og de lytter var puttet i mange bundkort og pc strømforsyninger.. så det kunne jo være...

Kan det betale sig, andet det måske er en lownoise blabla dyr en ?

Kasper

Reply to
Repzak

Hi

Det er garanteret de samme. Det var vist nogle Taiwanesere.

Ja, er du sindsyg. jeg har givet over 400 kr for kabinettet incl. PSU og så har jeg ofret en ny Papst blæser til den :-D

Næ, men det er sjovere at lave det selv. Kondensatorerne hos Elsupply kostede ca. 1kr stykket (5 kr. hos Brinck).

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email
Reply to
Jan

"Jan" skrev i en meddelelse news:417fdfe8$0$305$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Tak for alle svarene. Strømforsyning er et Aopen 400W som er godt et år gammel. Jeg har købt en ny strømforsyning nu :

som jeg netop skal til at installere, men jeg vil da forsøge at få kvalt lyden i den gamle. Jeg har en mistanke om, at den måske har haltet lidt hele tiden, da jeg nogen gange har fået et mærkeligt opstartsbillede (meget diffus windows opstartsbillede) som måske kunne tyde på for lidt strøm til grafikkort. Nå jeg glæder mig til min nye Chill ... som skulle være lydløs i modsætning til den Winner 400W som SHG spiste mig af med ifm. en RMA sag, den larmer som et korntørreri. SHG mente den var god nok i stedet for min gamle Aopen som også stod af, selv om den kun koster en fjerdedel.

Reply to
Anders Nielsen