Attenuator til PC Oscilloscop

Jeg påtænker at anvende min PC som LF oscilloscop og i den forbindelse skal
jeg anvende en attenuator foran line indgangen på mit lydkort. Faktisk
temligt simpelt: 4 modstande: 901k, 90k1 ,9k01 og et 2k multiturn trimmepot
i bunden og så har man områderne: 100V/div,10V/div,1V/div og 100mV/div.
Spørgsmålet er så om det ikke er nødvendigt med trimmekondensatorer
parallelt over disse for at frekvenskorrigere attenuatoren ? Eller betyder
modstandenes selvinduktion og kapacitet så lidt ved frekvenser i området
1-20000 Hz at det ikke betyder noget ?
Herudover skal den også overspændingsbeskyttes dvs. et par back-to-back
zener dioder på 2.5V på indgangen af OpAmpen i attenuatoren og et par
Schotky dioder til henholdsvis + og - forsyningerne som clamping....hmm mon
man også skulle ha et gnistgab og en VDR modstnad på indgangen ?????

Re: Attenuator til PC Oscilloscop

Før du opfinder den dybe tallerken, så kig på

http://xoscope.sourceforge.net/hardware/hardware.html

For øvrigt glimrende software.

Christian Treldal

Re: Attenuator til PC Oscilloscop

skal
trimmepot
betyder
mon
Hardwaren kan bruges...delvist..hvad angår beskyttelsen..men softwaren
forekommer mig at være til Linux så den vil jeg ikke anvende.
Men lidt beregninger på parasitkapaciteter og selvinduktioner i modstande
sagde mig at jeg ikke behøver at frekvenskompensere da max frekvens er 20kHz
:)

Re: Attenuator til PC Oscilloscop

20kHz

tro du det ville være en fordel at bruge metalfilm modstande og cermet
potmeter
og trimmer og micropoco kondensatorer i den konstruktion ?

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Selvinduktionen er ligegyldig, men 900K svarer til ca. 10pF ved 20 KHz, så
hvis du ønsker en fejl på mindre end 10% skal du have en paralelkapacitet
mindre end 1 pF, om det holder er lidt svært at svarer på. Fidusen er at
man paralet med sin ohmske deler, sætter kondensatorer med samme
deleforhold. Hvis du skal måle DC så brug ikke Schotky dioder de har ofte
en ret stor lækstrøm. Hold dig fra VDR modstande de stor kapacitet og de
kan støje voldsomt.

Ove

Site Timeline