atmel mega8515 problem

Hej alle

Er der en med en god ide ?

Jeg har konstrueret et stykke hardware, hvor jeg på boardet har monteret et
"isp" stik, så jeg kan opdatere/ændre tekst på et tilhørende lcd, mens
hardwaren er installeret hos kunden.
Jeg har skrevet softwaren i bascom til en at90 8515 controller, jeg
programmerer den med en stk200 dongle, direkte fra bascom programmet.
Desværre er 8515'ern udgået og erstattet med en Mega1585, den er for så vidt
også kompatibel.
Men nu kan jeg desværre ikke programmeret den med stk200 donglen, jeg har
også forsøg mig med pony både software og programmer uden held.

Jeg kan godt lægge mit program over i mega8515 med Atmels stk500, dog er
mine delays blevet ændret. Delayene er lavet med kommandoen waitms 400 i
bascom, delayet er nu blevet ca 3 gange så langt ! nogen foreslag/forklaring
til dette ???
Har i nogen foreslag til en programmer, jeg kan bruge når Mega8515 sidder i
hardwaren ???
Hjælp modtaget med stor tak

Claus

Re: atmel mega8515 problem

Den kører nok 1MHz på den interne RC oscillator. Man skal sætte nogle fuses
for at køre på externt krystal. Husk også at sætte CKOPT hvis krystallen er
en høj frekvens, ellers svinger den ikke ordentligt. Der er også en 90S8515
kompatibilitets-bit man kan sætte.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Re: atmel mega8515 problem

Du skal ændre fuses på din Mega til at bruge Extern clock (Xtal) , jeg
mener alle Megas kommer med den interne Oscillator enabled (sat til
1-Mhz), så den bruger ikke dit Xtal.

Det kan sikkert også være derfor dit program går i "Timing Koks"

Hvis du ikke har en Reset kreds/controller på ,og bruger eeprom. Så
skal du også enable BOD (Brown Out Detection) , sæt den til  til 4volt
på et 5v system. Og gør det også selvom du ikke bruger eeprom.

Carsten

Re: atmel mega8515 problem
 Jeg takker for svarene.
I havde ret, jeg bruger i 4MHz krystal. Jeg har ændret bascom opsætningen
til 1MHz, så virker timingen igen.

Jeg afmonterede krystallet på hardwaren, nu kan jeg programmere den igen med
min stk 200 dongle.

Claus

Site Timeline