ATMEL begynder eksemple

Har forsøgt mig som nybegynder at lavet eksemplet fra ATMEL user guide,
section 9
Men kommer med fejlmeddelsen som skrevet til højere koderne.
kan du se hvad jeg gører forkert?

;**** STK500 LEDs and SWITCH demonstration

.include "8515def.inc"

.def Temp =r16 ; Temporay register
.def Delay =r17 ; Delay variable 1
.def Delay =r18 ; Delay variable 2

;**** Initialization

RESET:

ser Temp

out DDRB,Temp   ; Set PORTB to output

;**** Test input/output

LOOP:

out PORTB,Temp   ; Update LEDs

sbis PIND,0x00  ; If (Port D, pin0 == 0)
inc Temp    ; then count LEDs one down
sbis PIND,0x00  ; if (Port d, pin1 == 0)
dec Temp    ; then count LEDs one up
sbis PIND,0x02   ; If (Port D, pin2 == 0)
ror Temp    ; then rotate LEDs one right
sbis PIND,0x04   ; If (Port D, pin4 == 0)
com Temp    ; then invert all LEDs
sbis PIND,0x06   ; If (Port D, pin6 == 0)
swap Temp    ; then swap nibbles of LEDs

;**** Now wait a while to make LED changes visiable.

DLY:
dec Delay
brne DLY
dec Delay2   <<Ved BUILD (F7) vises OUTPUT:Undefined symbol: Delay
      Og Invalid register
brne DLY

rjmp LOOP    ; Repeat loop forever

Monie Jacobsen
Re: ATMEL begynder eksemple

Ovenstående burde nok have et 2-tal ind et passende sted :o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ATMEL begynder eksemple
Tak Kim
Mvh
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej
Er der nogen der kender til kursus i ATMEL Assembler for STK500.
Er det ikke lige så ledt! at lærer Assembler som Basic eller C ? når man
aligevel skal
lærer et kodesprog.

Er der nogle som kunne tænke sig via SKYPE at hjælpe mig med at lærer simple
rutiner?
Hvis ja, så i SKYPE søges der efter Monie.

Det jeg kunnetænke mig at lærer f.eks.

Skrive en rotine, som ved aftaster på en digital indgang og som derefter
vises via lysdiode.

Med venlig hilsen
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple

Ikke rigtig.

Til simple ting kan assembler være rimelig let at lære, det skyldes især at
der ikke er så mange ting at lære. Problemet opstår først når man skal
kombinere simple operationer til et større program, det kan være svært ved
assembler.

Her er højsprog meget bedre, en masse trivielle ting bliver automatisk
klaret af sproget, men samtidig bliver det sværere at styre de mere
specielle ting på MPU'en (hvis ikke sproget har speciel support for det).

simple

Det skulle være noget i stil med (ikke afprøvet):

start:
    ldi    r16,$ff
    out    ddrb,r16
again:
    in    r16,pina
    out    portb,r16
    rjmp    again

Der er del begynder artikler på:
http://www.avrfreaks.com /

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej HKJ

Ja, som nybegynder søger man  lidt rundt for, at få begyndt rigtigt.
De udvalgte koder vil jeg prøve, at arbejde med.
Her i starten er det svært, at se hvilken kommandoer der gør hvad.

Hvad er forskellen på Bascom og Winavr. Jeg må havde valgt et program.

Mvh
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple

Bascom er basic og burde være ret simpel at komme igang med.

WinAVR er en frontend til GCC (en C compiler) og kræver væsentlig mere at
komme igang med, men giver så bedre muligheder når man har lært at bruge
den.

Re: ATMEL begynder eksemple
Til HKJ
Mange tak.
Jeg vil nu satses på Bascom og anskaffe mig programmet.
Også mange tak for link'et til FORUM http://www.avrfreaks.com /

Mvh
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple
On Mon, 21 Feb 2005 17:11:38 +0100, "Monie Jacobsen" <mjs at nypost

Kig lidt her

http://www.avrbeginners.net /

Jeg vil nu stadig anbefale assembler og derefter C

Men Bascom er da en hurtig måde at komme igang.

Carsten

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej Carsten

Har kikke lidt på link'et.
Vil arbejde lidt med de forskellige muligheder, før jeg vælger program type.
Din bagrund for, at jeg skal vælge assembler og derefter C er ikke helt kent
Er de dine mange års erfaringer?
For jeg vil selvfølge helst igang så hurtigst som muligt. Og som det står
for mig lige nu, skal der vælges enten  Bascom eller C. har lidt kendskab
til Delphi.

Mvh
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple
hej
Definitionen må ikke hedde det samme.
Kald den ene delay1, den anden delay2

Claus

P.s prøv at se på programmet "bascom avr" så går programmeringen som en leg.

Re: ATMEL begynder eksemple

Det er ret nemt, og fint til små ting, har brugt det lidt på 8051, men hvis
man ikke kan basic, så er C abselut bedre at starte på...

Kasper

Re: ATMEL begynder eksemple

Jeg kender ikke Bascom (jeg bruger selv Winavr).
Uanset hvad, vil jeg anbefale nybegyndere at lære at programmere
mikroprocessoren i assembler. Selve "sproget" er enkelt og man skal
alligevel lære tankegangen med at sætte flags i registre, aktivere
interrupts osv. Jeg tror ikke, man kan starte på et højniveausprog som
C eller BASIC, hvis man ikke har det grundlæggende på plads.

Jeg vil altså anbefale Monie at fortsætte med afprøve eksempler i
assembler (og senere selv skrive programmer fra bunden).

mvh
Nils Emil P. Larsen
--
My reply-address is valid.           www.bios-flash.dk
Min svar-adresse er gyldig.      Redning af døde BIOS'er

Re: ATMEL begynder eksemple
Til Kasper

"Basic eller C programmering"
Har lidt erfaring med Delphi pascal programmering.
Men som nybegynder med AVR STK500 lader jeg mig gerne vejledet.
Mener du ud fra de oplysninger at jeg skal anvende programmet C ?
Eller er Basic bedst?

Mvh
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple

leg.

Jeg kan også kun anbefale at prøve Bascom.

Mvh
Anders

Re: ATMEL begynder eksemple
Hej Anders
Bascom rogrammet, har du et link til programmet?
Er det et betalingaprogram?

Mvh
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple
Til Claus
programmet "bascom avr" vil jeg se på.

Mvh
Monie

Re: ATMEL begynder eksemple

Der findes flere forskellige sprog til små MPU'er, både Basic, Pascal og C.

Fælles for dem er at de gør det hurtige og lettere at programmere MPU'erne.
De kan f.eks. indeholde et LCD modul, så det kun tager nogle få sekunder at
sætte kommunikationen op.

Alt dette betyder dog at du vil få mindre kendskab til hvordan MPU'en virker
og at du ikke kan udnytte den fuldt ud.

Hvis du bare har et par enkelte opgaver der skal løses, så er sådan et sprog
fint, men hvis du ønsker at lære om MPU'er, bør du først lave nogle
programmer i assembler.

Re: ATMEL begynder eksemple
hej der....

Hvis jeg maa komme med et godt raad, saa ville jeg se at faa lært 'C'
.... næstefter ASM.....

C kan godtnok virke lidt vanskeligt, og har vist ogsaa det ry. Jeg kan
se ( og huske ) at du kan kode lidt i Delphi, saa det grundlæggende
kender du. Jeg vil tro, at du meget nemmere vil kunne faa help og finde
eksempler paa det du maatte have brug for hvis du sysler med C end Basic...

her kan du hente en gratis version, som er rigelig til at faa et par
leder til at blinke + meget mere... desuden er den 'dyre' version ikke
særlig dyr ( 150 €) og der er super service dernede... kan kun anbefale
ham.....

http://www.hpinfotech.ro /

mvh FB

Re: ATMEL begynder eksemple

Jeg kan anbefale programmet CodeVision. Det fås i en evaluation version, der
er gratis, men er begrænset i kodestørrelse. Med denne kan man lave nogle
simple programmer i C og dermed blive lidt familiær med syntaksen. Der er et
par programeksempler med, man kan "lege" lidt med, så man hurtigt er i gang.
Det gode ved dette program er, at der er indbyggede Wizards, der hjælper en
med opsætning af UART, ekstern memory etc. Herved kan man hurtigt få lidt
mere avancerede programmer op at køre, på kort tid.

Tomas

Site Timeline