Atmega644p vs. frekvens

Hej,

Jeg bliver lidt i tvivl mht. hvilket krystal jeg kan tillade mig at
smække på en atmega644p.
Jeg har 3,3V til rådighed i mit kredsløb. Så vidt jeg kan læse i
databladet (#1, side 329), kan mega'en køre 10MHz ved 2,7V og 20MHz
ved 4,5V. Kan jeg med rette antage at den så kan køre 13,3MHz ved
3,3V og derved ikke have skrupler ved at smække et 12MHz krystal på?

1: <http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc8011.pdf>

På forhånd tak og med venlig hilsen
Jonas Jalling

Re: Atmega644p vs. frekvens

Der er sikkert andre der har mere autoritative svar, men jeg ville nok
nøjes med 10 MHz, med mindre det er noget one-off-hjemme-fusk hvor kan
fixe det hvis det bestemmer sig for at holde op med at virke en dag.

Jeg kom for nyligt til at klokke en ATMega88 med 20 MHz ved 3.3V, selv
om spec'en siger 10 MHz, det virkede fint, men jeg valgte alligevel at
sætte prescaler fusen så den kom til at køre 10 MHz.

Re: Atmega644p vs. frekvens

Men sætningen "Maximum frequency is depending on VCC. As shown in Figure
25-1 and Figure 25-2, the Maxi- mum Frequency vs. VCC curve is linear
between 1.8V < VCC < 2.7V and between 2.7V < VCC < 4.5V." på samme side,
indikerer at jeg har ret i min antagelse, ikke?

Mvh Jonas

Re: Atmega644p vs. frekvens

Det skulle man tro.

Re: Atmega644p vs. frekvens

Jeg har skrevet og spurgt Atmel idag. Her er Deres svar:
"Based on the Safe Operating Area slope(Figure 27-2. Maximum Frequency
vs. VCC, ATmega164P/324P/644P) of the device ATmega644P, given in the
datasheet in page number 330.

The calculated safe operating frequency of the slope at 3.3V VCC is
approximately 13 MHz. Hence, it is possible to clock the device at 12MHz
with 3.3V operating voltage."

Så er den ged vist barberet ..

Mvh Jonas

Site Timeline