ATMega32 Frekvens

Hvilken frekvens kører din AVR ved? Hvad er din baud rate divider sat til? Har du et scop, så du kan se om du sender med den baud rate du tror du sender med? Det tyder på, at du sender lidt for hurtigt/langsomt.

//michael

Michael Thomsen

Hej Michael

Jeg har desværre ikke noget scop. Det kunne ellers have været rigtigt rart nu. Min AVR kører 16MHz med externt X-tal. Min divider er sat til 51. Måske den skal "finjusteres" Det er den de foreslår i "manualen" hvis man kører 19200 baud. Og det er jo som sagt ved modtagelsen i avr'en det går galt. Men det er måske fordi PC'en er mere tolerent over for "hastighedsfejl".

Jeg har også prøvet at skrue hastigheden ned og op, men med samme fejl.

Mvh René

Reply to
René

Nu har jeg prøvet at finjusterer divideren "lidt". både op og ned. Og det hjalp ikke. Det den sender til mig, er stadig rigtigt, men det den modtager er forkert. Kan man gøre noget (soft el. hardware) for at den vil køre rigtigt.?

Mvh René

Reply to
René

Jeg havde for nylig et problem med at få 115k2 til at køre med en 16 MHz crystal. Løsningen for mig blev at bruge et 7372800 Hz krystal istedet. Prøv om du ikke kan finde et tilsvarende krystal, der er et multiplum af 19k2, fx 18432000 Hz.

//michael

Michael Thomsen

Ja det var måske et mulighed. Jeg har lige regnet på det og med en divider på 51, vil det give 19.231b. og er altså en forskel på

Reply to
René

18MHz er vel meget for en 16MHz kreds, men ikke umulig. Kan dobbelt af 7.372800 ikke være nok?

Kan du ikke komme med nogle eksempler på hvad du får ind (i hex), når du trykker A, @, ALT-127 (masser af bits), mellemrum, kun 1 bit.

Christen Fihl

Reply to
Christen Fihl

Ja men hvor ? :o) Det er jo asynkron kommunikation og Hyperterminal er sat til flow styring: ingen

Mit program: #include int main (void) { char ReceivedByte;

UCSRB |= (1

Reply to
René

"Christen Fihl" skrev i en meddelelse news:4a56f5d5$0$15879$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Jeg kan da prøve at se om jeg kan smide værdierne ud på mit display ...

René

Reply to
René

Jeg er ikke programmør...

"René" skrev i en meddelelse news:h36t1e$2jnj$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

Nå værdierne er typisk 0xFD, 0xFE, og 0xFF..altså noget med mange

1-taller..... kan det være støj der kommer ind ?

René

Reply to
René

Nu gennemgik jeg så alle forbindelserne en ekstra gang.. og.. ja det her er MEGET pinligt, kiggede på forbindelserne på mit stik.. Af en eller anden årsag(fejl i de diagrammer jeg har haft kigget i) stod gnd til at gå på pin

1 på et 9polet subd. det er jo pin 5.. tsk tsk.. Nå men nu kører skidtet som det skal ;) tak for hjælpen alle mand.!! Mærkeligt at den har kunnet sende til mig uden problemer.

Mvh René

Reply to
René

Stadig mystisk

Kontroller lige om din indgang kan vise 0 og VCC (5v) når du sender +/- 12 volt ind på rs232

PS: Min opstart ved 7.3728 MHz er med 2 porte på en ATMEGA162, hvis du kan bruge det til noget //UART0 9600 _UBRR0L:=47; //7.3728 /9600 /16 -1 _UCSR0B:=__RXCIE0 or __RXEN0 or __TXEN0; _UCSR0C:=__URSEL0 or __UCSZ00 or __UCSZ01;

//UART1 115200 _UBRR1L:=3; //7.3728 /115200 /16 -1 _UCSR1B:=__RXCIE1 or __RXEN1 or __TXEN1; _UCSR1C:=__URSEL0 or __UCSZ00 or __UCSZ01; //UCSZ00:1=3

Jeg bruger modtagelse ved interrupt

Christen Fihl

Reply to
Christen Fihl

Say no more, say no more

:-) Christen

Reply to
Christen Fihl

"Christen Fihl" skrev i en meddelelse news:4a572832$0$15887$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det værste var også at jeg i starten havde txd og rxd på 3&4 .. (Også vist i diagrammet..)

Reply to
René