ATMega32 Frekvens - Page 2

Re: ATMega32 Frekvens
Stadig mystisk

Kontroller lige om din indgang kan vise 0 og VCC (5v) når du sender +/- 12
volt ind på rs232

PS:
Min opstart ved 7.3728 MHz er med 2 porte på en ATMEGA162, hvis du kan bruge
det til noget
  //UART0 9600
  _UBRR0L:47%; //7.3728 /9600 /16 -1
  _UCSR0B:=__RXCIE0 or __RXEN0 or __TXEN0;
  _UCSR0C:=__URSEL0 or __UCSZ00 or __UCSZ01;

  //UART1 115200
  _UBRR1L:=3; //7.3728 /115200 /16 -1
  _UCSR1B:=__RXCIE1 or __RXEN1 or __TXEN1;
  _UCSR1C:=__URSEL0 or __UCSZ00 or __UCSZ01; //UCSZ00:1=3

Jeg bruger modtagelse ved interrupt

Christen Fihl

Re: ATMega32 Frekvens

Nu har jeg prøvet at finjusterer divideren "lidt". både op og ned. Og det
hjalp ikke.
Det den sender til mig, er stadig rigtigt, men det den modtager er forkert.
Kan man gøre noget (soft el. hardware) for at den vil køre rigtigt.?

Mvh
René

Re: ATMega32 Frekvens

Har du et effektivt stel og gode afkoblinger ?
Returnerer du kondensatorers "stel" direkte til processorens stel ?

Bo //

Re: ATMega32 Frekvens
Hejsa,

Er det eksternes krystals hus forbundet til stel (med _lav_ impedans)??

/Claus

Re: ATMega32 Frekvens

Om huset er stelforbundet har ingen betydning. Hvis det havde, var der
en loddeterminal til det...

Bo //

Re: ATMega32 Frekvens

Det er der faktisk på nogle krystaller, hvis det skal være 'fint'. Men tror
nu heller ikke det betyder noget her.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: ATMega32 Frekvens

Til en mikroprocessor skal det ikke være fint ;-)

Bo //

Re: ATMega32 Frekvens

Jeg tror at jeg vil prøve at kigge forbindelserne omkring krystallet efter i
sømmene. måske der er noget helt galt der. (Måske en gnd der kunne være
bedre ??)
Evt finder jeg et par 22pf et eller andet sted og prøver med dem.

Mvh
René

Re: ATMega32 Frekvens

Prøv lige at måle med scop på krystallet først (med x10). Hvis der kun er en
lille gnalling signal (en halv volt agtigt) så virker det helt sikkert at
sætte CKOPT fusen, så svinger den meget kraftigere og bedre med høje
frekvenser. Har været ude for det samme selv på mega16.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: ATMega32 Frekvens

Nu er jeg desværre ikke den lykkelige indehaver af en skop.
Jeg kigger på det senere. Jeg er i den uheldige situation at arbejdet tager
for meget af min fritid ;o)

René

Re: ATMega32 Frekvens
Det hjalp desværre ikke at sætte CKOPT fusen. jeg må gå det nærmere igennem
i aften.

René

Re: ATMega32 Frekvens

Kyl en modstand på 3-10MOhm i parallel med krystallet.

Re: ATMega32 Frekvens

Husk at sætte CKOPT fusen.
--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: ATMega32 Frekvens
Hej,

der er et eller helt grundlæggende galt.

Det skal bare virke! Det er overhovedet ikke kritisk mht kondensatorer og
stel.

Mulige fejl:
- Defekt uC
- Defekt X-tal
- Forkert forbundet

Jeg har i mine mere end 25 år i branchen ikke oplevet andre fejl!

Mvh Jens

Re: ATMega32 Frekvens

Det viste sig at det var dig der fik ret Jens.
Jeg er bange for at jeg har fået det forbundet forkert et eller andet sted.
Jeg pillede x-tal og kondensatorer ud. "omarrangerede" det og prøvede igen.
jeg tror at jeg er kommet til at sætte gnd direkte på den ene ende af
krystallet. Nu går de to kondensatorer også direkte til uC'erens gnd.

Tak for hjælp alle mand.
Nu mangler jeg bare at få min uart til at opføre sig rigtigt.. om det så er
software eller hardwarefejl det må jeg kigge nærmere efter.

Mvh
René

Site Timeline