At smøre et keyboard

Hejsa,

Et PC keyboard på mit værksted var blevet for ulækkert. Altså
splittede jeg det ad og vaskede den del der ikke indeholdt
elektronik og kontakter med sprit og vand.

Efter samling er det blevet lidt trægt at taste på, det er som
om tasterne "knirker" lidt hvis jeg ikke trykker præcis lodret
på dem.
Altså har jeg nok fået vasket lidt at det smørre værk af der
nok var der fra fabrikkens side af.

Første tanke var et pust WD40, men I har måske bedre forslag?
Det er plast imod plast der skal smøres.

Nej, sagen er principiel så derfor køber jeg ikke blot et nyt.

/Morten %-)

Re: At smøre et keyboard
Morten Guldager har bragt dette til os:

WD40 hørmer i noget tid, men var det som jeg ville bruge, hvis ikke der
kommer bedre svar end mit.
God fornøjelse.
Kai.

Re: At smøre et keyboard

Jeg tror jeg ville bruge en silicone spray. Noget ala det man bruge for at
bildøren ikke fryser fast om vinteren.

f.eks
http://www.thansen.dk/product.asp?c92%0448246&n=-2027216000&pn=-2027215891

Henrik

Re: At smøre et keyboard

Silikone?

Vh, Lars.

Re: At smøre et keyboard

Stoffer, der indeholder opløsningsmidler, mørner plastik, så det smuldrer
med tiden - ikke smart. Silikone gør det ikke og bnruges meget i sådanne
sammenhænge.

Desuden når overfladefilmen på plastik og delrin og bliver "ridset" vil
glidende kontakt altid være trægt at arbejde med. Yderligere rengøring
affedter plastoverfladen, så friktionen bliver endnu større - igen egne
erfaringer.
Karsten H. (7870)
Re: At smøre et keyboard
Hej Morten

Du har nok ikke gjort det hele ordentlig rent og derfor knirker det.
Man smørre ikke den slags plastik ting, det får det jo til at suge
støvet til sig og plastik har det også med at suge olien til sig
og vokse på den måde.

Re: At smøre et keyboard

Nylontandhjul smører man med noget hvidt tyndt fedt, og det virker. Jeg
ved ikke hvad det hedder, men det findes bl.a. i servomaskiner til
modelfly og i gearkasser til modeltog.

Men det er rigtigt: plast skal ikke smøres med "hvadsomhelst"

Bo //

Re: At smøre et keyboard

Det er teknisk ren vaseline.
Karsten H. (7870)
Re: At smøre et keyboard

Hmm, min fornemmelse er ellers ar det er blevet _for_ rent. Det er
samtlige taster, og sprit et jo stærkt affedtende.

/Morten %-)

Re: At smøre et keyboard

Hvad med det 'slipmiddel' der er på f.eks. videobånd og disketter? Hvis man
får det tørret af, så piver mediet mod hovedet, det har jeg prøvet  med
disketter engang. Jeg ved ikke hvad det er, måske noget parafin-agtigt
noget, men det er måske sådan noget der har været på tasterne.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: At smøre et keyboard

Silikonespray.. Har jobbet i plastindustrien, og silikonespray blev hjemkøbt
i paller...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Re: At smøre et keyboard

Ok, hvor får jeg fat i en enkelt "dåse" af dette? Projektet taget i
betragtning må det naturligvis ikke koste for meget.

/Morten %-)

Re: At smøre et keyboard

http://www.google.dk/search?q=silikonespray

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Re: At smøre et keyboard

Jo, men mon den silikonespray jeg køber på tanken til autogummilister
er noget der er egnet til at smøre et keyboard...?
Eller er der mon 100 forskellige skalgs silikonespray...?

/Morten %-)

Re: At smøre et keyboard

Arh... WD40, min kæphest ;-)

WD40 er primært terpentin og er forrygende til at fortrænge vand med etc.
Deraf navnet, der er en forkortelse af "Water Displacement".

Det kan derimod *ikke* smøre holdbart.
Der er et eller andet maskulint tåbeligt (der skal ikke være noget komma i
den sætning) over nogle mænds forhold til Weber og/eller WD40 i mine
øjne ;-)

Brug i stedet silikonespray, silikonefedt, evt. en anden lind fedt, der ikke
opløser plast.

--
Steen Suder
Re: At smøre et keyboard

Du glemte gaffa...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Re: At smøre et keyboard
Hej Martin

Hvad med papirclips ?

Re: At smøre et keyboard

Mon ikke det alligevel var nemmere at kF8%be et helt nyt tastatur. De
koster helt ned omkring 30 kr. Eller prF8%v at kigge pE5% den lokale
genbrugsplads i elektronikcontaineren, om der skule vE6%re et tastatur.
Jeg har tit fundet nogle fine der fungerede helt perfekt.

Re: At smøre et keyboard

Hvor meget erfaring med at smøre plastik tror du jeg får på den måde?

/Morten %-)

Site Timeline