At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

Hej.

Afledt af denne debat:
http://forum.bilstereoportalen.dk/topic.asp?TOPIC_ID13%461

Er der nogen der kan lave en afslutning på den debat, det ser ud til at folk
overhovedet ikke kan blive enige :)

Det er iøvrigt "meget" udbredt at have to batterier i bilen hvis man har et
mellemstort anlæg, for så kan det ene virke som starter batteri, og det
andet til anlæget only.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

Der er delte meninger om det emne. JEg vilel sku ikek parallelkoble to
autobatterier. HVis det ene bliver dårligt, dræner det det andet.

Fornuftigt. Mna skal have fat i en "campingbatteriadskiller", den er
ikke særligt dyr (men så er den nok ikke respekteret i bilstereokredse
!). Den søger for at der lades på begge batterier, men når spændingen
på  bilens batteri, bliver lav, kobler den det fra.

En tidligere kollega lavede dog tricke. I hans Micra blev der monteret
en ekstra generator til stereo alene og i bagagerummet stod et svin af
et batteri, kun til bilstereo.

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

Ikke des mindre er mange traktorer, entrepenørmaskiner af pladshensyn fra
fabrikken monteret med to "mindre" akkumulatorer i parallel, så værre er det
ikke.

mvh
Orla

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

De fleste jeg har rodet med, har 2 i serie....

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?
Det er jo for at få 24V

--
*** Calle ***

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

det

Så har Du ikke rodet med de grønne fra Mannheim kan jeg regne ud  :-)

mvh
Orla

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

Nope...

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev

det

Korrekt, men her anbefales det at de 2 batterier er identiske, og gerne
begge udskiftes samtidigt.

Mvh. Uffe Ravn

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

I mange kassevogne har man 2 batterier i parallel, incl min egen.
Det er der ingen problmer i, kun fordele. Men som Uffe skriver de skal
udskiftes samtidig og op og aflades sammen. Tager du et helt nyt batteri,
fuldt opladet og sætter et gammelt som er faldet sammen parallelt over det,
behøver du ikke bekymre dig om nytårs fyrværkeri .....

/Tom

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

Sædvanligvis monterer man en kraftdiode (uanset spændingstab, der i
ladesammenhænge er ligegyldig), så perifere enheder ikke kan aflade
startbatteriet. Jeg har hørt, at det i stor stil anvendes i motorbåde. Det
er muligt, at man kan købe dimsen færdig lige til at montere.
Karsten H. Jensen

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

3 ens dioder, med parallelforbundet anode kan faktisk gøre tricket.

anoderne er forbundet til katoderne på den positive side af 3fasebroen, og
katoderne er forbundet til hvert sit batteri og til målepunktet for
feltreguleringen.

Meget enkelt og effektivt, dog skal man huske at de mest flade batteri så
bliver ladet først.

Mvh. Uffe Ravn

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

Det regulere man med batterinøglen.

Mvh Max

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

I det system jeg beskrev sker det automatisk.

Mvh. Uffe Ravn

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?
Hej Uffe

Jeg foretrækker at startbatteriet lades op først, så kan forbrugsbatteriet
komme i anden række, derfor nøglen.

Mvh Max

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

Jeps, det forstå jeg nu også godt.

Mvh. Uffe Ravn

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

Det kan man også få et relæ der gør automatisk (altså lader
startbatteriet før forbrug)

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?
jeps, bruges meget i campingvogne
--
*** Calle ***

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

De plejer da vist at være i serie. 2 * 12 v til 24 V. 24 V er ret
almindeligt i de sammenhænge.
Karsten H. Jensen

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

I lastbiler ja, men traktorer nej. Værste tilfælde var faktisk ældre
Mercedes varebiler, som koblede til serie (24 volt) under start, men ellers
var parallel (12 volt) under drift. En f...... masse relæer :-|

mvh
Orla

Re: At Parallel koble to batterier, hvad sker der?

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
ellers

Libeheer gravmaskiner i mellemklassen kørte med det system. 2 batterier i
parallel under drift og de 2 i serie under start. De brugte et stort
specialrelæ til at gøre det. Min erfaring med læretiden var at 24 volt
systemer er betydelig mere stabil end de 12 volts. Strømmen er jo kun det
halve.

Benny

Site Timeline