At lodde en MOSFET..

Hep,

husker jeg helt forkert hvis jeg påstår at der var en god og en dårlig
måde at lodde en MOSFET på?

Noget med at hvis man ikke loddede drain/source/gate først kunne den gå
i selvsving og gå istykker?

Er jeg helt galt på den? (en god mulighed) ;-)

--
-jens

Re: At lodde en MOSFET..

Fet er utrolig højimpendant, og meget sart over for ESD inden i den....

det samme som ic'ere og fet opamps, men de har dog som regel beskyttelses
diode

Kasper

Re: At lodde en MOSFET..
En god grund til at have styr på potentialet på sin loddespids (jord).
Specielt en Weller magnastat med defekt støjkondensator giver nogke
hidssige transienter når den slår varmelegemet fra.
Den forsigtige slukket for loddekolben når man lodder GaAs Fets og
lignende mikrobølge komponenter, man kan sagtens lodde på "opskuddet"

Det er dog næppe nødvendigt hvis det er power mosfets, de er ikke så sarte.

/carsten

Re: At lodde en MOSFET..

Det er en power mosfet og jeg huskede åbenbart forkert :)

Tak :)

--
-jens

Re: At lodde en MOSFET..

Jeg tror ikke på den med selvsving, men at du kan beskaden den med ESD eller
ligende er regting.
Hvis du ikke har det rigtige værktøj "antistatisk" og en ordentligt
indrettet ESD arbejdsplads så kan du komme langt bare ved at kortslutte
benene på din mosfet under montage arbejdet.

PS Nogle C-Mos ie'er og fet transistore kan skades af statisk el under 50V
og for at du selv kan mærke at du trækker en gnist vil spændingen typisk
være >1000V

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Tak for svarene, jeg fik udskiftet mosfet'en - uden at ødelægge den. :-)

Hermed kan denne tråd:

http://groups.google.dk/groups?selm41%A062B1.7020803%40fabel.dk

Også lukkes med success, motherboardet virker igen ;-)

--
-jens

Site Timeline