assembler compiler, 8051, linux

Hej NG,

Som subject angiver, er jeg på jagt efter en assembler compiler til
8051, der kan bruges sammen med linux. Jeg har set på as31, men det
bekrymrer mig lidt, at der kun er en beta-version at finde. Er der
nogen, der kan sige om mine bekrymringer er ubegrundede ? Derudover skal
jeg vel også have et program, der kan loade den compilerede assembly-fil
over på mikrocomputeren. Det drejer sig om et hjemmelavet print, som jeg
har fået layoutet til, og leget med på HTX sidste år. Der brugte vi
Windows til det, og det ville jeg gerne undgå at skulle til at
installere, hvis det var muligt.

Tak for hjælpen,
--
Mads Jensen - mail sent to address ends in /dev/null
              s/spam/madsj for emailing me

Hvilken 8051 ?

Er der ikke assambler med i SDCC C compileren ?

Kasper

Re: assembler compiler, 8051, linux
Ren nysgerrighed, hvad er en 8051???
mvh Erik

Re: assembler compiler, 8051, linux

Det er en uC Intel en gang har lanceret efter 8031 etc...

den bruger deres arkitektur og er en fremragende begynder uC, men med tiden
sætter arkitekturen nogle grænser...

uC = microcontroller

Kasper

Re: assembler compiler, 8051, linux
Ja Ja jeg er jo ikke helt hjernedød, men troede ikke de blev brugt mere,
har da alt muligt på lager af den slags, vil tro man kan download en
assembler fra intell.
mvh Erik

Re: assembler compiler, 8051, linux

Tjae, din sætning fik mnig til at tro du ikke vidste noget om det !!

Men de er skal ikke døde :

http://www.analog.com/en/prod/0,,762_0_ADUC848,00.html
pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS80C400.pdf

er et par stykker af dem der har fået ny power

Kasper

Re: assembler compiler, 8051, linux
Sagde jeg heller ikke, men troede bare det var noget helt nyt LOL. Jeg
er gammel motorola 6800/zilog Z80/ 8088 gut.
Lavede det første interface mllem Q8/Bp´s bezninstander og kasse apperat.
Erik

Re: assembler compiler, 8051, linux

Nice.. :)

Jeg har overvejet at skifte mine 8051'er helt ud med motorola's serie... men
hver ting til sin tid :)

Kasper

Re: assembler compiler, 8051, linux

Hvad laver de nu om dage der kan bruges? Troede det hele var PIC FPGA osv?
Erik

Re: assembler compiler, 8051, linux

De har da deres Coldfire etc..

har leget nået med deres 16bit uC med Emac og PHY den er meget cool nok, og
på mit nye job bruger de en coldfire, så det er jo nærliggende at begynde og
lege med sådan en

Kasper

Re: assembler compiler, 8051, linux
Jeg er åbenbart håbløst antik :-))

Re: assembler compiler, 8051, linux

    Kan man godt sige, i det hele taget som der spyttes ud med uC hele
tiden, skal man ik side stille ved den samme særlig længe før man er
Antik :(

--
VH
Lars Molnit

Bare af nysgerighed - hvilket kasseapparat og hvilke standere
( Boss og Highline 1 ?? )

Poul

Re: assembler compiler, 8051, linux

Husker ikke typen, men var med nixierør, hvor de skulle taste købet ind
selv og så frigøre standeren. Tro mig kender alt til tastaturmatrix i
sådan en børge, det var sådan vi overførete data.(simuleret tastetryk)
Hyggeligt firma jeg arbejdede i iøvrigt, har ikke kunne finde chefen siden.
mvh Erik

Re: assembler compiler, 8051, linux

Hvad hed firmaet ?

Re: assembler compiler, 8051, linux
Mose elektronik

Re: assembler compiler, 8051, linux

Hold da op. Det er meget længe siden. Han solgte mig nogle 1k Eprom'er
en gang i slutningen af 70'erne. (1k-BIT, 1.2us accesstid)

Bo //

Re: assembler compiler, 8051, linux

Passer fint mener det var omkring 7-79 jeg bijobbede for ham. Det var
mest ham der kodede, så tastede jeg, men lærte hurtigt at finde fejlene
i hans kode på den måde.
Det var dage var det.
Erik

Re: assembler compiler, 8051, linux

Glemte lige at sige vi også lavede det første failsafe nødstrømsanlæg,
kommunikation via en coax, du kunne cutte/shorte whatever det virkede
stadig. Skal vi så lige tilføje den første solfanger simulator.
Mvh Erik

Re: assembler compiler, 8051, linux

    hmmm , hvad er det for en underlig ide ??? det er skam en 8051 kerne
der sider i alle Z-wave klodserne herhjemme, og de er skam helt nye. Det
er også 8051 kerne der sider i de nyeste energimålekredse fra TDC(IKKE
telefon selskabet). osv. 8051 er jo en kerne hvor alle patenter osv. er
udløbet, og derved bruges i mange afarter i diverse designs.

--
VH
Lars Molnit