Asbest?

I tidligere tider hadde vi asbest som et høytemperatur
varmeisolasjonsmateriale.

Hva kan brukes som erstatning?

HM

Re: Asbest?

Det kommer an på, hvor det skal bruges, men umiddelbart kan nævnes :

  - Glas, glastråde, glasvæv, glasfiber.
  - Mineralsk materiale som Vermiculite og marieglas ('glimmer', eng: mica).
  - Keramisk materiale.
  - Kynar, PTFE, ETFE, silikone.

--
TA

Re: Asbest?

de fire sidste kan vel ikke rigtigt karakteriseres som hF8%jtemperatur i
klasse med asbest, de kan ikke klare meget mere end et par hundrede
grader

-Lasse

Re: Asbest?

de fire sidste kan vel ikke rigtigt karakteriseres som højtemperatur i
klasse med asbest, de kan ikke klare meget mere end et par hundrede
grader

---- svar herunder ----

Det har du ret i.

Men jeg syntes dog det var værd at nævne dem.

--
TA

Re: Asbest?

De der 'glimmer'-skiver, er det ikke dem man bruger til at sætte mellem
powertransitorer og køleplader? I så fald er de vel ikke varmeisolerende,
det ville da være lidt dumt... :-p

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Asbest?

Ud fra et termisk synspunkt er det heller ikke ideelt at sætte en
glimmer-skive mellem transistor og køleplade. Glimmer-skiven må vel anses
som et nødvendigt onde for at forhindre elektrisk kontakt mellem transistor
og køleplade. Af gode grunde bør skiven være så tynd som muligt.

Den termiske ledningsevne (målt i W/mK) er for[1]:

kobber: 401
aluminium: 250
porcelæn: 1,5
glas: 1,05
mica: 0,71
vermiculite: 0,058
asbest: 0,14 -> 2,07 (afhængig af type)

Som det ses, leder kobber og aluminium varmen meget bedre end mica. Den
bedste termiske kontakt opnåes ved at spænde plane, polerede metalflader
direkte mod hinanden.

--
TA
[1] <http://www.engineeringtoolbox.com/thermal-conductivity-d_429.html

Re: Asbest?

Jeg troede faktisk det ledte bedre. Det er i hvert fald klart bedre end de
bløde, grå isolerings-plader til samme formål. Dem brugte jeg engang af
magelighed da jeg rep'ede en Hiraga forstærker, med det resultat at
transistorene blev en del varmere end i den anden kanal, selvom kølepladen
var koldere. Så jeg var nødt til at skifte dem til glimmerskiver.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Asbest?

Det lyder meget sandsynligt.

De bløde, grå isolerings-plader er sikkert af silikone. Da jeg i sin tid
rodede med den slags, sagde man, at glimmer-plader -- med varmeledende pasta
på begge sider -- var bedre varmeledende end silikone-plader.

Der er formentlig kommet andre produkter frem siden da.

--
TA

Site Timeline