Argh! irrede ledninger...

Hejsa,

Min billige kina-scooter er udstyret med et ledningsnet af tvivlsom
kvalitet.
Ledningerne og stik er simpelthen irrede, og det er ikke bare lige i
"spidserne". Jeg har kortet 50cm af en ledning, men kobberet er stadig sort
og ikke kobberfarvet.
Det er noget nært umuligt at lodde på med min 'almindelige' loddetin og en
450grader varm Weller WHS-40 med 3mm "spade-spids".

Har i et tip, udover at skifte ledningsnettet :)

Re: Argh! irrede ledninger...

sort

Vaske lederene i -  ketchup!

HM

Re: Argh! irrede ledninger...

Harald, jeg anser dig for at være rimelig seriøs. -virker det, eller er
det et udtryk for Norsk Humor (som mange danskere betvivler eksistensen af)

-jeg har dog et eksempel fra Narvik lige ved teateret, sidste sommer:
http://bd10.dk/kiruna2005/DSC_0744.jpg

Harald, jeg skal tilbage til det nordlige Norge, og kortlægge
magnetfelter i midten af August...

Bo //

Re: Argh! irrede ledninger...
Hej Bo

Det skulle såmændt ikke undre mig om det virkede, der er jo
en del syre i frugt og varmen gør det sikkert agerasivt.

Hvis en dansker betvivler at der findes norsk humor, så kan
det kun skyldes at han ikke kender Fleksnes :)

Mvh Max

Re: Argh! irrede ledninger...

Og til de, som ikke kender ham ved navn, kan måske genkende ham som LA8PV på
jagt efter sin egen majdag :o)

mvh Ebbe

Re: Argh! irrede ledninger...

af)

Joda, norsk humor eksisterer, men den er ikke lik den danske.

Det med ketchup er lett nok å verifisere; finn et gammelt kobberstykke, i
Norge har vi 50 øre av kobber, gi den en dash ketchup, vent til den får tid
til å reagere, og vask så rent. Jeg har ikke prøvd på ledninger siden jeg
ikke bruker ketchup selv

Du burde skaffe deg en bok om kjøkkenkjemi. Jeg også forresten:-)

Ellers kan du være ganske trygg. Dersom jeg er istand til å forlede noen til
et pek, så gjør jeg det, så sandt det ikke er farlig eller skadelig.

Husk at det er lovlig for privatpersoner å fange kongekrabbe nå.

HM

Re: Argh! irrede ledninger...

-ja, og de smager RIGTIGT godt...

Bo //

Re: Argh! irrede ledninger...

Her i DK bruger vi tabasco sovs.
lodetin mer arax flus kan også bruges. man skal bare rense af bagefter.
ellers æder flusen kobberet.

Re: Argh! irrede ledninger...

sort
en

brændt saltsyre blandet med zinkchlorid til at rense af med ,
Det kaldes også loddevand :o)

det virker ......

--
Med særlig Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Hov glemte lige et link ( på engelsk )
http://dansmc.com/soldering.htm

--
Med særlig Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Ja, og alting ruster i miles omkreds - selv rustfrit stål. Bruger man det
alligevel, skal man være yderst ombhyggelig med at få fklussrester o.l.
vasket af - ellers bliver problemerne endnu større med tæring og ætsning til
følge. Loddevand er noget, blikkenslagere bruger - til at lodde tagrender
med - altså zink.
Karsten H. Jensen

Re: Argh! irrede ledninger...

til

Ja , jeg burde måske havde skrevet at det er kraftige sager.
man dypper naturligvis kun lige spidsen af ledningen i
væsken , og det bruges kun når alt andet ikke virker
eller hvis man ikke kan lide ketchup :o)

--
Med særlig Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Nej tak - bare lidt af det güla.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Argh! irrede ledninger... [Black Wire Disease, Black Wire syndrome]

Hej Brian

Stødte lige på denne information:

http://www.mail-archive.com/ snipped-for-privacy@airage.com/msg102321.html
Citat: "...Keep in mind that switch components corrode as do the old
wires inside from things like Black Wire syndrome (the insulation had a
chemical that caused the wire to turn black and stop making contact with
solder joints and crimps..."

The Black Wire Disease - What's the Cause?:
http://www.rcbatteryclinic.com/blkwire.html
Citat: "...Once this potential goes to zero the cell undergoes what is
called creep leakage. With other cells in a pack at some potential above
zero the leakage (electrolyte) is "driven" along the negative lead. It
can travel for some distance making the wire impossible to solder and at
the same time greatly reducing its ability to carry current and even
worse, makes the wire somewhat brittle..."

/Glenn

Site Timeline