arduino og seriemotor

Jeg fandt

i ardino-mag til at styre en lille seriemotor, med fire udgange fra arduino. Et fint projekt til barnebarnet, til afløsning for hans lego-nxt projekter. Imidlertid synes jeg det gør et kraftigt indhug i gpio, ikke mindst hvis vi skal have 3 motorer i gang,og der vil også være en pæn risiko for at brænde en transistor af hvis man i koden får sat en forkert udgang.

Jeg har ikke rørt loddekolben i over 35 år, og har ikke haft en ic mellem fingrene i 45, men det slog mig at man med en nandgate kan reducere gpio til 2, og samtidig hardwaremæssigt sikre sig mod at transistorene tænder forkert. 6 udgange til 3 motorer i stedet for 12! Altså en udgang for kør/stop og en udgang for højre/venstre, og dermed enklere programmering.

Kommentarer til moralsk støtte/nedsabling tak! Hvordan var det nu med cmos4000 serien? Kan de ikke køre direkte på 3,3v?

//finn

Reply to
smeden

smeden skriver:

Prøv at led efter en h-bro (h-bridge), så er du fri for at lodde alt for meget. Der findes masser af appilikationer til ardunio med h-bro'er.

For øvrigt, så når du nu har et ben til retning og et andet til "enable, hvad sker der så, hvis du laver pulser med enable benet? Jo, så har du hastighedsregulering......

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Ja, 4000 logik var moderne for 35-40 år siden...

Jeg har i mange år brugt en Si9986 H-bro til at drive små motorer. Koster ikke alverden, og interfacer direkte til to ben på en 3.3V processor, og den er sikret mod at kunne drives forkert. Ud over det kan den enten frigive eller bremse motoren. Hvis du pulsmodulerer den, kan motoren hastighedsvarieres, sætter man en source modstand i, kan man overvåge strømmen, så man kan sikre mod fastkørte motorer.

Har du tænkt over, at motoren kun kan køre den ene vej?

-der er en diode over den...

Hvis Vm+ er ret meget højere end 3.3V, vil de øverste transistorer brænde af, og motoren kun køre meget langsomt, idet base spændingen højst bliver 3.3V, og derfor ender emitteren omkring 2.7V. Det resterende spændingsfald ender over transistoren.

Kan du afsløre, hvilken type motor, der er tale om? strøm, spænding, effekt?

-ordet seriemotor fortæller ikke meget. Det kan være alt fra en ældre Nilfiskmotor til noget lidt mindre. Små DC motorer har permanent magneter i statoren. En seriemotor kan du kun reversere, hvis du vender den ene vikling, ikke ved at vende spændingen med en H-bro.

Den 10-01-2013 15:55, Bo Bjerre skrev:

Ja, det indledte jeg jo med :-) - Jeg skal altså bare smide mine stænger med 4001 og 4011 ud ;(

H-bro er nyere end de 30-45 år, så det var dejligt med noget nyt at sætte sig ind i. Slog lige op på wiki - den er s.. da smart. Hvor ville alt have været let dengang, hvi vi bare ...

Oups. - jeg smed dioden på diagrammet i sidste minut, så'n for ikke at få øretæver - så'n ka' det gå

Og jeg havde ikke spekuleret på pulsmodulationen - slvføldig.

// snipped-for-privacy@far2old.dk

Reply to
smeden

Den 10-01-2013 16:22, Bo Bjerre skrev:

til forsøget har jeg en nævefuld "lego" motorer 3-12 V fra nogle byggesæt

?? i den viste opstilling vil den da køre hver sin vej, afg om det er t1/t3 eller T2/T4 som leder, og jvf wiki vil H-broen da virke ligesådan??

//finn

Reply to
smeden

Njahh... Jeg har selv nogle på lager, men bruger dem ikke iltnykonstruktioner,

Den 10-01-2013 14:47, Klaus D. Mikkelsen skrev:

Som sagt andetsted, er jeg snipped-for-privacy@far2old.dk

Klart, den missede jeg.

:-)

Reply to