arduino og seriemotor

Jeg fandt
https://dl.dropbox.com/u/2768449/motor.jpgi ardino-mag til at
styre en lille seriemotor, med fire udgange fra arduino. Et fint projekt
til barnebarnet, til afløsning for hans lego-nxt projekter.
Imidlertid synes jeg det gør et kraftigt indhug i gpio, ikke mindst hvis
vi skal have 3 motorer i gang,og  der vil også være en pæn risiko for at
brænde en transistor af hvis man i koden får sat en forkert udgang.

Jeg har ikke rørt loddekolben i over 35 år, og har ikke haft en ic
mellem fingrene i 45, men det slog mig at man med en nandgate kan
reducere gpio til 2, og samtidig hardwaremæssigt sikre sig mod at
transistorene tænder forkert. 6 udgange til 3 motorer i stedet for 12!
Altså en udgang for kør/stop og en udgang for højre/venstre, og dermed
enklere programmering.

Kommentarer til moralsk støtte/nedsabling tak!
Hvordan var det nu med cmos4000 serien? Kan de ikke køre direkte på 3,3v?

//finn

Re: arduino og seriemotor
smeden skriver:

Prøv at led efter en h-bro (h-bridge), så er du fri for at lodde alt for
meget.
Der findes masser af appilikationer til ardunio med h-bro'er.

For øvrigt, så når du nu har et ben til retning og et andet til "enable,
hvad sker der så, hvis du laver pulser med enable benet?
Jo, så har du hastighedsregulering......

Re: arduino og seriemotor

Som sagt andetsted, er jeg
snipped-for-privacy@far2old.dk

Klart, den missede jeg.

:-)

Re: arduino og seriemotor

Ja, 4000 logik var moderne for 35-40 år siden...

Jeg har i mange år brugt en Si9986 H-bro til at drive små motorer.
Koster ikke alverden, og interfacer direkte til to ben på en 3.3V
processor, og den er sikret mod at kunne drives forkert. Ud over det kan
den enten frigive eller bremse motoren. Hvis du pulsmodulerer den, kan
motoren hastighedsvarieres, sætter man en source modstand i, kan man
overvåge strømmen, så man kan sikre mod fastkørte motorer.

Har du tænkt over, at motoren kun kan køre den ene vej?
-der er en diode over den...

Bo //

Re: arduino og seriemotor

Ja, det indledte jeg jo med :-)
  - Jeg skal altså bare smide mine stænger med 4001 og 4011 ud ;(

H-bro er nyere end de 30-45 år, så det var dejligt med noget nyt at
sætte sig ind i.
Slog lige op på wiki - den er s.. da smart. Hvor ville alt have været
let dengang, hvi vi bare ...

Oups. - jeg smed dioden på diagrammet i sidste minut, så'n for ikke at
få øretæver  - så'n ka' det gå

Og jeg havde ikke spekuleret på pulsmodulationen - slvføldig.

// snipped-for-privacy@far2old.dk

Re: arduino og seriemotor

Njahh...
Jeg har selv nogle på lager, men bruger dem ikke iltnykonstruktioner,

Bo //

Re: arduino og seriemotor

Hvis Vm+ er ret meget højere end 3.3V, vil de øverste transistorer
brænde af, og motoren kun køre meget langsomt, idet base spændingen
højst bliver 3.3V, og derfor ender emitteren omkring 2.7V. Det
resterende spændingsfald ender over transistoren.

Kan du afsløre, hvilken type motor, der er tale om?
strøm, spænding, effekt?
-ordet seriemotor fortæller ikke meget. Det kan være alt fra en ældre
Nilfiskmotor til noget lidt mindre. Små DC motorer har permanent
magneter  i statoren.
En seriemotor kan du kun reversere, hvis du vender den ene vikling, ikke
ved at vende spændingen med en H-bro.

Bo //

Re: arduino og seriemotor

til forsøget har jeg en nævefuld "lego" motorer 3-12 V
fra nogle byggesæt

??
i den viste opstilling vil den da køre hver sin vej, afg om det er
t1/t3 eller T2/T4 som leder, og jvf wiki vil H-broen da virke ligesådan??

//finn

Site Timeline