ARDUINO hvorfor

jeg har tit set indlE6%g om ARduino .. jeg ku lide at hF8%re hvilke
fordele der kan vE6%re at bruge sE5%dan en..
udfra.. jeg var nE5%et til at kunne lave et c program og putte det i en
micro ,med alle de forhindringer der var ,med compiler loader og hvad
det nu hed..
nu fik jeg ny pc ,uden det 9 polede sub d.sE5% jeg kan ikke bruge det
mere ,sE5%dan uden videre..sE5% mE5%ske sku jeg sE5% prF8%ve arduino.. elle=
skal jeg ?
er der gode grunde, nE5%r man mE5%ske vil lave et program hver fjerde E5%r =
?
alex

Re: ARDUINO hvorfor
Hej Alex,

Jeg synes personligt at arduino dimserne er smarte i en snæver vending,
men primært til små projekter og lignende. Jeg bruger dem flittigt til
projekter hvor jeg lige skal teste et eller andet, eller smække noget
hurtigt sammen. Derved ikke sagt at de ikke kan bruge til større
projekter - flere af de quadcoptere som folk bygger, er baseret på
arduino. Jeg har selv en.
Så ja, hvis du kun skal lave noget hvert 4. år, er arduino dimserne
ganske fine. Og hvis du bliver træt af arduino IDE'et, har de fleste
boards (alle måske?) en ICSP header, så du kan programmere det med din
.hex-fil ad den vej.

Mvh Jonas

Re: ARDUINO hvorfor

tak Jonas
det du siger er lige til mig.for jeg er mest til analog med lidt ttl
indblandet
Men vil ikke vE6%re helt uvidende om microer. sE5% det ser ud til at vE6%re
godt nok til mig.
lige en legeting jeg roder med er en cigaret-automat, enkel stk
cigaret.
det kan meget let laves uden micro, men det ku vE6%re sjovt at prF8%ve
det
samme med micro. sE5% kan der jo komme diplay til med gennemsnit
forbrug og reklamer om det farlige i at ryge osv..
jeg kom til at tE6%nke pE5% om det er helt normal c++ der bruges ?
alex

Re: ARDUINO hvorfor

Nemt og simpelt at gå til. Jeg er efterhånden meget mere digital end analog,
og har ikke rigtigt nogen stumper liggende til at lave forsøg med.

Med et board, prototye board og lidt ledninger kan man meget. Det er et
stort bibliotek med rutiner og det er nemt at finde yderligere information.
Hardwaren er billig og udviklingsmiljøet gratis.

Jeg havde brug for noget temmelig simpelt styring af en ladepumpe i
fyrrummet, samt for styring af en vandvarmer i huset. Begge dele baseret på
temperaturen i en akkutank (i fyrrummet)

1) Onewire temp sensorer (har jeg brugt før)
2) Trådløs kommunikation mellem de 2 enheder (envejs 433mhz som en
vejrstation)
3) Nem mulighed for display

og som bonus - ethernet så en 3. arduino sidder som fuglerede på
skrivebordet og logger temperaturer til pachube så jeg nemt kan se hvordan
det kører.
http://majland.org/blog/?p65%9

/A

I en standard ardiono uno og lign løber man hurtigt tør for ram hvis man vil
bruge en håndfuld biblioteker.

Jeg vil selv kalde det et lille projekt jeg har gang i fyrrummet. Programmet
er ikke særligt komplekst.

Største problem er at huske backup af udviklingsmiljø og koden :-)
Hvis man ikke har gemt det kan det blive svært at finde gamle udgaver af de
biblioteker man har brugt, hvis man lige skal ændre en smule et sted...
Og så altså at huske at dokumentere sin kode så man selv kan læse den 4år
senere ...

Næsten det er "plain old c" - det er lidt reduceret i forhold til hvad man
kan i de store compiler til pc. Men er man vant til at skrive c er det
ligetil.

http://www.arduino.cc/en/Main/Documentation

/A

Re: ARDUINO hvorfor

tak for din viden.
nE5%r du kan lave det projekt som du beskriver, sE5% har jeg sikkert nok
til det jeg
skal nusse med.
bare det er c i generel forstand sE5% har jeg da ikke spildt tiden med
det jeg har lE6%rt sE5%
pE5% det punkt er det jo ogsE5% fint nok
jeg stod over for at skulle lave et print med det hele,hvis jeg ville
videre engang, og
sE5% mE5% aurdino vE6%re sagen, med en komplet enhed pE5% print for 200
kroner.
detil biblioteker og andres tip..sE5% kan det ikke gE5% helt galt.
tak til jeg begge for jeres viden
alex

Re: ARDUINO hvorfor
tak til jer to for gode tips og svar..

det fF8%rte til at jeg anskaffede en UNO og jeg ku straks putte et lille
eksempel program i den
og se den gule blinke..
Det at jeg kan putte hexfiler i ,betyder vel ogsE5% at jeg kan kF8%be
en identisk micro og programere den pE5% arduinoen ?
hvis ja, sE5% kan jeg jo godt lave et print og flytte microen over, og
sE5% putte en ny
micro i arduinoen og stadig lave prigrammer..
alex

Re: ARDUINO hvorfor

Ja, du kan godt skifte den ud. Men AVR'en er programmeret med en
bootloader, så den skal du lige have programmeret ned i den, inden du
bytter dem ud. Du kan dog benytte arduinoen til at brænde bootloaderen
ned i en frisk chip.

Mvh Jonas

Re: ARDUINO hvorfor
Den 06.04.2012 17:04, skreiv Alex:

Lat meg bli noe provoserende:

Jeg foreslår at du anskaffer deg en DRAGON.
Jeg foreslår også at du forsøker å overføre "noen" av de alerede
kjørbare programmene dine til "WINAVR".
Og så gjør du deg kjent med andre AVR-kontrollerer en dem med 28 bein.

(Og så lærer du deg selvsakt "EAGEL"!)

HM

Re: ARDUINO hvorfor

hi harald
Jeg har brugt mange timer pE5% at lE6%re det hele ,og jeg kan dE5%rlig lave
et program stadig.Derfor kF8%bte jeg den ardiuino.
nu vil jeg ikke gerne prF8%ve mere nyt, for sE5% fE5%r jeg aldrig tid til
at
bruge det jeg har glemt igen..

men tak for ideer ellers,og tak igen Jonas..sku jeg prF8%ve sE5% vil jeg
nok spF8%rge for at
fE5% det uddybet..
Eagle.. kan jeg godt ..men nu slipper jeg jo ogsE5% for at lave et print
til en micro.
hilsen alex

Re: ARDUINO hvorfor
Den 06.04.2012 23:57, skreiv Alex:

Ikke så pesimistisk.
WINAVR er en standard C, og det er et helt gratis. Tross alt: det er
bare forskjellene du skall lære. Du skall lære å lese et Aurdinioprogram
og konvertere det til standars C, - og tilbake.
Det er min mening, jeg som ikke ennu har lært å programmere i C!

HM

Re: ARDUINO hvorfor

joehmmm  .. jeg kan godt se at arduino ikke er hele verdenen, men
det er ved at vE6%re en kunst at kunne begrE6%nse sig, for at nE5% sit
egentlige mE5%l..
hvis jeg en dag sku blive computernF8%rd ,,,sE5% vil jeg nok prF8%ve at
fF8%lge
dig og se nye horisonter ...men endnu er der nok at lE6%re bare i analog
sE5% jeg nE5%r det aldrig ...men tak for ideer
alex

Site Timeline