ARDUINO hvorfor

jeg har tit set indl=E6g om ARduino .. jeg ku lide at h=F8re hvilke fordele der kan v=E6re at bruge s=E5dan en.. udfra.. jeg var n=E5et til at kunne lave et c program og putte det i en micro ,med alle de forhindringer der var ,med compiler loader og hvad det nu hed.. nu fik jeg ny pc ,uden det 9 polede sub d.s=E5 jeg kan ikke bruge det mere ,s=E5dan uden videre..s=E5 m=E5ske sku jeg s=E5 pr=F8ve arduino.. elle= r skal jeg ? er der gode grunde, n=E5r man m=E5ske vil lave et program hver fjerde =E5r = ? alex

Reply to
Alex

Hej Alex,

Jeg synes personligt at arduino dimserne er smarte i en snæver vending, men primært til små projekter og lignende. Jeg bruger dem flittigt til projekter hvor jeg lige skal teste et eller andet, eller smække noget hurtigt sammen. Derved ikke sagt at de ikke kan bruge til større projekter - flere af de quadcoptere som folk bygger, er baseret på arduino. Jeg har selv en. Så ja, hvis du kun skal lave noget hvert 4. år, er arduino dimserne ganske fine. Og hvis du bliver træt af arduino IDE'et, har de fleste boards (alle måske?) en ICSP header, så du kan programmere det med din .hex-fil ad den vej.

Mvh Jonas

Reply to
Jonas Bo Jalling

g ku lide at h=F8re hvilke

eller

=E5r ?

tak Jonas det du siger er lige til mig.for jeg er mest til analog med lidt ttl indblandet Men vil ikke v=E6re helt uvidende om microer. s=E5 det ser ud til at v=E6re godt nok til mig. lige en legeting jeg roder med er en cigaret-automat, enkel stk cigaret. det kan meget let laves uden micro, men det ku v=E6re sjovt at pr=F8ve det samme med micro. s=E5 kan der jo komme diplay til med gennemsnit forbrug og reklamer om det farlige i at ryge osv.. jeg kom til at t=E6nke p=E5 om det er helt normal c++ der bruges ? alex

Reply to
Alex

Nemt og simpelt at gå til. Jeg er efterhånden meget mere digital end analog, og har ikke rigtigt nogen stumper liggende til at lave forsøg med.

Med et board, prototye board og lidt ledninger kan man meget. Det er et stort bibliotek med rutiner og det er nemt at finde yderligere information. Hardwaren er billig og udviklingsmiljøet gratis.

Jeg havde brug for noget temmelig simpelt styring af en ladepumpe i fyrrummet, samt for styring af en vandvarmer i huset. Begge dele baseret på temperaturen i en akkutank (i fyrrummet)

1) Onewire temp sensorer (har jeg brugt før) 2) Trådløs kommunikation mellem de 2 enheder (envejs 433mhz som en vejrstation) 3) Nem mulighed for display

og som bonus - ethernet så en 3. arduino sidder som fuglerede på skrivebordet og logger temperaturer til pachube så jeg nemt kan se hvordan det kører.

/A

I en standard ardiono uno og lign løber man hurtigt tør for ram hvis man vil bruge en håndfuld biblioteker.

Jeg vil selv kalde det et lille projekt jeg har gang i fyrrummet. Programmet er ikke særligt komplekst.

Største problem er at huske backup af udviklingsmiljø og koden :-) Hvis man ikke har gemt det kan det blive svært at finde gamle udgaver af de biblioteker man har brugt, hvis man lige skal ændre en smule et sted... Og så altså at huske at dokumentere sin kode så man selv kan læse den 4år senere ...

Næsten det er "plain old c" - det er lidt reduceret i forhold til hvad man kan i de store compiler til pc. Men er man vant til at skrive c er det ligetil.

/A

Reply to
Anders Majland

analog,

n.

p=E5

dan

man vil

met

f de

den 4=E5r

man

tak for din viden. n=E5r du kan lave det projekt som du beskriver, s=E5 har jeg sikkert nok til det jeg skal nusse med. bare det er c i generel forstand s=E5 har jeg da ikke spildt tiden med det jeg har l=E6rt s=E5 p=E5 det punkt er det jo ogs=E5 fint nok jeg stod over for at skulle lave et print med det hele,hvis jeg ville videre engang, og s=E5 m=E5 aurdino v=E6re sagen, med en komplet enhed p=E5 print for 200 kroner. detil biblioteker og andres tip..s=E5 kan det ikke g=E5 helt galt. tak til jeg begge for jeres viden alex

Reply to
Alex

tak til jer to for gode tips og svar..

det f=F8rte til at jeg anskaffede en UNO og jeg ku straks putte et lille eksempel program i den og se den gule blinke.. Det at jeg kan putte hexfiler i ,betyder vel ogs=E5 at jeg kan k=F8be en identisk micro og programere den p=E5 arduinoen ? hvis ja, s=E5 kan jeg jo godt lave et print og flytte microen over, og s=E5 putte en ny micro i arduinoen og stadig lave prigrammer.. alex

Reply to
Alex

Ja, du kan godt skifte den ud. Men AVR'en er programmeret med en bootloader, så den skal du lige have programmeret ned i den, inden du bytter dem ud. Du kan dog benytte arduinoen til at brænde bootloaderen ned i en frisk chip.

Mvh Jonas

Reply to
Jonas Bo Jalling

Den 06.04.2012 17:04, skreiv Alex:

Lat meg bli noe provoserende:

Jeg foreslår at du anskaffer deg en DRAGON. Jeg foreslår også at du forsøker å overføre "noen" av de alerede kjørbare programmene dine til "WINAVR". Og så gjør du deg kjent med andre AVR-kontrollerer en dem med 28 bein.

(Og så lærer du deg selvsakt "EAGEL"!)

HM

Reply to
Harald Mossige

.

hi harald Jeg har brugt mange timer p=E5 at l=E6re det hele ,og jeg kan d=E5rlig lave et program stadig.Derfor k=F8bte jeg den ardiuino. nu vil jeg ikke gerne pr=F8ve mere nyt, for s=E5 f=E5r jeg aldrig tid til at bruge det jeg har glemt igen..

men tak for ideer ellers,og tak igen Jonas..sku jeg pr=F8ve s=E5 vil jeg nok sp=F8rge for at f=E5 det uddybet.. Eagle.. kan jeg godt ..men nu slipper jeg jo ogs=E5 for at lave et print til en micro. hilsen alex

Reply to
Alex

Ikke så pesimistisk. WINAVR er en standard C, og det er et helt gratis. Tross alt: det er bare forskjellene du skall lære. Du skall lære å lese et Aurdinioprogram og konvertere det til standars C, - og tilbake. Det er min mening, jeg som ikke ennu har lært å programmere i C!

HM

Reply to
Harald Mossige

ogram

joehmmm .. jeg kan godt se at arduino ikke er hele verdenen, men det er ved at v=E6re en kunst at kunne begr=E6nse sig, for at n=E5 sit egentlige m=E5l.. hvis jeg en dag sku blive computern=F8rd ,,,s=E5 vil jeg nok pr=F8ve at f=F8lge dig og se nye horisonter ...men endnu er der nok at l=E6re bare i analog s=E5 jeg n=E5r det aldrig ...men tak for ideer alex

Reply to
Alex