Arduino, aflæsning af tacho

Jeg skal udlæse tacho signalet fra en bil med arduinoen. jeg har lagt om
længe fundet ud af at tacho signalet skulle bestå af inpulser på max 1v og
jo hurtigere impulserne kommer jo stærkere kører bilen..

Godt så.. så har jeg jo regnet ud at jeg skal bruge en digital indgang.. men
har endnu ikke lige luret hvordan jeg tilslutter signalet til indgangen.. og
hvordan jeg skal skrive programmet, jeg har fundet mange videoer på youtube
der viser at det kan lade sig gøre.. men ikke hvordan man gør..

Samtidigt skal jeg have fundet værdien af signalet ved 40km/t kan jeg lave
noget så jeg aflæser det via PC´en tilkoblet og så kører 40km/t ?

Nogle der kan henvise mig til sider der beskriver hvordan man kan gøre det,
og hvorledes programmet kunne stykkes sammen?

Mvh Brian

Re: Arduino, aflæsning af tacho
LED skreiv:

Jeg forsøker:

1.
Inngangsignalet.
Her foreslår jeg en optokopler:
Inngangspulsen kan (sanaynligvis) ikke drive LED-en alene. Du trenger en
transistor, basmotstand, kolektormotstand i serie med leden.

Fototransistoren legger inngangen til GND. Inngangen har intern "pull up".

2.
Du har to timer/counter. Den ene bruker du for å telle pulser
tackopulser, og den andre bruker du som tidsbase. Så teller du antal
pulser per tid. Deretter beregner du hastigheten.

Du kan også gjøre det omvendt:
Du kan måle antal klokkepulser pr. tackopuls og så berekne hastigheten.

HM

Re: Arduino, aflæsning af tacho

hmm - det lavede jeg for en del år siden; jeg tog signalet fra den ene
injektor...
Link: http://www.villy.name/FuelConsumptionMeter/index.html

Mvh Villy (2830)

Re: Arduino, aflæsning af tacho
For mig lyder det lidt som om det er noget frekvens tæller du måske skal
søge på.
Men hvordan du lige får det kodet sammen med en bestemt hastighed ved jeg
ikke lige, man kan måske tænke sig noget med en GPS, som kan fortælle
hvilken hastighed du køre med, men det er kun nogle løse tanker, som måske
kan give dig ide til at søge på nogle andre ting.

Re: Arduino, aflæsning af tacho

Hvis det tacho signal er et standard tacho, så giver det 1 puls/ 20cm.
Omregning: 40 km/t er ca 11,11m/s
Det skulle så give 11,11 * 5 = 55,55 pulser /s ved 40 km/t

Hvis du lader indgangen være åben feks. 0,2 sek og tæller pulser.
Hvis tallet er over 11, så kører bilen over 40 km/t.

Det er muligt at du skal lege lidt med tallene, men princippet burde være
brugbart.

--
Uffe Bærentsen

Site Timeline