Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber.. - Page 2

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

og
(og

Hvilket smeltepunkt ?
-har du prøvet det i praksis ?

Bo //

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

 Hvilket smeltepunkt ?

Hej Bo!
Jeps, jeg har testet noget tin fra "Sparkle ESC" type M705. Det er japansk
og kommer fra "Senju Metal Industry". Handlet via fa. HIN i Horsens.
Smeltetemp. ligger omkring 212 grader(så vidt jeg husker), og det er
behageligt at arbejde med. Flyder fint ud omkring komponentbenet, men
størkner med en noget "muset" overflade. Det er et kendt fænomen, og kan
måske skyldes en for lav temperatur på printet og dermed en for hurtig
nedkøling...... Jeg eksperimenterer lidt med forvarmning af printet ligesom
man gør ved SMD for at undgå stress..... (af printet altså, hoho)

Mvh,
Torben.

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
Hej Torben

Så vidt jeg huser brugte jeg 360-370 grader da jeg var på kursus i blyfri.
Så skal man også huske at der kan være stor forskel mellem spids temp. og
den indstillede temp. på loddestationen. Især på ældre modeller men også på
nye. Hvis lodningen kræver en del varme er kolbens evne til at flytte varme
fra varmelegemet til spidsen også vigtig. WSL fra Weller, Tec-tool fra ERSA
og Pase betragter jeg som de førende mht. at overføre effekt.

Har du erfaringe med undervarem fra Weller iforhold til Martin?

Mange hilsner Peter

nyhedsmeddelelse:cnv9op$ouf$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...
ligesom

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

varme
ERSA

Hej Peter!
Jeg har ingen erfaringer med Martin grej udover en SMD-pasta-maskine......
Benytter forskellige Weller-grejer uden problemer. 320 til 330 grader på
spidsen ved blyfri burde være nok til småkomponenter.....

Mange venlige hilsner,
Torben

P.S. Har skrevet direkte til David(som du vist kender?!)

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
Lodde temp. afhænger af en afvejning mellem den kvalitet man vil opnå og den
tid man vil bruge på det. Som jeg husker det lodder man satellit elektronik
(tin/blyholdig  63/37) ved ca. 230C. Det tager så en uge at montere et euro
kort (ca. 10x15cm). Ellers lodde man med SPIDS temp. op til 350C. Dette
overholder specifikationer for lodning med de fleste typer normale loddetin.
Er man mindre øvet og har de ekstra sekunder kan man med fordel lodde med
320-330C.
Blyfri loddes med en temp. ca. 20 grader højre og tager lidt længer tid, da
differencen mellem smeltepunkt og loddetemp. er mindre. Det er nødvendigt
for at mindske risikoen for  at beskadige printet.

Mvh. Peter

nyhedsmeddelelse:41a39585$0$23053$ snipped-for-privacy@nntp05.dk.telia.net...
blyfri.
og

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Hvordan forbudt?

Forbudt at anvende i produktion?

Forbudt at anvende i reperation?

Forbudt at sælge?

Forbudt at besidde?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
Fra 1 Juli 2006 er det forbudt at sælge produkter som indeholder mere end
0,1% bly. Den danske lovgivning er ikke på plads endnu.. Men det siger EU
direktivet. Desuden bliver visse brommerede flammehæmmer forbudt mm. og der
er krav om genanvendelse af produkterne som sælges efter denne dato. Du kan
finde meget mere ved at søge på nette.

Mvh. Peter

nyhedsmeddelelse:41a3f4f3$0$157$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Hej Uffe!
Prøv i Google at søge på "blyfri lodning"

Mvh,
Torben

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Ingen af de link jeg så nævnte 2005, nogle nævnte 2006 andre 2007.

Fælles var dog at det var et EUdirektiv der endnu ikke ikk er vedtaget.

Lad os se hvad fremtiden bringer.

Mvh. Uffe Ravn.

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Du slipper ikke uden om!
Arbejdstilsynet kræver allerede at man skal have en temmelig god grund
for at få lov til at blive ved med at bruge loddetin med bly.
Og! Hvis der bruges blyholdigt tin, skal medarbejderne have målt
deres blodbly (blyindhold i blodet) hvert halve år.

/Bo.

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
Det er den 1. juli og jeg er sikker. Og den danske lovgivning skal nok komme
nogenlunde på plads inden da. Det med blodbly må være din spøg? Jeg har
aldrig hørt om det. Jeg ved at man han undersøgt optagelsen af bly i
forskellige sammenhænge. Men blodbly målinger hver ½ år findes ikke. Desuden
har arbejdstilsynet ikke noget i mod at man bruger blyholdig loddetin, når
de rigtige forholdsregler tages. De store firmaer inden for elektronik
produktion så som BB-elektronics, tidligere B&O nu Flextronics det gamle
Flextronics i Pandrup, GPV og Grundfos har kørt flere test med blyfri og
nogle af dem tilbyder der over for deres kunder. Men hovedproduktionen er
stadig med tin/bly.

For øvrigt at det en misforståelse at det er miljøvenligt at skifte til
blyfrit. Dette pga. højere lodde temp. som bruger meget mere energi og fordi
de nye kemikalier er farlige. F.eks. er sølv skadeligt for dyr. Og bismut er
næsten det samme som bly.

Man burde heller sætte inde over for batterier hvor 80% af alt bly bruges.

Også vil jeg lige sige at det var godt af vi slap af med bly i benzinen.

/David

nyhedsmeddelelse: snipped-for-privacy@oersted.dtu.dk...

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

komme
Desuden
fordi
er

Hej David!
Bismut? I hvad? Ikke i det nye loddetin!

Mvh,
Torbebn

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
    Der er ikke hold i den med blodprøver.

Mig bekendt må man gerne bruge tin/bly til rapperationer. (med forbehold,
jeg har ikke mig blyfri mappe med hjemme. Da det kun er produkter som sælges
der skal være bly fri.)

Der kommer ikke Bismut i typisk håndloddetin. Det kan sikkert fås. Jeg vil
anbefale at bruge en tin/sølv måske tin/sølv/kobber. Når der er tre metaller
kan man tager patenter så de har en tendens til at være dyre, uden
nødvendigvis at være bedre. Er man nærig og ikke så krævende kan man nok
også lodde med tin/kobber. Hvilket med stor sandsynlighed vil være legering
som benyttes i de fleste bølgeloddere.

Torben, jeg kan se at du/I bruger 60/40 jeg vil anbefale at benytte 63/37 da
den lodder bedre. Hvis du vil kan jeg godt sende dig et graf over smelte
punkt ved forskellige legeringer.

/David

nyhedsmeddelelse:41a85453$0$23085$ snipped-for-privacy@nntp05.dk.telia.net...
når
er
bismut
bruges.

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

sælges
metaller
legering
da

Hej David!
Det er jeg bestemt meget interesseret i.
Kan du maile dit materiale?
Jeg tester p.t. den tin/sølv/kobber-legering som du omtaler, og jeg synes,
at det flyder pænt.
Til SMD-lodning med kolbe bruger jeg en tin/bly/sølv, men skal også igang
med den ovennævnte legering i pastaform. Det er jeg lidt spændt på!

Hører gerne fra dig!

Med venlige hilsner!
Torben

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Det synes jeg lyder ret voldsomt for f.eks en ellektrikker der måske svinger
lodekolben hver 14. dag.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline