Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Jeg er ved at købe nye loddestationer ind til det firma jeg arbejder for. Og
så kommer sagen med AT, de mener vi skal gå tilbage til punktudsugning med
skærm på. Tilbage fordi AT for ca. 10 år siden menter at udsugning med et
lille rør som suger 1 cm. fra loddespidsen var bedre end
skærm-punktudsugningen.
Jeg ønsker at forsætte med røret på loddekolben, da jeg mener det giver det
bedste udsugning samlet set. (Det er muligt at en ideel opstilling med
skærm-punktudsugninger er lidt bedre, men i produktionen sker ting sjældent
på ideel vis. )

ER DER NOGLE SOM HAR NOGET PÅ SKRIFT FRA AT, OM UDSUGNING VED
LODDESTATIONER?

Mvh. Elektronik-produktionsmanden

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
Hej David.

Hvorfor skal der egentlig være udsugning? Er røgen fra loddetin giftig? På
min skole har vi godt nok udsugning, men vi bruger den ikke.

:-)

Hilsen Anders.

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

ja røg er sundhedsskadelig, og loddetin indeholder bly.

Det er en god ide at bruge den.

Bo //

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Hey

Nu når vi har det oppe og vende, vi har nemmerlig ikke så fine sager på
vores skole, og det har været oppe og vende at eleverne ikke er dækket ind
under arbejds tilsynet, og at det egentlig kun er læren der kan beklage sig
?

Hvad mener i ?

JEg ved at hvis vi brokker os vil det jo nok primært gå ud over os selv...
(specielle loddepladser eller lodderum man skal farte frem og tilbage til)

Kasper

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Der var en lignende sag på et kemi lab på Århus universitet for en del år
siden. Jeg husker ikke slutningen på historien.

Bo //

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Efter min mening ,skal der være en udsugning af en eller anden art ,man kan
få nogle små "bord modeller" med aktiv
kul filter , de er ganske udemærket til værksteds brug og mindre produktion

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

nyhedsmeddelelse:41a23f41$0$162$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...
år
kan
produktion

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
Mig bekendt er det kun folk som får løn som arbejdstilsynet tager sig af.
For dem som laver noget uden at få løn arbejder ikke.

nyhedsmeddelelse:41a23a00$0$84101$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...
sig

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
Hejsa

Det er da vist for sent i dette tilfælde..

Mvh
Martin

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Hej Bo!
Det kan vel ikke være dampe fra blyet som suges væk? Dertil er temperaturen
for lav. Det må være dampene fra flussmidlet som er skurken.

Mvh,
Torben

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
Røgen kan være sundhedsskadelig, mig bekendt ikke pga. bly men pga. flusen
som kan bestå af ren harpiks som er (næsten) ufarlig, i den anden ende er
kraftige syre fluser som ætser oxider væk. Der udover kan der være tilsat
andre stoffer. AT skriver at røgen KAN indeholde kræft fremkaldende stoffer.
Når man benytter bly loddetin bør man vaske hænder før man spiser. Og man
bør (forbudt af AT) ikke spiser, ryge eller drikke i nær heder blyholdigt
tin.

Jeg er ikke ekspert på området, derfor kan jeg tage fejl mht.
sundhedsrisikoen !

nyhedsmeddelelse:41a22fce$0$13776$ snipped-for-privacy@nntp03.dk.telia.net...

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Hvis du har siddet og loddet i 8-12 timer uden nogen form for udsugning, vil
du bestemt også blive "lidt" ru i halsen og måske lidt svimmel - specielt
når du er nødt til at lodde ved hørere temperaturer for at noget fra hånden.

Ddet er noget ganske andet i forbindelse med lodning ved service opgaver.
Der sidder du jo ikke og lodder 1000-2000 lodninger i timen.
KHJ

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
On Mon, 22 Nov 2004 18:37:58 +0100, "David" <Svar i gruppen i

Spørg din sikkerheds-representant, det skal han/hun nok kunne finde ud
af til dig :o)

/Thomas
----
My e-mail is composed in the following manner:
<sirname>.<lastname>(a)privat(dot)dk

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
On Mon, 22 Nov 2004 19:26:18 +0100, Thomas Lykkeberg

Her synes jeg det står meget godt forklaret...
http://www.at.dk/sw4609.asp
----
My e-mail is composed in the following manner:
<sirname>.<lastname>(a)privat(dot)dk

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Og
det
sjældent

Hvad er personalets holding ?..

Nu er jeg en af dem der arbejder "på gulvet" i en større dansk virksomhed
( dog ikke elektronikrelateret )..

Jeg vil på det kraftigste opfordre til at du tager medarbejderne med på råd
inden du laver om på noget..

Normalt plejer AT at være flinke til at sende konsulenter ud.. Det kan være
I kan opstille 2 løsningsmodeller som personalet selv vælger mellem....

Samtidig kan du nemt læsse en del af projektet over på
sikkerhedsrepræsentanten...

/peter

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
Medarbejderne vil helst have udsugningen på kolben. Den larmer mindre, er
altid der hvor røgen udvikles og kræver ikke at man har et stor skærm i
arbejdsområdet. Og mine simple beregninger viser at det er bedst.

AT er flinke til at sende konsulenter ud.

Konsulenterne mener bare ikke altid det samme.

Jeg kunne godt tænke mig noget positivt om udsugning monteret på
loddekolben.

Medarbejderne vil helst have udsugningen på kolben. Den larmer mindre, er
altid der hvor røgen udvikles og kræver ikke at man har en stor skærm i
arbejdsområdet.

nyhedsmeddelelse:2mqod.68015$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...
for.
med
et
råd
være

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Hej!
Der er da mig bekendt ikke problemer med at få godkendt den omtalte
punktudsugning monteret på kolbespidsen???

Mvh,
Torben W.

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Punktudsugning er ikke altid effektiv nok...røgudviklingen kan blive for
stærk til disse små udsugningsrør...de store udsugningsrør kan også klare
ting som cigaretrøg hvis man ryger ind imellem :) flere fluer med et smæk :)

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..
Bly er vist ikke det store problem længere i loddetin da nyere tin typer har
stærkt reduceret blyindhold pga. miljøkrav.
Flusmidlet er fabrikantafhængig i forhold til farlighed...dvs. ikke alle er
lige farlige.....

Men...ved serviceopgaver sidder man jo og opvarmer tin man ikke kender
oprindelsen af...det kan jo være gamle 40-60 typer der går direkte i låget
og laver ravage i hardwaren mellem ørerne :)

Så hvorfor kombinerer man ikke punktudsugning med store rør der kan suge fra
et større område ? Det kan vel ikke skade...og omkostningerne betaler
skattefar jo :) nå nej det kræver man har et overskud at trække det fra i
.... elektronikproduktion giver vist ikke overskud i Danmark med de høje
lønninger ? :)

Re: Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

har
er
fra

Hej Jan!
Loddetin med bly er stadigvæk en 60/40-legering. Forholdet imellem disse to
metaller kan ikke ændres, idet "blandingens" tektoniske punkt dermed vil
forskydes. Dette sikrer, at loddetinnet går fra fast til flydende form uden
en plastisk overgangstilstand.

Fra sommer næste år er blyholdigt loddetin forbudt at anvende. Derfor går
man over til en helt anden blanding bestående af ca. 93% tin, ca. 3% sølv og
ca. 0,5% kobber. Resten er så flussmiddel(kolofonium tilsat forskellige (og
hemmelige) aktivatorer). Da det nye tin indeholder fluss vil der fortsat
være et krav om  udsugning.

Mvh,
Torben W.

Site Timeline