Arbejdstilsynet. udsugning til loddekolber..

Hej

Jeg er ved at købe nye loddestationer ind til det firma jeg arbejder for. Og så kommer sagen med AT, de mener vi skal gå tilbage til punktudsugning med skærm på. Tilbage fordi AT for ca. 10 år siden menter at udsugning med et lille rør som suger 1 cm. fra loddespidsen var bedre end skærm-punktudsugningen. Jeg ønsker at forsætte med røret på loddekolben, da jeg mener det giver det bedste udsugning samlet set. (Det er muligt at en ideel opstilling med skærm-punktudsugninger er lidt bedre, men i produktionen sker ting sjældent på ideel vis. )

ER DER NOGLE SOM HAR NOGET PÅ SKRIFT FRA AT, OM UDSUGNING VED LODDESTATIONER?

Mvh. Elektronik-produktionsmanden

Reply to
David

Hej David.

Hvorfor skal der egentlig være udsugning? Er røgen fra loddetin giftig? På min skole har vi godt nok udsugning, men vi bruger den ikke.

:-)

Hilsen Anders.

Reply to
Anders

Spørg din sikkerheds-representant, det skal han/hun nok kunne finde ud af til dig :o)

/Thomas

--
My e-mail is composed in the following manner:
.(a)privat(dot)dk

ja røg er sundhedsskadelig, og loddetin indeholder bly.

Det er en god ide at bruge den.

Her synes jeg det står meget godt forklaret...

My e-mail is composed in the following manner:
.(a)privat(dot)dk
Reply to
Thomas Lykkeberg

"David" skrev i en meddelelse news:41a223f3$0$84103$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Og

det

sjældent

Hvad er personalets holding ?..

Nu er jeg en af dem der arbejder "på gulvet" i en større dansk virksomhed ( dog ikke elektronikrelateret )..

Jeg vil på det kraftigste opfordre til at du tager medarbejderne med på råd inden du laver om på noget..

Normalt plejer AT at være flinke til at sende konsulenter ud.. Det kan være I kan opstille 2 løsningsmodeller som personalet selv vælger mellem....

Samtidig kan du nemt læsse en del af projektet over på sikkerhedsrepræsentanten...

/peter

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:41a22fce$0$13776$ snipped-for-privacy@nntp03.dk.telia.net...

Hey

Nu når vi har det oppe og vende, vi har nemmerlig ikke så fine sager på vores skole, og det har været oppe og vende at eleverne ikke er dækket ind under arbejds tilsynet, og at det egentlig kun er læren der kan beklage sig ?

Hvad mener i ?

JEg ved at hvis vi brokker os vil det jo nok primært gå ud over os selv... (specielle loddepladser eller lodderum man skal farte frem og tilbage til)

Kasper

Reply to
Repzak

Der var en lignende sag på et kemi lab på Århus universitet for en del år siden. Jeg husker ikke slutningen på historien.

Det er da vist for sent i dette tilfælde..

Mvh Martin

Reply to
Martin

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse

Efter min mening ,skal der være en udsugning af en eller anden art ,man kan få nogle små "bord modeller" med aktiv kul filter , de er ganske udemærket til værksteds brug og mindre produktion

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:41a22fce$0$13776$ snipped-for-privacy@nntp03.dk.telia.net...

Hej Bo! Det kan vel ikke være dampe fra blyet som suges væk? Dertil er temperaturen for lav. Det må være dampene fra flussmidlet som er skurken.

Mvh, Torben

Reply to
Torben Wridt

Disse (bord modeller) er ok til privat brug og godkende i alle andre lande end DK til arbejdspladsser. Da AT under ingen omstændigheder tillader at udsugningsluft returneres i lokalet (Også selv om det er 100% ren) er de ikke godtkendt til virksomheder.

Michael Meidahl Jensen skrev i en nyhedsmeddelelse:41a23f41$0$162$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

år

kan

produktion

Reply to
Peter

Røgen kan være sundhedsskadelig, mig bekendt ikke pga. bly men pga. flusen som kan bestå af ren harpiks som er (næsten) ufarlig, i den anden ende er kraftige syre fluser som ætser oxider væk. Der udover kan der være tilsat andre stoffer. AT skriver at røgen KAN indeholde kræft fremkaldende stoffer. Når man benytter bly loddetin bør man vaske hænder før man spiser. Og man bør (forbudt af AT) ikke spiser, ryge eller drikke i nær heder blyholdigt tin.

Jeg er ikke ekspert på området, derfor kan jeg tage fejl mht. sundhedsrisikoen !

Bo Bjerre skrev i en nyhedsmeddelelse:41a22fce$0$13776$ snipped-for-privacy@nntp03.dk.telia.net...

Reply to
Peter

Mig bekendt er det kun folk som får løn som arbejdstilsynet tager sig af. For dem som laver noget uden at få løn arbejder ikke.

Repzak skrev i en nyhedsmeddelelse:41a23a00$0$84101$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

sig

Reply to
Peter

Medarbejderne vil helst have udsugningen på kolben. Den larmer mindre, er altid der hvor røgen udvikles og kræver ikke at man har et stor skærm i arbejdsområdet. Og mine simple beregninger viser at det er bedst.

AT er flinke til at sende konsulenter ud.

Konsulenterne mener bare ikke altid det samme.

Jeg kunne godt tænke mig noget positivt om udsugning monteret på loddekolben.

Medarbejderne vil helst have udsugningen på kolben. Den larmer mindre, er altid der hvor røgen udvikles og kræver ikke at man har en stor skærm i arbejdsområdet.

Q skrev i en nyhedsmeddelelse:2mqod.68015$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

for.

med

et

råd

være

Reply to
Peter

"Peter" skrev i en meddelelse news:41a24641$0$84110$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hej! Der er da mig bekendt ikke problemer med at få godkendt den omtalte punktudsugning monteret på kolbespidsen???

Mvh, Torben W.

Reply to
Torben Wridt

Hvis du har siddet og loddet i 8-12 timer uden nogen form for udsugning, vil du bestemt også blive "lidt" ru i halsen og måske lidt svimmel - specielt når du er nødt til at lodde ved hørere temperaturer for at noget fra hånden.

Ddet er noget ganske andet i forbindelse med lodning ved service opgaver. Der sidder du jo ikke og lodder 1000-2000 lodninger i timen.

-- Med venlig hilsen KHJ

Reply to
KHJ

"Torben Wridt" skrev i en meddelelse news:41a25ad4$0$22718$ snipped-for-privacy@nntp04.dk.telia.net...

Punktudsugning er ikke altid effektiv nok...røgudviklingen kan blive for stærk til disse små udsugningsrør...de store udsugningsrør kan også klare ting som cigaretrøg hvis man ryger ind imellem :) flere fluer med et smæk :)

Reply to
Jan Pedersen

Bly er vist ikke det store problem længere i loddetin da nyere tin typer har stærkt reduceret blyindhold pga. miljøkrav. Flusmidlet er fabrikantafhængig i forhold til farlighed...dvs. ikke alle er lige farlige.....

Men...ved serviceopgaver sidder man jo og opvarmer tin man ikke kender oprindelsen af...det kan jo være gamle 40-60 typer der går direkte i låget og laver ravage i hardwaren mellem ørerne :)

Så hvorfor kombinerer man ikke punktudsugning med store rør der kan suge fra et større område ? Det kan vel ikke skade...og omkostningerne betaler skattefar jo :) nå nej det kræver man har et overskud at trække det fra i .... elektronikproduktion giver vist ikke overskud i Danmark med de høje lønninger ? :)

Reply to
Jan Pedersen

"Jan Pedersen" skrev i en meddelelse news:41a27c27$0$166$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

har

er

fra

Hej Jan! Loddetin med bly er stadigvæk en 60/40-legering. Forholdet imellem disse to metaller kan ikke ændres, idet "blandingens" tektoniske punkt dermed vil forskydes. Dette sikrer, at loddetinnet går fra fast til flydende form uden en plastisk overgangstilstand.

Fra sommer næste år er blyholdigt loddetin forbudt at anvende. Derfor går man over til en helt anden blanding bestående af ca. 93% tin, ca. 3% sølv og ca. 0,5% kobber. Resten er så flussmiddel(kolofonium tilsat forskellige (og hemmelige) aktivatorer). Da det nye tin indeholder fluss vil der fortsat være et krav om udsugning.

Mvh, Torben W.

Reply to
Torben Wridt