Antennemontering

Jeg har netop fået DAB og FM modtagelse på antenneanlægget i huset, og i
den anledning ville jeg gere skifte antennepisken på min køkkenradio ud
med med et almindeligt antennestik, så jeg kan lade køkkenradioen bruge
antennen på taget. Men da jeg skilte radioen ad, kunne jeg ikke
afmontere antennen, uden frygt for at ødelægge noget jeg ikke kan
reparere igen.

Så kan nogle af de gode folk her fortælle mig hvordan jeg skiller en
antenne ad som på billedet
http://www.try2.info/img/Antennepisk.jpg,
uden at klippe ledningen? Jeg har prøvet at dreje på diverse (3 i alt)
sekskant stykker, hive i ledningen, men intet rokker sig med med den
kraft jeg tør anvende.

Gode råd modtages med tak.

Jørgen

Re: Antennemontering
det er fordi det slet ikke er meningen...
du kan ikke tilslutte et 75 Ohm coaxialkabel til en antenneindgang af den
slags...
der skal laves impedanstilpasning...

med andre ord... lad være!

Rasmus

Re: Antennemontering

Du skal dreje møtrikken til venstre (den med ridsen) i forhold til den næste
(midterste), så sidder der et stik nedenunder.
Niels

Re: Antennemontering

Ja, selvfølgelig kan de da skrues fra hinanden. Et par passende 11'er
nøgler. De er spændt hårdt.

Jeg har da selv gjort det i et par tilfælde. Der sidder en F-connector på
teleskopantennen.

Jeg har sat en F-IEC omsætning på, svarende til -H20784 -, på:
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=articlelist&gid12%12&gidlevel=0

Så kan et almindeligt IEC (Coax) stik anvendes.

Hvis du så sætter en H20798 på teleskop antennen, kan du altid sætte den
oprindelige  antenne i igen, men den sidder ikke så godt som før.

Vh

Svend Åge

Re: Antennemontering

1000 tak for tippet. Det var jo både nemt og logisk, når blot man tager
fat med det rigtige værktøj. Også tak for linket. Jeg købte sådan en
dims på vej hjem fra arbejde idag, og nu spiller det som forventet.

Mvh
Jørgen

Site Timeline