Antenneforstærker

Hejsa,

I går var jeg på besøg i et hjem med 4 tv-apparater
(+ et par videoer)

Det hele var tilsluttet et fællesantenneanlæg via et
antal T-stykker.

Det gav naturligvis en del sne på det sidste apparat
i kæden.

Hvad skal man bruge for at undgå det problem?

I Bauhaus sælger de (under 100 kroner) en dims, sikkert
en forstærker som har en enkelt antenne indgang og to
udgange.

I følge diagrammet bag på posen skulle denne dims
kunne fordele et antenne signal til to TV, og samtidig
forstærke signalet 10 dB.

Så var det at jeg tænkte at hvis jeg køber sådan en
forstærker-dims og sætter et T-stykke på hver udgang
så vil der være signal nok igennem. (og de 4 udgange
der skal bruges)

Et det helt i hegnet?

/Morten %-)

Re: Antenneforstærker

Nej - ikke så længe at der står TRIAX på produktet. Der er ofte selvsving i
discountudstyr af den slags. Se evt. på

http://www.triax.dk/ifs/files/triax/da/presentation/home/frontpage.jsp

og se, om du kan hitte den rigtige type. Der findes garanteret en type, der
dækker dit behov.
KHJ

Re: Antenneforstærker

Til gengæld er der betemt en del selvsving i Triax´s webserver... Det er en
af de ting der aldrig virker... og sådan bliver det ved med at være selvom
man har gjort dem opmærk på problemet flere gange..

Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable
to complete your request.

Re: Antenneforstærker

Ja, det borger jo ikke ligefrem for kvaliteten, men nu er deres produkter
vel også hovedsagligt til airborne signaler?.:-)
KHJ

Re: Antenneforstærker

OK

OK

OK -
1.    Husk at hvis ledningen fra Antennestrækeren er over 30 til 50            meter
så kommer der en stor dæmpning i signalet hvilket ikke er         så godt.
    Så skal der bruges en linie forstærker for at forstærke signalet     så
der ikke kommer forstyrrelser i signalet

2.    Sne kan også fremkomme på TV'et hvis antenne kablet ikke er
monteret korrekt i antennestikket samt i div. antenne dåser mm.
    Det mest alm. er at "man" har revet alufolien af og kun sat
kobberledderen i antenne stikket det er en ret ofte set fejl.
    Det giver sne på mange kanaler og mindre sne på andre kanaler.

Nu kender jeg ikke deres antenneanlæg så dette er bare et godt bud.

Den bedste løsning er, at div antenner (DR!, TV2, STV1,STV2 mm.) kommer
ned i en antenneforstærker hvor der kan just forstækning i hver antenne
indgang det gør at det er muligt at dæmpe de signaler som er for
kraftige ( hvis du bor tæt på en sende mast) samt at du kan forstæke de
svage signaler så er de reigtig godt på vej til et godt antenne anlæg.

udgangs signalet kommer man så ned i en fordeler dåse 1 in 4 ud disse
kan så sendes ud til de 4 tv apparater i huset men hvis signalet bliver
for dårligt at sæt evt. en linie forstæker på så har de et super flot tv
billed.

Og hvis de har parabol så laver de lige den frække løsning antenne
(udgangen fra den føromtalte variable antenneforstæker) og parabol
samles i en special sat / ant. samler / fordeler signalet føres til en
antenne fordeler til formålet.
Så skifter man lige antenne dåsen ud ud i det værelse hvor sat
modtageren stå på den nye antennedåse er der så RADIO/TV/SAT udgang og
så sættes sat. modtageren til denne SAT udgang og så kan der se SAT TV i
det samme rum som der altid har været.

Og det er altså bare en super fed løsning der spare dem for et sat kabel
- altså en ledning mindre hvor der kan være fejl på en eller anden gang

Jeg kender den ikke men lov mig, at der ikke spares på kvaliteten om den
er dyr eller bilig.

Det er jo kvaliteten af billedet som du ikke er så tilfreds med husk det.

OK

Det lyder ikke som en optimal løsning.

Igen....
Det lyder ikke som en optimal løsning.

Håber du kan bruge min løsning.

De bedste hisner

J.

Re: Antenneforstærker
Hej
Pas på med de billige T-stik fra Silvan. På disse er de 3 tilslutninger
loddet direkte sammen, hvilket giver mistilpasning af antennesignalet.
De har en lidt dyre enhed som er korrekt udført, således at impedansen passe
i alle retninger. Silvan har også nogle runde fordeler dåser fra Aurora med
2 - 4 udgange. Problemet med en sådan simpel løsning uden dæmpeled i de
forskellige grene er at der komme striber på fjernsynene, hvis et af
stikkene ligger løst. Nå en gren er uafsluttet opstår der mistilpasning
(Striber). Alle stik skal være i et TV
 mvh/Per

Re: Antenneforstærker

Ok. Det er muligvis tilfældet her.

Hvordan kan jeg undersøge det, når jeg ikke har meget andet end
et multimeter til min rådighed?

/Morten %-)

Re: Antenneforstærker

Enkelt - i første omgang. Mål med ohmmeter fra det ene midterben til det
andet og det tredie - evt. bagfra. hvis du måler 0 Ohm = kortslutning, så er
terminalerne direkte gennemgående som beskrevet ovenfor. Mistilpasning/tab
vil blive havdelen af signalet på hver gren ud for det, der kommer ind på
indgangen.
KHJ

Re: Antenneforstærker

Tjo, men mit ohmmeter måler jo med DC. Kunne det ikke tænkes at
impedanstilpasningen først bliver til noget når vi kommer op i HF
området?
Jeg gætter bare, men jeg mener en gang at have set sådan en ingest inden i.
Den bestod "vist nok" blot at et par spoler i kraftig kobbertråd.

Men ok, jeg ohm'er dem næste gang jeg kommer på besøg...

/Morten %-)

Re: Antenneforstærker

Jo, netop derfor. Hvis du måler direkte gennemgang og uendelig fra midterben
til skærm, er der stor sansynlighed for, at det er en direkte
gennemsljøfgning. Måler du uendelig - bortset fra måske et lille spjæt ved
tilkoblingen, er der mulighed for, at der sidder en impedansilpasning, så
impedansen er 75 Ohm på alle ind- og udgange.

Det samme kan være muligt, hvis du måler en modstand mellem midterben og
skærm. Der vil under alle omstændigheder være et tab i signalstyrken, men er
der signal nok, skulle det ikke forringe billedkvaliteten.

Det vil kræve yderligere instrumentering for at måle sig til effektive data,
men da sandsynligheden for direkte gennemgang er størst, er det bedst med en
forstærker, der kompenserer for signaltab og sikrer korrekte
tilslutningsimpedanser. Det er nok også den billigste løsning i forhold til
anstrengelserne.
KHJ