Antenneafstand?

Hvis vi ser bort fra diversity og alene tænker på at undgå interaktion
imellem forskellige antenner på forskellige frekvenser (og her tænker jeg
specifikt på brandkøretøjer der har adskillige antenner placeret på vognens
tag) findes der en "bølgelængderegel" dersiger noget om dette?

Re: Antenneafstand?

frit efter hukommelsen mener jeg som minimum du skal holde dig ude fra
antennens "reaktive" nærfelt defineret som bølgelængden/(2pi).
Den eviggyldige kilde til "sandhed" er åbenbart enig med mig:
http://en.wikipedia.org/wiki/Near_and_far_field

<ironi off> ;o)

mvh
Rasmus

Re: Antenneafstand?

Bare for at være sikker, hvor startede ironien så, for der var kun én
enkelt off-tag? ;o)

Er enig, bare for at være topic.

Mvh Hauge

Re: Antenneafstand?
det er vel implicit at når man nævner sandheder og wikipedia i samme sætning
så er ironi_mode = on
hehe...

det var da rart for engangs skyld ;o)

Re: Antenneafstand?

 - Så vidt jeg husker siger tommelfingerreglen, at du skal have længden på
den længste af antennerne imellem de to antenner for at undgå problemer...

Regner man efter det reaktive felt, skyder man ganske pænt over målet - men
med vores dages UHF Kommunikation betyder det ikke så meget, antennerne i
dag er jo temmelig korte ( da frekvenserne er temmelig høje )...

/ Lars

Re: Antenneafstand?

Narjjjjj.......

Nogle river er temmeligt lange, så den "tese" holder ikke.

mon ikke du tænker i den forkerte retning :)

--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Re: Antenneafstand?

 - Der menes selvfølgfelig "pindelængden"... - ellers går det helt galt med
de 335 elementers Wisi Ufh vi satte op på taget af Viborg Sygehus for vel 15
år siden for at tage Aarhus lokalTV på UHF...

/ lars

Re: Antenneafstand?

det kunne da være yderst interessant at høre hvorfor du mener at man skyder
over målet mht til det reaktive nærfelt??
Netop inden for det område ændrer du på antennens parametre...
Du må gerne uddybe...

mvh
Rasmus

Re: Antenneafstand?

Den typiske antennestub er 3/8 eller 5/8 bølgelængde, og det rekative
nærfelt er 1/(2pi)  ~ 1/6 ...
IE "pinne-længden" er væsentlig mere end det reaktive felt's størrelse...
 - Anvendt antenne-fumleri kan være vanskeligt at beskrive med korte ord...

Når man har lært folk og lave TV antenne-anlæg, har tommelfinger-reglen
altid været "pinne-længden" på den største antenne som afstand imellem 2
antenner.

/ Lars