Antenne-teori

Jeg har en trådløs router i min lejlighed på 1. sal og har for nylig har
indrettet et rum i kælderen til kontor hvor jeg så skal have mulighed for at
komme på nettet trådløst. Jeg skal derfor have fat i et netværkskort med
antenne. Hvilket kort under 1000 kroner har den mest følsomme modtager?

Jeg gider ikke lave noget på sendersiden og er udelukkende ude efter en
supergod modtager til under 1000 kroner. Og jeg har heller ikke tænkt mig at
føre kabel fra 1. sal til kælder :o)

Glæder mig til at høre nogle ekspert-svar da folkene i
dk.edb.netværk.trådløst ikke rigtigt har givet mig nogle råd jeg kan bruge
til noget....

Tak på forhånd...

Re: Antenne-teori

Jeg har det lige modsat. Min router står i kælderen og computeren på 1.sal.
Dog i hus, uden ret meget jernarmering imellem.(hvis noget overhevedet)

Udstyret jeg bruger er D-link 624+ router og DWL-G510 PCI kort.
Jeg har ingen problemer overhovedet og signal styrken varierer fra
"udmærket" til noget der lyder endnu bedre (kan ikke lige huske ordet).

Håber det kan bruges.

/Søren

Re: Antenne-teori [WDS?]

Hej Lars

Jeg mE5% desvE6%rre skuffe dig.

Den hyppigste E5%rsag til dE5%rlig modtagelse er PCens indre miljF8% som =

stF8%jer ind pE5% kortet.

Jeg har set mange nyere PCere med dE5%rlig modtagelse. Hvis andre har20%
supplerende erfaring, vil jeg meget gerne hF8%re om det.

En del gange er PCere med indbygget kort og antenner de bedste, men ikke =

altid.

Alle som bare det mindste overvejer at kF8%be en bE6%rbar med henblik pE5%
20%
anvendelse til trE5%dlF8%se net, bF8%r teste dens trE5%dlF8%se formE5%en =
inden kF8%b.

-

Ingen af de basisstationer/basestationer jeg har prF8%vet, har ikke haft =

interne stF8%jproblemer. SE5% det er ikke dem der er E5%rsagen.

-

Med godmodtagelse skal du F8%vrigt ikke regne med dE6%kning gennem mere e=
nd20%
max. 2 sten eller betonmure. Med en dE5%rlig modtagelse kun 1 sten eller =

betonmur.

C6%ldre huse har hF8%nsenet i gulvet, hvilket har en vis skE6%rmende virk=
ning,20%
hvis du vil have dE6%kning pE5% tvE6%rs af etagerne.

-

Det bedste jeg kan anbefale dig er at sE6%tte flere basisstationer af20%
samme fabrikat og firmware op med WDS, som flere producenter20%
understF8%tter, men ikke nF8%dvendigvis er indbyrdes kompatible. Lige nu =
ved20%
jeg ikke om WDS er kompatibelt med kryptering (WEP, WPA...):

http://da.wikipedia.org/wiki/WDS

mvh/Glenn

Re: Antenne-teori [WDS?] [rettelse]
2E%..
2E%..

Hej Lars

Her er en rettelse til det tidligere indlE6%g - der skulle have stE5%et:

Ingen af de basisstationer/basestationer jeg har prF8%vet, har haft20%
interne stF8%jproblemer. SE5% det er ikke dem der er E5%rsagen.

mvh/Glenn

Re: Antenne-teori [WDS?]

Hvorfor dog ikke? Det kræver selvfølgelig en boremaskine, lidt teknisk
snilde og nogle kabelbakker eller lidt maling, men du vil blive glad for det
i sidste ende. Hvis du trækker et kabel kan du undvære hardwaren til at køre
wireless. Du undgår at bekymre dig om rækkevidden. Du undgår støj fra andre
2,45 GHz-sendere, f.eks. mikrobølgeovne. Du undgår at offentliggøre dit LANs
eksistens. Du undgår at genere andre brugere af 2,45 GHz-segmentet.

Hvis du bare SKAL have dit signal frem, så køb eksterne Yagi-antenner til
dit WLAN:
http://ishop.wifi-connexion.com/images/SP920DA.jpg

/steen

Re: Antenne-teori [WDS?]

Meget lidt udstyr understøtter krypteret WDS over WPA - den typiske
anbefaling går på at det skal være to identiske enheder.

Jeg har dog en Asus WL-500 deluxe der med gør det til en Linksys WRT54G.
Linksys'en har std. firmware og "ren" opsætning. Asus'en skal dog have
Oleg's firmware på før WDS+WPA fungerer, og det er på den WDS konfigureres.
(Linksys'en ved principielt ikke at der er WDS klienter på den) Jeg vil tro
at Asus'en med Oleg's firmware kan forbinde til en vilkårlig WPA router, men
det må komme an på en prøve...

/Peter

Re: Antenne-teori
Davsens.
Hvilken router har du? DVS er det en som ellers rækker godt ud i æteren?
Jeg har nemlig "hyggede" mig meget med at opstille en fælles trådløs system
til vores vejlauge. èn som har adgang til internet og andre som han deler
den med. Problemet var bare at der stod et Decratag imellem. Taget er lavet
af metal og er fantastisk god til at skærme for signal.
Jeg bruger selv Ovislink og SMC pga rækkevidden. antenna på de diverse
computer er SMC-USB og Belkin PCMCIA-kort. Alle har "god signal". Dog er
router antenna udenfor pga taget.
MVH

at
at

Re: Antenne-teori

at
at

Etter hva du sier er det ikke en bærbar PC.
Om det er en stasjonær, trenger du en tilkobling til din USB port. Jeg har
en 3COM USB adapter som kan plugges i PCen. Det er ingen god løsning. Man må
ha en USB kabel mellom. Da kan adapteret plasseres mer fritt, og det er
mulig å lage en liten parabol av en slik liten sil som man bruker på
kjøkkenet for å ta vannet av erter. Jeg vet ikke hva dette heter på Dansk.
Det er en liten netting sil på ca 25 cm i diameter, som koster kr 50,- i
butikken. Signalstyrken øker mange ganger med dette lille triks.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Antenne-teori

Vi kalder det tragt, og den er lavet af plast, og derfor ikke brugbar i
det frekvensområde...

Bo //

Re: Antenne-teori
On Sat, 29 Oct 2005 21:26:00 +0200, Bo Bjerre

Nej. En si.

Kan være ;-)
Re: Antenne-teori
Dansk.

Hei Ole.

Det er godt ikke alle tror jeg er en idiot.

I Norge kalles dette noe så dumt som et "dørslag". Det er selvfølgelig av
metallnetting  Jeg har 3 typer, av forskjellig trådtykkelse, og maskevidde.
Den fineste har 1 mm maskevidde og 0,2 mm trådtykkelse. Den groveste har vel
nesten 2 mm maskevidde, og 0,4 mm trådtykkelse. Alle har litt forskjellig
form. Ingen er laget som en parabol, men de gir ca 10 dB gain alle sammen.
Jeg prøvet det på min 3Com trådløse switch, men der var det selvfølgelig
mislykket. Her er det 2 antenner, og reflektoren burde vært meget større.
Dessverre kan ikke antennene byttes ut, da de er fastmontert. Skulle jeg
kjøpt noe i dag ville jeg nok undersøkt litt mer. Jeg hadde problemer med  å
klare 1 Mbit/s gjennom 4 vegger. Med Sil trikset klarte jeg mer enn 12 hele
tiden. For en Bærbar PC med PCMCIA kort kan dette trikset dessverre ikke
brukes. Der vil PCen skjerme.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Antenne-teori

Hej Arne.

Et dørslag på dans er en si fremstillet af en vidjering (lang, stor træspån)
med et net af vel nok kunstfibre i dag, men i gamle dage tror jeg nok, det
var kattetarme.
Karsten H. Jensen

Re: Antenne-teori

Aldrig, det er bare en gammeldags si.
Et dørslag er typisk af metal, med meget færre men større huller,
som f.eks. <http://www.antik-i.dk/?mod=annonce&iid=-1&id17%1791

--
Ejvind

Re: Antenne-teori

Pas, men hvad med at bygge en antenne med noget gain ?

http://www.wlan.org.uk/antenna-page.html

Mikkelsen junior: http://home6.inet.tele.dk/moppe/g.html

Re: Antenne-teori

Så behøver du ikke engang at gå til det store udland:

http://www.dmtonline.dk /
Karsten H. Jensen

Re: Antenne-teori

Nederst på wlan siden er det en henvisning til: USB adaptors & DIY antennae
"Poor Man's WiFi" ?
Der finner man akkurat hva jeg har gjort. Eneste forskjell er at der bruker
man et kinesisk redskap. Min sil kan kjøpes i alle norske
kjøkkenutstyr/jernvareforretninger.

Med hilsen
Arne Offenberg

Site Timeline