Antenne længde

Nogen der har et regnestykke på hvordan man udregner en antenne
således at den ved en given frekvens har den rigtige længde.

/ Qbic

Re: Antenne længde

300.000/frekvensen i Mhz ~ bølgelængden - så skal du typisk dele med 4
igen, for at få en typisk 1/4bølge antenne

En FM pisk på en bil er oftest ca 75cm, hvilket passer meget godt ind
i regnestykket, da man bruger 100Mhz

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Re: Antenne længde

Ja, men da radiobølger bevæger sig langsommere i metal end i fri luft skal
resultatet ganges med en forkortelsesfaktor, den ligger alt efter materialet
omkring 0,9.

Mvh Max

Re: Antenne længde

Det har du da ret i Max - det havde fortabt sig i glemlens tåger :)

(Jeg har ikke rodet med antenner, siden jeg lagde 2meteren på hylden)

btw. måske folk kan finde noget nyttigt på denne side ;
http://www.procom-danmark.dk/specinfo/g0105-teknisk-info.-kategori

--
snipped-for-privacy@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !