Antenne længde

Nogen der har et regnestykke på hvordan man udregner en antenne således at den ved en given frekvens har den rigtige længde.

/ Qbic

Reply to
Qbic - [6400]

"Qbic - [6400]" skrev :

300.000/frekvensen i Mhz ~ bølgelængden - så skal du typisk dele med 4 igen, for at få en typisk 1/4bølge antenne

En FM pisk på en bil er oftest ca 75cm, hvilket passer meget godt ind i regnestykket, da man bruger 100Mhz

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Hej

Ja, men da radiobølger bevæger sig langsommere i metal end i fri luft skal resultatet ganges med en forkortelsesfaktor, den ligger alt efter materialet omkring 0,9.

"Max" skrev :

Det har du da ret i Max - det havde fortabt sig i glemlens tåger :)

(Jeg har ikke rodet med antenner, siden jeg lagde 2meteren på hylden)

btw. måske folk kan finde noget nyttigt på denne side ;