Antal poler i asynkron AC motor

Hvordan afgøres antallet af poler i asynkrone AC motorer?

Med venlig hilsen
Preben Holm

Re: Antal poler i asynkron AC motor

Omdrejningstallet = 3000/antal poler, dvs:
2 poler 1500 O/min
6 poler 1000 O/min
osv

mvh Niels

Re: Antal poler i asynkron AC motor
Hmm, så vidt jeg husker er det nu:  tiden*frekvensen*pol-par
Et pol-par består af to poler.

Altså f.eks. 60*50*130%00

Så det er ikke poler men pol-par man dividere med.

Mvh
Gert K.

Re: Antal poler i asynkron AC motor

Det kommer jo an på hvad formel man bruger... Normalt siger man vist
   120*fe/p

dvs. det må være
   2 poler :   120*50/2 = 3000
   4 poler :   120*50/4 = 1500
   6 poler :   120*50/6 = 1000

hvis man snakker polpar som du gør bliver det jo bare de 60 du skriver i
stedet for de 120 jeg skriver... det kan jo være det samme :-)

Men hvordan afgør man hvor mange poler/par der er?
Er det lig antal af gange den samme fase repræsenterer sig i stator?

Med venlig hilsen
Preben Holm

Re: Antal poler i asynkron AC motor

Afgøre. Udfra hvad.?  Måling af omdrejningstal eller teoretisk, eller ....?

Forslag: Giv lidt mere baggrund for spørgsmålet. Så er det lettere at
give kommentarer.

F.eks.
Skal du bruge det i forbindelse med teori, dvs. skole, eller har du brug
for det i dagligt arbejde.?

Kommentar:
2 poler pr. 360 grader i motoren giver en 2 polet motor.

2 poler giver 3000 omdr. min. Synkron. Dvs. ca. 2800 - 2900 omdr. min
for asynkron motor. Ved 50 Hz.

Mvh. Jørgen

Re: Antal poler i asynkron AC motor

Jeg glemte en kommentar:

Stil spørgsmålet i gruppen dk.teknik.el.  Det er meget mere relevant der.
Du kan støde på folk der ved noget i den gruppe...!

FUT: dk.teknik.el

Mvh. Jørgen

Site Timeline