Anode strømforsyning

Hejsa

Har et gammelt scop stående, som er en del af en større maskine. I scopet
sidder anode strømforsyningen seperat, dvs. at den får 120V ind, og den
smider så 16KV ud.

Problemet er så, at sådan en seperat anode strømforsyning ikke er til at
købe for menneske penge.

Er det noget der er til at smede sammen selv ?
Hvis det bliver sat sammen i en forsvarlig kasse med en sjat compound af en
art, skulle det vel ikke kunne skade ?

/Brian

Re: Anode strømforsyning
Hej Brian,

Hvor stor strøm er der tale om ?

Næh.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jaa... den nuværende er opgivet til et maks forburg på
50W ved 120V, det må give en strøm på 416mA
Så er der jo tabet i forsyningen, jeg vil gætte på at det
er rimelig stort ?

Den defekte er også lavet på den måde; et par komponenter i en fuglerede
og så toppet af med compound. Det er dog noget amerikans sjat, jeg var
ikke klar over om det var "anerkendt" på den her side af dammen.

/Brian

Re: Anode strømforsyning
Hej Brian,

50W/16000 = ~3mA
Det skulle være opnåeligt med en Gräetz-kobling, hvordan er den defekte
bygget op ?

Ja, det vil jeg også tro, måske der skal bruges 1,5mA eller noget i den
stil.

RTV-Silicone er en rigtig god isolator.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hmmm... ingen yderligere kommentarer om den strøm jeg var
nået frem til ;-)

Det er jo lidt sovset ind, men umiddelbart ligger der ikke andet end
en trafo med 2 kerner hver for sig, et par modstande og en kondensator
til udglatning ?

Der står ikke andet end de nævnte tal, og så "wabash". Om det er et
firmanavn eller ej, aner jeg sgutte.

Kan ikke være alverdens meget mere, det er jo ikke en fancy
farveskærm eller noget.

 > RTV-Silicone er en rigtig god isolator.

Noteret.

/Brian

Re: Anode strømforsyning

Den ene af de såkaldte trafos er vel en choke, d.v.s. en spole mellem
ladelyt og filterlyt?
Karsten H. Jensen

Re: Anode strømforsyning
Hejsa

Tør ikke sige det helt præcist.
Det er som sagt bare "kastet" ned i kassen og sovset godt ind i
noget compound sjov. Det er ikke muligt at fjerne mere af det skidt,
end man bare lige kan ane hvad der ligger af komponenter.

/Brian

Re: Anode strømforsyning

Hvis det er en choke - altså en udglatnings spole, så vil der kun være 2
terminaler - det er jo netop ingen transformer.
Karsten H. Jensen

Site Timeline