Annonce vrøvl

Sidder lige og kikker en tilbudsavis fra Bygma og på bagsiden
fanger en annonce mit øje. Annoncen drejer sig om en ny
dansk cykellygte "Ingen dynamo eller batteri" står der, som
inkaneret cykelist har ting som disse naturligvis min inetresse.
Jeg nærlæser teksten i annoncen og der står:
-----
CYKELLYGTER FLASH
Diodelygte der hverken kræver batteri eller dynamo.
En dansk udviklet og patenteret lygte, der benytter sig af
magnetisk induktion. Det specielt designede magnetsystem
giver et godt lysudbytte stort set uden modstand.
-----
Magen til vrøvl skal man vidst lede længe efter, dem der
har skrevet den annonce har da ikke hørt efter i fysiktimen
og går åbenbart ud fra at andre heller ikke har lyttet efter.

Mvh Max

Re: Annonce vrøvl
Den Sun, 11 Dec 2005 12:51:57 +0100, "Max"

Annoncer ER fulde af vrøvl :-)
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Don't tell _me_ what kind of day to have...

Re: Annonce vrøvl

Hej max...

Nu bruger de jo udtrykket "stort set uden modstand". Alt er jo relativt, og
jeg er såmænd helt sikker på, at den er nemmere at drive end de "gamle"
dynamo'er, ( jeg tænker 40 år tilbage), de var dæl'me tunge at træde .
Og så er den ovennævnte type nok med et par hi-lux led'er, så der skal jo
ikke induceres den store power.
( de har da forhåbentlig indbygget et lille "back-up" batteri til at holde
lys et par minutter ved f.eks lyskurve)

mvh
Ebbe

Re: Annonce vrøvl
Den Sun, 11 Dec 2005 13:39:53 +0100, "Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk>

Til gengæld kunne lygten oplyse vejen så man kunne orientere sig, det
er der ikke mange moderne cykellygter der kan.

Kommer i en senere version, iflg avisen.
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Everybody quiet.  He's back!  Oops...hi..

Re: Annonce vrøvl

Men det ændrer jo ikke på at det stadig er en dynamo de forsøger at sælge.
:-)

signing off.. Martin Sørensen

Re: Annonce vrøvl
On Sun, 11 Dec 2005 13:39:53 +0100, "Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk>
Jo men stadigvæk er magnet systemet en dynamo, blot lavet på en
omvendt måde. I en dynamo lygte sad magneten fast, eg en spole drejede
rundt.

I de nye er det msgneterne der bevæger, og spolerne der sidder stille.

--
                                    __o
Poul Erik Lindaa   === _'\ <_       E-mail: snipped-for-privacy@mail.cykeldk

Og sådan har det altid været, der er jo ingen slæbesko i de
gamle cykeldynamoer.

Mvh Max

Re: Annonce vrøvl

Ja og nej, helt gamle Bosch "dynamoer" var med roterende spole med en
kulstang mod enden af akslen.

mvh
Orla

Re: Annonce vrøvl
Hej Orla

Du har da helt ret, sådan en her jeg set engang, havde bare glemt det.
Men ellers er de modeller der er lavet de seneste 50-60 år med
roterende magnet.

Mvh Max

Re: Annonce vrøvl
Hej Ebbe

Ja, men de gamle var faktisk nemmere at træde end de nyere modeller,
i gamle dage var de nemlig lavet med ordentlige lejer og da man ikke
brugte så kraftige magneter var diameteren også større og dermed
var de nemmere at slæbe på. Men løsningen er nok nemmere at lave
idag, specielt da man ikke skal bruge den samme effekt for at få
et ordentlig lys på cyklen. Forøvrigt var min konfirmationscykel i
1967 forsynet med dynamo i fælgen, en OK løsning der også
findes på markedet endnu.

Mvh Max

Re: Annonce vrøvl
Forøvrigt var min konfirmationscykel i

Den er bare ikke særlig effektiv i snesjap.
Karsten H. Jensen

Re: Annonce vrøvl

Jeg formoder at Max mener en navdynamo. Sådan en er meget mere effektiv
end traditionelle "ind mod dæk" dynamoer.

Virker forrygende i sne, sjap, regn og tåge !

Re: Annonce vrøvl

Jeg har aldrig prøvet andet end "ind mod dæk" dynamoer. Har i øvrigt ikke
haft en cykel siden den blev stjålet - for ca. 35-40 år siden.:-)
Jeg trues nu godt nok til at købe en - af en eller anden uforståelig grund.
Det er da ikke fordi jeg er overvægtig. Jeg er da kun ca. 15 cm for kort.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Annonce vrøvl

Ikke for at skuffe dig, men jeg tror ikke en cykel kan hjælpe på det 8)

For at komme med noget til emnet, så er jeg ikke så begejstret for de
der blink-lygter. Specielt at de sidder i nav-højde, gør at det er svært
at se lyset, når cyklerne er tæt på...

    Mvh
        Kimjand

Re: Annonce vrøvl

Nåh, nej, men når jeg nu er for kort alligevel.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Annonce vrøvl
Hej Kim

Jo hvis han køber en cykel ISTEDET for mad :)

Mvh Max

Re: Annonce vrøvl

Nej, det er der ikke. Lygten giver blot et blink når en magnet
passerer.

Jeg har igen erfaring med lygten, men en bekendt har anskaffet lygter
til alle familiens cykler. Han er meget begejstret. Aldrig problemer
med batterier eller manglende lygter. Eneste negative er, at det
blinkende lys ikke kan bruges til at orientere sig, det er altså
ikke godt til mørke stier.

http://www.cykelby.dk/lys.asp

Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews /

Re: Annonce vrøvl
Hej Max,

JEg har tit set cyklisterne med de nye lygter i byen - blink blink blink
flimmer flimmer flimmer.  I en oplyst by er det næppe væsentligt med at
lyse vejen op men vigtigere at blive set - og det bliver de ;-)

Hvis systemet er patenteret skulle fabrikanten nok lige tage at tage
folkene bag bl.a. www.otherpover.com i ed om hvem der har hvilke
rettigheder..  Men du har ret i at anoncen er noget vrøvl.. Generatoren
med de bevægelige magneter er ikke særligt specielt designet, men til
gengæld godt tænkt.

/Lars

Re: Annonce vrøvl

Princippet er da det samme som de pedaler med lys Aldi har solgt indefor de
sidste 2 år:
En lille konisk ferritmagnet, en spole, 6 leds alt indbygget omkring akslen
til pedalen.
Desværre knuses magnet åbenbart under brug.

Synes ikke lige jeg kan finde noget der ligner er.............
Heller ikke noget jeg staver med W............

/Leif

Site Timeline