Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Nu er jeg nået til det punkt at jeg vil bygge mig en af de VGA->Scart, så
jeg kan bygge mig en HTPC.
Nogle der kan gennemskue hvilken opbygning der er bedst af nedenstående, jeg
er ude efter en billig men flot billedekvalitet der er bedre end mit S-video
ud fra mit Radeon og helst et jeg kan bygge selv, idet det er sjovest og ren
lære for en nybegynder i elektronik.

http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/vga2palntsc.html
http://members.optusnet.com.au/eviltim/scart.htm [den inteligente version]
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/index.html

Se evt. den forskel der egentlig er på S-Video og Scart
http://atarilabs.com/meat/2000/1201_videoprimer.shtml

Evt. hvis i har gode erfaringer med andre opbygninger, må i gerne skrive et
link!

/Johnny

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode
Slet ikke nogen der har lidt erfaring med at bygge sådan dimser eller netop
har prøvet de løsninger skrevet i det tidligere indlæg.

/Johnny

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Den bedste metode er at få en driver til kortet der kan smide RGB og
sync ud i et format der passer direkte til tv'et.

Al elektronik der sættes ind i mellem kan kun gøre signalerne værre :-)

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode
netop

Det er jo også det http://members.optusnet.com.au/eviltim/scart.htm [den
intelligente] gør!!!!
Den laver ikke om på signalet, dog sørger den for at Tv'et ikke bliver
smadret fordi windows f.eks. boot'er med en højere opløsning /frekvens.

Der er jo også en version hvor du bare kaster signalet direkte i tv, dog med
lidt modstande på lidt højere oppe på siden på det nævnte link.

Johnny

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Virker denne også til andre grafikkort end Radeon??

Jørgen

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Muligvis, men ovenstående løsning virker til gengæld kun under DOS så
vidt jeg kan se.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

samt:
"The software on the PC must be of the type suited to an arcade
monitor/SCART TV setup (have the ability to change video timings to
match those required by the display device)"

Så du skal bruge noget DOS software der kan det. Men du skal vel ikke
køre DOS?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Naah min tanke var nu at køre noget Win XP. - Kan se at du også har svaret
på et af mine andre indlæg. Grafikkortet er en on-board Intel(r) 82815
Graphics Controller.

Hvad mener du er den bedste løsning, når jeg nu ikke har plads til et tv-out
kort.

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Hmm, det er jo noget kontor-lort der ikke rigtig kan noget!! For nu at
sige det mildt. ;-)

Jeg synes du skal downloade Powerstrip og se om det kan 'snakke' med dit
Intel on-board halløj. Du kan bruge eksemplerne herfra:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/ og sætte de interlaced modes op
der er eksempler på nederst på siden. Hvis du efter en genstart kan
vælge en eller flere af disse modes (du kan selvfølgelig ikke se dem på
din PC monitor), så burde det vel virke? Hvis driveren/hardwaren ikke
vil 'tage imod' den konfiguration du laver med Powerstrip får du en
fejlmeddelelse, så det burde være til at finde ud af om det virker
selvom du ikke har tilsluttet noget TV. Det står og falder med om dit
Intel hardware kan generere composite sync og 25/30 Hz. Prøv ad!

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode
.>

Nå men nu har jeg efterhånden fået maskineriet i luften og er begyndt at
kigge lidt på powerstrip. Jeg har ikke helt de samme skærmbilleder som på
vejledningen. Jeg kan bl.a. ikke tilføje en ny indstilling - 720x540. Jeg
har så prøvet med 800x600 og 640x480 og herefter kørt stille og roligt ned i
Hz m.m

den laveste indstilling jeg kan køre ned i på min egen monitor er:
Pixelrate : 23.294 MHz
Vertical : 55.463 Hz
Horizontal : 29.118 KHz

Jeg får dog ikke muligheden for at vinge Composite og interlaced til. - Så
sandsynligheden for at den kan generere et compositesignal er nok lille
eller hvad mener du?

Jørgen

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Fandt et andet lille grafikkort jeg havde liggende, som kunne mases ned i
kassen. Det kan lige være der med 2 my til undtagelse. Dette kort har
muligheden for at generere composite. Jeg kan dog ikke ændre på de
forskellige Hz-indstillinger. Det er som om de er låst?

Pixelrate : 25 MHz
Vertical : 59 Hz
Horizontal : 31 KHz

Mon ikke jeg kan give mig i gang med at lave Scart stikket, når jeg nu kan
lave Composite-signal?

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Kan du vælge interlaced mode?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Har ikke lige haft tid til at komme videre. Men ja, den mulighed har jeg
også. Kommer forhåbentlig i gang igen her i ugen, så får vi at se om jeg
skal bruge modstand m.m.

Skal der bruges strøm til scartstikket?
Er lidt i tvivl med det eller om jeg bare kan videreføre ledninger fra
VGA-stikket over i scartstikket.

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Godt, så burde du have en rimelig chance!

Kommer forhåbentlig i gang igen her i ugen, så får vi at se

Det kommer an på om dit TV selv kan skifte over i RGB mode. Ellers skal
ben 16 (tror jeg nok det er) sættes high. Jeg kan ikke huske hvor meget
strøm det er, for det var ikke nødvendigt med mit TV. Men det står her
et sted hvordan du laver det: http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart /

Hvad mener du?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Nå så er jeg kommet i gang med projektet igen. Jeg har fået lavet mit stik
fra RGB/VGA til SCART

Startet maskinen op uden strøm til SCART-stik, her får jeg så kun sort/hvid
og kan ane at PC'en booter up, jeg kan i hvert fald se et intel-logo., det
står godt nok i 2 kolonner og 3-4 rækker og hopper. Hvor det kun burde være
et. Efter dette begynder XP og starte op og herefter kan jeg ikke se andet
end grums og ligesom fornemme at maskinen er i luften pga. farveudsving.

Opløsningen på grafikkortet er 800x600 med composite+interlaced aktiveret.

Mht. strømmen til SCART stikket så har lavet forbindelsen som vist på
tegningen - altså koblet alle 3 ledninger på med en 100 ohms modstand
(brun-sort-brun-(guld) -ikke??). Med strøm i SCART-stikket, så får jeg
farverne grøn og rød i et par streget ned over skærmen og så ellers det
samme som før.

Hvad tror du der kan være galt siden jeg ikke kan se billedet ordentligt?

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode
sort/hvid
være

Har lige prøvet med 640x480 i 256 farver uden held. Det hopper stadig i
2x4-6 kolonner og de 2 streger på langs er rød og blå (ikke grøn og rød)

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Har nu fået rigtige farver på billedet, men den viser stadig 2 kolonner og
billedet hopper, så det ser ud som om der er 5-6 rækker. Dette er under
opstart af PC. Når den kommer til loginbillede og selve skrivebordet, så er
det helt galt, så er det bare en masse sne/streger i farver, som rykker sig
efter hvad jeg laver. Er dette fordi grafikkortet ikke kan sende signalet
ordentligt ud?

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode
Puha - det er ved at blive bedre.

Efter en del justering over VNC, så er jeg nu kommet noget længere.

1. Billedet er nu fremme, men det fylder kun en 1/3 af skærmen (har så
justeret den ind mindt på)
2. Jeg er nede i 640x400 og 15 hz
3 Farverne er ikke fantastiske - har prøvet at justere lidt på dem, meeenn
det er ikke meget bedre.
4. Billedet er noget uroligt (blinker)

Kender du noget til denne type TV-out kort??
http://www.databutikken.com/dk/default.php?artId=SHHOT-CV21 Tænkte på om det
kunne smides i en alm. PC og bruges istedet for dette SCART-Kabel.

Jørgen

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Du skal aktivere 'tiling' i Powerstrip. Der står på Radeon-SCART RGB
siden hvor man gør det henne.

Har du prøvet de eksempler der står på siden?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: Ang. Radeon VGA -> Scart PAL bedste metode

Nu skal jeg ikke lyde så skråsikker men det kan være det hjælper at
aktivere Tiling. Det gjorde det hos mig.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Site Timeline