Ang. mit B&O LX5000, info søges.....

Hej.

Ja, nu er jeg her igen, og jeg håber at i kan hjælpe mig lidt....
Jeg har fået mit tv retur fra rep. (for anden gang), først fik det skiftet
billedrør, og da jeg fik det retur så det sådan her ud:
http://hjem.get2net.dk/nokia_dvb/tv.jpg

Så sendte jeg det afsted igen, og han lavede de andre ting der var galt
(farvepletter og geometri-justering er nu væk), men precis dette ene
problem, siger han at der ikke kan gøres noget ved, han har efter sigende
talt med B&O omkring hvad der kan gøres, men de har intet......
(Han har i øvrigt et "Autoriseret B&O reperatør" dokument som er indrammet
stående på disken....)

Han siger noget med at det nye billedrør er der meget mere blus på end det
gamle, så det er det der er forklaringen, og det eneste jeg kan gøre er at
skrue ned for lysstyrken og kontrasten....
Ok, at der var ekstra meget blus på havde vi faktisk ikke bemærket, men han
havde ret i at fejlen forsvandt (eller blev mere utydelig) på sort baggrund,
når lys og kontrast blev justeret lidt ned.....

Men fejlen er der stadig tydeligt på både grå, blå og lilla skærmbilleder,
fejlen er derimod ikke at se på gule, røde og grønne billeder....
Jeg har sendt en masse ensfarvede billeder over til tv´et fra min PC, for at
se hvilke farver det er den er gal med.

Hvad kan det være der er galt med vores tv ??

Er det simpelthen bare rigtigt hvad han siger, at det nye billedrør har så
meget mere blus ??
(Det lyder ikke rigtigt i mine øre, men jeg har ikke noget at have det i,
for jeg er jo ikke uddannet i dette)

Jeg håber at i kan hjælpe mig, for jeg er noget ked af at vores tv stadig
ikke er i topform....

Mvh.
Peter @ Team-PsHdO

Re: Ang. mit B&O LX5000, info søges.....
Hej igen.....

Hmmmmm ja, nu her efter en lille uges tid kom farvepletterne så også
igen......
Dem har jeg fået taget et billede af her:
http://hjem.get2net.dk/nokia_dvb/test3.jpg
(Billedet er ikke så godt man man kan sagtens se pletterne)

Skal jeg bare lade det være, og gå og irretere mig over at disse ting ikke
er i orden, eller tror i reelt at der kan gøres noget ved det ??

Ingen af problemerne var der inden TV´et gik i stykker, og jeg blev lovet af
reperatøren at det ville blive helt i orden når det fik nyt
billedrør.....:-(

Men et billigt 2000-kroners WS fra El-giganten leverer garanteret et bedre
billede end mit B&O gør nu..... :-(
- så jeg er noget ærgerlig over dette, men jeg ved selvfølgelig ikke om jeg
skulle have forventet mere af sådan en reperation ??
Er det for meget at forvente at man får sit tv tilbage med samme billed
kvalitet som det der blev indleveret til rep ??

Jeg håber seriøst at i vil være flinke og give mig lidt "guldkorn", så jeg
kan komme vidre med dette....

Men hvorom alting er, så har jeg billeder af de forskellige fejl, som jeg på
Tirsdag vil tage med ned i butikken og diskutere med manden, så får vi se
hvad han siger......

Mvh.
Peter @ Team-PsHdO

Re: Ang. mit B&O LX5000, info søges.....

Det er farveurenhed, typisk forekommende i store ensfarvede felter ved
stor strålestrøm. Skru en anelse ned for lys/kontrast.

De lodrette streger ville jeg ikke finde  mig i.
Har selv et LX6000, det har ikke dette problem, overhovedet.

Hold ham fast på det. Dog er farveurenheden formentlig ikke en fejl,
men KAN dog være relateret til en defekt strålestrømsbegrænser
og/eller misjusteret G2.

Lad høre om resultatet.
Re: Ang. mit B&O LX5000, info søges.....
Hej Ole.....

Tusind tak for dit svar.....

Jeg vender tilbage når jeg har talt med ham......

Mvh.
Peter

Re: Ang. mit B&O LX5000, info søges.....
Hej.

De lodrette streger ved han ikke hvad han kan gøre ved, han holder fast i at
B&O siger at de ikke har et fix på dette problem, og siger derudover at hans
eget LE eller var det MX6000 (?), har samme "fejl".

Men jeg fik så gjort ham opmærksom på at fejlen var der både på normal TV og
på Video indgangene, og det havde han åbenbart ikke forstået, han havde vist
kun selv troet at fejlen var der på video indgangen.

Han siger i øvrigt også at stregerne også kan skyldes en defekt i
billedrørsprintet.....

Mht. farveurenheden, så opføre den sig typisk sådan at når vi tænder tv´et
så er der ikke noget galt, står det så med eks. DR´s billede på i 3-5
minutter så kommer pletterne, og efter måske ½-1 time så forsvinder de af
sig selv igen. - fejlen kommer i øvrigt ikke hver dag ?!?, og er kun set når
tv´et har stået slukket en hel nat, dvs. den kommer ikke eks. midt om
aftenen i en film el.lign.
Reperatøren siger at dette evt. kan skyldes at billedrøret vi har fået kan
have en defekt, han snakker noget om gitre der bevæger sig når røret
opvarmes.....

Aftalen er nu at:
Jeg kommer ind med TV´et igen, og så sætter han som et forsøg, et LX4500
Chasis på vores billedrør, for at se om det er røret eller elektroniken der
er fejl på.

I øvrigt bemærker jeg over for reperatøren at ingen af de fejl vi oplever
nu, var der inden vores billedrør gik i stykker og blev udskiftet, for vi
ville med 100% sikkerhed få sådanne fejl repereret, da de ikke er til at
holde ud at se på.

Lyder det ellers rimeligt fornuftigt hvad vi har fået at vide nu ??
(uden at i dog skal hænge reperatøren ud eller noget....)

Mvh.
Peter @ Team-PsHdO

Re: Ang. mit B&O LX5000, info søges.....

Eller et andet sted. Chromaboard, død lyt i net/liniedel - mange
muligheder.

Helt korrekt. Netop ved høj strålestrøm og ensfarvede, stillestående
billeder.Ikke nødvendigvis en fejl !

Ja.

Han gør sikkert sit bedste.

Re: Ang. mit B&O LX5000, info søges.....
Hej Ole, tak for dit svar.......

Precis, vi bliver altid mødt med venlighed, og han har forståelse for
problemet, så vi har intet at udsætte på reperatøren.....

Mvh.
Peter

Re: Ang. mit B&O LX5000, info søges.....
Hej Peter

Du skriver at din reparatør vil prøve dit billedrør med et chassis fra et
LX4500 - dette får mig til at tænke på - er der sat korrekt billedrør i dit
TV ?
Chassiset fra en LX4500 er IKKE det samme som fra en LX5000

Vedrørende farveplamager, det skyldes at hulmasken bliver opvarmet og slår
sig, dette skyldes, hvis Screen justeringen er korrekt, udelukkende
billedrøret

De lodrette streger i billedet, såkaldt ringning; skyldes antagelig at
dæmpemodstanden over den horisontale linearitetsspole er defekt (afbrudt)

Prøv at fortælle det til din forhandler og hvis han ikke kan løse problemet
kontakt B&O's tekniske afdeling i Struer - dit TV skal IKKE være sådan

Hilsen
EP

han
baggrund,
at

Re: Ang. mit B&O LX5000, info søges.....

Det er tydeligvis ikke ringning forårsaget af resonanser i
afbøjningen. Mit gæt er ripple på enten +200 eller en lavvolt til Y/C
signalbehadling.

Enig.