Ang. Joule måler til forbrugsafregning...

Hej ved ikke om dette er den rigtige gruppe, jeg går og spekulerer på den
Joule måler der sidder på min radiator, den regner vel Joule forbruget ud
fra temperarurforskellen imellem rum og radiator......

Kan man så ikke snyde forsyningen ved at sætte en en isolerende box op
omkring måleren?
Så vil den vel måle en lille temp. forskel og derved vise et "lavere
forbrug"...

Mvh. Tommy C

---
Re: Ang. Joule måler til forbrugsafregning...
Hej Tommy,

Det er det ikke. Kig evt. på www.usenet.dk inden du poster.

Der er flere typer af forbrugsmålere, dem der sidder på mine radiatorer er
af fordampningstypen - et lille glas med en vædske der fordamper med en
hastighed bestemt af temperaturen omkring den (og luftfugtigheden, jo mere
tør luften er, jo større vil det tilsyneladende forbrug være).

Ikke med dem jeg har, så skulle den da være hermetisk forseglede og det
ville være hamrende ulovligt og fremfor alt, enormt asocialt overfor dem du
deler varmeafregning med.

Det eneste du rigtigt kan gøre _lovligt_ er at have en kraftig blæser til
at blæse varmen fra radiatoren ud i rummet og derved afkøle den i forhold
til den opretholdte temperatur.
Den hurtige luftudskiftning kan måske øge fordampningen noget, men den
primære kilde til fordampningen er den umiddelbart omliggende temperatur og
den burde kunne sænkes en del uden at det går ud over rumtemperaturen.

Og så kan du jo altid skrue ned og tage en sweater på ;)

P.S. Din signatuadskiller bør være "-- " (2 bindestreger og et
mellemrum).

--
Venlig hilsen,
Søren

Fik fundet svaret ved at kigge på  http://www.viterra-es.dk/21026.html , og i
tilfælde af at du vil lære hvordan din fordampningsmåler egentlig vikrer se
her http://www.viterra-es.dk/21034.html

Mvh. Tommy

---
Re: Ang. Joule måler til forbrugsafregning...
Hej Tommy,

Ja OK, det må vist kaldes et grænsetilfælde :)

<QUOTE>
Manipulationssikkerhed
 Ved rumtemperatur >25°C skiftes auto-matisk
fra målt referencetemperatur til fast reference- temperatur på 20°C, jvnf.
DS/EN834. Tidspunkt for målerfejl og manipulation af følere m.v.
registreres
</QUOTE>

Så den skal du nok ikke prøve at snyde.

Det er nu ikke lige min model og jeg ved egentlig godt hvordan de virker,
men tak for tanken :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvorfor mener du det er asocialt, her har vi netop denne type føler, og det
irriterer mig at jeg skal betale for et forbrug som ikke eksisterer, (har
ikke haft brugt radiatorer de sidste 6 år, da vinduet er åbent pånår når
vinden er sådan at sne kan fyge ind, og da mit tv står med bagbekældningen
direkte op af føleren, vil jeg betale dobbelt (først for varmeforbruget som
jo ikke kommer fra radiatore, men tv, og siden i strøm til tvet.)

--
MVH.
N_B_DK
Re: Ang. Joule måler til forbrugsafregning...
Hej,

Det er et af de spørgsmål der kan besvares med "Hvis du behøver at spørge
forstår du sikkert ikke svaret".

Så har du vel noget nær minusgrader indendørs i den koldeste tid ?
(I så fald er fordampningsmålerne ikke det store problem).

Der er jo ingen der tvinger dig til at sætte dit TV der, så det vil jeg
kalde selvforskyldt, et ret unikt tilfælde og det er under alle forhold
næppe begrundelsen for Tommys spørgsmål.

Med hensyn til "tomgangsfordampning" gælder det alle beboere, så det jævner
ud.
Da jeg bor i en gavllejlighed med en væsentlig større flade udadtil end dem
der bor "midt i", kompenseres jeg med et fradrag, ikke pga. solopvarmningen
men pga. den større afkøling. Jeg betaler altså en smule mindre pr.
energienhed end mine naboer, eller sagt på en anden måde, jeg betaler ca.
det samme pr. m^2 for at holde en given temperatur - det vil nogle vel også
kalde asocialt, og andre vil netop kalde det socialt/demokratiskt, men
uanset benævnelsen ligger det uden for min bestemmelse.

--
Venlig hilsen,
Søren

Sjovt som folk så kan sociale, men i mange andre henseender vil folk ikke
betale en øre for andre....

Nej absolut ikke, der er typisk omkring 20grader.

Næ det er der ikke, men for at udnytte rummet kan det ikke stå anderledes.

--
MVH.
N_B_DK
Re: Ang. Joule måler til forbrugsafregning...
Hej,

Øhhh, på Dansk please.

Ja det er vel det der motiverer dig til at ville afskærme din måler ?

Med åbne vinduer, om vinteren, med lukket varmeapparat - *imponerende*
omend ikke særligt troværdigt, med mindre i har en brændeovn eller lignende
i gang som du ikke fortæller om.
Nå, anyway, det er s'gi for koldt for mig ;)

Hmmm, så må du vel enten se det som en indretningsomkostning eller bede om
at få "plomberet" jeres radiatorer.

--
Venlig hilsen,
Søren