Ang. batterier.

Hej gruppe.
Nogen der ved hvordan man kan parallelforbinde to 9v Ni-MH  batterier. ?
Både til ladning og afladning.
Man kan vel ikke bare binde dem sammen.?
--
MVH.
Finni

Re: Ang. batterier.

Forbindes + til + og - til -
Det øger kapaciteten til det dobbelte , forudsat at batterierne er
ens.(samme type og spænding)

Børge

Re: Ang. batterier.
Jamen.

Batterier er jo aldrig helt ens.
Vil der ikke løbe en utilsigtet strøm imellem dem?
Og bliver de opladet på nøjagtig samme tid. ?
I modsat fald vil det ene jo blive overladet - eller underladet.
Men det betyder måske ikke noget?
--
MVH.
Finni

Re: Ang. batterier.

Hvis spændingen er ens på de to batterier den dag de sættes sammen, kan jeg
ikke med min logiske sans forestille mig hvordan den nogensinde skulle blive
forskellige på de to batterier.

Jeg tror ikke det er noget problem i praksis, andet end den dag hvor det ene
eller begge batterier dør af alderdom.

Brian

Re: Ang. batterier.
Hej Finni

Jeg har en gammel "transistor" der er lavet med rør, de
køre på 1,5 V glødespænding. Til formålet bruger man
2 af de store 1,5 Volt batterier der er koblet parallelt. Det
par der sidder i den nu blev sat i den for mindst 10 år siden
og de fungere uden problemer stadigvæk.

Re: Ang. batterier.

-go'e gamle brunstensbatterier, og D-rør ?

Bo //

Re: Ang. batterier.
Hej Bo

Ja, D-rør er det, men den overgik til alkaline for
mange år siden :)

Ps: den koster en formue i 9V batterier :)

Re: Ang. batterier.
Tak for rådene.
Nu er de to batterier i hvertfald koblet sammen og foreløbig virker det.
--
MVH.
Finni