AND/OR gates

Mit kendskab til elektronik er mest på det teoretiske plan, men nu vil jeg
prøve at bygge nogle småting, og i den forbindelse skal jeg bruge AND/OR
gates.

Jeg støder ikke på noget som jeg kan genkende når jeg kigger på forskellige
elektronikforretningers hjemmesider, så hvad kan de hedde i almindelig
handel? Hvor kan man købe den slags ting?

Hilsen
Torben

Re: AND/OR gates

Hej Torben

Kig på:
http://www.kpsec.freeuk.com/components/74series.htm

74HC08, 74HCT08 4*2input AND
74HC32, 74HCT32 4*2input OR
74HC86, 74HCT86 4*2input XOR
74HC14, 74HCT14 NOT med indgange med Schmitt trigger funktion
74HC04, 74HCT04 alm. NOT

HCT-udgaverne er en anelse langsommere end HC-udgiverne, men er i
tolerance henseende input-kompatibel med 74-TTL udgange (f.eks. 74LS08,
74AS08, 7408...). HC og HCT er benkompatible med standard- og
LS-udgaverne og er mindst ligeså hurtig som LS-udgaverne.

/Glenn

Re: AND/OR gates
forskellige

Det kunne være TTL eller CMOS logik kredse du skal kikke efter.
F.eks. i CMOS. And gate 4081
http://www.doctronics.co.uk/4081.htm
Eller Or gate 4071

/Tom

Re: AND/OR gates

Her er en liste over mange elektronikbutikker
http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html

Se efter noget der hedder
74xxyy

xx er nogle bogstaver:
LS er nogle gamle stømforbrugenden chips, men de er lette at arbejde med.
HC er CMOS og nok mere almindelige.
Der findes mange andre typer.

yy er funktionen
00 er 4 NAND gates (not-and)
02 er 4 NOR gates (not-or)
08 er 4 AND gates

Så en 74HC08 er 4 AND gates i en cmos chip

Du kan evt. bruge programmet:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel.html

og så finde siden "Component type numbers", der skriver du 74HC##, så
får du en liste af forskellige typenumre og deres funktion.
PS: Ikke alle de typenumre der listes findes i HC

Re: AND/OR gates
Jeg havde en gang i skoletden en oversigt på 1 A4 papir med alle
TTL og CMOS kredse med vist benforbindelser, er der nogen der har
set sådan en før, mener det var fra elektor eller noget i den retning.

/ Niels ( med en sidebemærkning )

Re: AND/OR gates

Du skal ikke kjøpe slike kretser til det bruket.
Du skal skaffe deg en stabel gamle elektronikkort og aliere deg med en
varmepistol; blås sterk varme på loddesiden samtidig som du banker på
kortet. Når det blir varmt nok, faller komponentene ut.

Nå kan du sortere komponentene: (Passende arbeid når du alikevell set på
en dårlig TVfilm :-))
14 pins ICer
16 pins ICer
store ICer
Lysdioder
usortert

Det er utrolig hva kreativ klipping og stifting av melkekartonger kan gi
av hendige dåser for komponenter.

Nå kan du heller bruke pengene dine til å kjøpe et lite "fumleberett" (?)

Nå mangler du bare en databok over IC-kretser. En eller annen har peker
til en nettbasert.

En baterieleminator som leverer 5V stabilisert DC. (Ta vare på noen
eliminatorer som kan åpnes, de kan som oftest ombygges.) Glimrende
øvingsoppgave.

Dette er bare noen av mine forslag, og de er ikke nødvendigvis gode
heller :-)

HM

Re: AND/OR gates

Mange tak for nogle brugbare råd og oplysninger til jer alle :-)

Torben

Site Timeline