AND og OR kredse - Page 2

Re: AND og OR kredse

ok, tak. Bestiller dem så :)

Jeg vil ikke bruge det af to grunde... vil godt lære det fra bunden selv, og
skal nok bruge nogle som ikke er standard; skal formentligt bruge dem med 8
indgange. Jeg vil lave noget adressering igennem lpt porten, og regner med
at bruge gates til at finde den enkelte komponent.
Men det er stadig under udarbejdning ;)

Re: AND og OR kredse
Hej Casper,

Godt argument i isoleret sammenhæng.

Pretty standard :)
8-input AND/NAND:
<URL:http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/cd54hct132.html>

Og selv en non-standard kobling bør stadig laves med gates, det andet
virker ikke specielt godt (eller ensartet).

Så er det en (8-bit) magnitude comparator du skal bruge:
<URL:http://www.semiconductors.philips.com/pip/74HC688.html

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja ok, men er stadig ikke ligeså sjovt som at have hygget sig med selv at
lave det fra bunden ;)

Hvordan ensartet? Udgangsspændingen? Det kan der vel kompenseres for...

Njaa, det kan du nok have ret i... men stadig, samme argument som fundet
ovenfor :)

Re: AND og OR kredse
Hej Casper,

Nææ, men så virker det ;)

Hvis du vil snakke om at "lave det fra bunden" bør du gå ned til nærmeste
strand, snup en skovlfuld sand, sorter alt fra der ikke er silicium og lav
så dioderne ud af det - kul kan bruges til modstande og kondensatorer til
afkobling kan du lave ved at rulle isoleret folie... God arbejdslyst ;)

Også den, men vigtigere timingen og naturligvis det at du ikke kan hæfte
dem sammen.

Ja, alt kan lade sig gøre, men man bør bibeholde lidt proportionssans ;)

Køber du din mad i et supermarked eller dyrker/jager du den selv ? ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er et spørgsmål om interesse... jeg er ikke den store landmand, men vil
godt lære mere om elektronik.
Jeg tror at den bedste måde at lære det på, er ved at prøve sig frem, og
spørge folk som har mere forstand på det, end en selv, når man løber tør for
idéer :)

Re: AND og OR kredse
Det vil ikke som jeg vil :(
Jeg har opstillet en kreds, som slet ikke virker.
Se diagram her:
www.secretsofwar.net/hotcut/andgate.jpg

Kan i se hvad jeg gør galt her? Jeg er desværre helt lost nu igen :(

Re: AND og OR kredse

Du skal flytte dine modstande fra indgangene til 12 V forsyningen. (Hvis
du vil have den nederste lysdiode til at lyse, når A og B er høje)

+ VCC
----------------------------

               _
              | |
              |_|
A             |
-----|<-------|

-----|<-------|  A & B
B             |---------

                     _
                    | |
                    |_|

                    \V
                    \- (LED)
0 V                 |
------------------------

Re: AND og OR kredse

Noget hen af:
www.secretsofwar.net/hotcut/andgate2.jpg
?

Jeg kiggede på din tegning, og kunne se en extra modstand... har den
betydning?
Jeg ville jo gerne have de 12 volt videre igennem systemet.

Håber i har lidt tålmodighed med mig :s

Re: AND og OR kredse

Hvilken af dem?

Den øverste modstand, R1, sørger for, at dioderne ved A og B kan trække
spændingen på udgangen ned.

Den nederste modstand, R2, sørger for at den nederste diode ikke trækker
spændingen ned, samt at den nederste diode ikke lyser, når A eller B
påtrykkes 0V

+ VCC
----------------------------

               _
              | |
              |_|
A             |
-----|<-------|

-----|<-------|  A & B       Udgang!
B             |-------------------

                     _
                    | |
                    |_|

                    \V
                    \- (LED)
0 V                 |

Hvis du  skal bruge den til noget praktiskt, kan du jo blot udelade den
nederste diode og den nederste modstand. Men jeg tror nu mest at denne
opstilling egner sig til undervisningsformål

I dit sted tror jeg nu, at jeg ville sætte mig og regne nogle opgaver i
kredstøbsteori (er der ikke nogle i din bog?). Hvis du først har styr på
grundbegreberne, kan du hurtigt få sådanne opstillinger til at virke i
praksis.

Re: AND og OR kredse

Jeg tror det var den som drillede. Jeg fik det til at virke nu :)
Der bliver stadig sendt strøm nok igennem til at tænde udgangs-dioen, men
den lyser ikke på max.
De zenerdioder jeg har går kun til 10 volt, så jeg må nøjes med LEDs indtil
jeg får bestil rigtige dioder.

Det måles til en omkring 8 volt... formodstanden snupper lidt dér.
Men nu hvor jeg langt om længe har forstået hvordan det opbygges tror jeg at
jeg kan komme lidt videre ;)

Tak for hjælpen!!

Site Timeline