AND og OR kredse

Hej,

Jeg har lånt et par bøger om elektronik på bibilioteket, men synes ikke
rigtigt at jeg kan de ellers simple eksempler til at virke...
Mange af jer har foreslået bogen elektronik for alle. Der er på side 28 i
bind 3 (figure 18) vist en AND gate... Jeg kan ikke få det til at virke;
tror ikke jeg har helt styr på hvad tegnet helt til venstre betyder.

For jer som ikke liige har bogen, kan jeg sige at det er en AND gate med 2
dioder og 1 modstand... Kan i hjælpe mig med at sætte sådan en op? Jeg tror
ikke jeg har helt styr på logikken i det. Ved godt hvordan de enkelte dele
virker, og hvordan en AND gate skal virke - men det vil ikke som jeg vil
alligevel :(

Håber i kan vejlede mig lidt.

Re: AND og OR kredse

tror

En AND gate med skal have høj udgang når alle indgange er høje.

Den høje tilstand laves med en modstand fra udgangen til Vcc, dioderne
bruges så til at trække udgangen lav, hvis en af indgangene er lav, dvs.
stregen på dioderne skal vende mod indgangen.

Vær opmærksom på at denne type "passive" gates ikke kan kobles efter
hinanden, der skal være en forstærkning imellem.

Re: AND og OR kredse

Det kræver vel at når en indgang er lav er den jordet - ikke bare sat til 0
volt!?

Re: AND og OR kredse

bare sat

Der er ingen forskel. Om du sætter den til jord, eller til en
anden kilde der giver nul volt, vil give det samme.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: AND og OR kredse

hmm... 0V vil vel svare til at jeg hiver stikket ud i den ende!?

Re: AND og OR kredse

Nej. Jord er blot en betegnelse, som typisk bruges om potentialet 0V. Du
kunne også rent regneteknisk have valgt at definere dit 0 V-potentiale
(jord) på den positive klemme på dit batteri. Den negative klemme ville
så have potentialet -5V.

Hvis du i et netværk ikke påtrykker et knudepunkt nogen spænding
(trækker stikket ud), vil potentialet automatisk indstille sig på en
eller anden værdi, som tilfældigvis kan være 0V.

Med andre ord: Hvis du arbejder med logiske kredse, hvad enten det er
selvbyggede eller ICer, skal du altid sætte indgangene til enten Logisk
høj (VCC, 5V etc) eller til logisk lav (GND, 0V etc.)

Re: AND og OR kredse
Hej Casper,

jeg har ikke den pågældende bog, men er det ikke noget i denne stil?

+ 5V
----------------------------

               _
              | |
              |_|
A             |
-----|<-------|

-----|<-------|  A & B
B             |---------

                     _
                    | |
                    |_|

                    \V
                    \- (LED)
0 V                 |
------------------------

Virkemåden er ret simpel:
Så længe både A og B er + 5V, vil strømmen alene R1, R2 og lysdioden
(som lyser)

Hvis A og eller B bliver sat til 0V, bliver potentialet på A & B ca. lig
diodespændingsfaldet (0.7 V for normale dioder), hvilket er for lidt til
at få lysdioden til at lyse.

Lysdioden er naturligvis ikke nødvendig, hvis du har et måleinstrument
til at måle udgangsspændingen.
Summen af R1 og R2 skal nok være omkring 200 Ohm.

Du kan naturligvis ikke sætte vilkårligt mange af disse porte efter
hinanden, da diodespændingsfaldene summerer sig.

Mvh. Torsten Lund

Re: AND og OR kredse

ja, det svarer  sådan nogenlunde til

ehhmm.... jeg forstår ikke helt den sætning :s Mener du at strømmer kun vil
gå igennem r1, r2 og led?

Når du siger 0V, mener du så jord, eller...? Hvis det er jord, kan jeg godt
se at strømmen hellere vil futte direkte igennem dioden i stedet for videre
i systemet - men normalt når man taler om "0" er det jo ikke jord, kun 0
volt !?

Jeg har ikke nogle "almindelige" dioder - kun lysdioder. Men det er vel
underordnet til de her eksperimenter om jeg bruger lysdioder eller alm.
dioder, right?

Den er jeg med på

Re: AND og OR kredse

Casper Bang schrieb:

 > ehhmm.... jeg forstår ikke helt den sætning :s Mener du at strømmer
kun vil
 > gå igennem r1, r2 og led?

LED = Light Emitting Diode = Lysdiode

> [...]
videre
 > i systemet - men normalt når man taler om "0" er det jo ikke jord, kun 0

Se mit svar i den anden tråd

 > Jeg har ikke nogle "almindelige" dioder - kun lysdioder. Men det er vel
 > underordnet til de her eksperimenter om jeg bruger lysdioder eller alm.
 > dioder, right?

Jo - Du skal bare være opmærksom på, at en lysdioden har et
ledespændingsfald på ca. 2.1 V.
Det korteste ben på lysdioden svarer til stregen på en normal diode.

Re: AND og OR kredse
Ok, jeg har fået lavet mig en opstilling som ligner noget hen ad en AND
gate.
Hvis A og B er på minus, kommer der kun lidt strøm ud på udgangen. Der
kommer stadig lidt, men kun en smule. Hvis A eller B sættes til plus, kommer
der mere strøm ud på udgangen (hvis de begge to er plus kommer der mest ud).

Jeg troede at en AND gate "slukkede" for strømmen hvis der ikke var plus på
begge indgange...

Har jeg stadig ikke fattet hvordan and gaten skal opstilles, eller har jeg
misforstået funktionen af den?

Re: AND og OR kredse

kommer
ud).

Gør den også.

Det er måske fordi du ikke måler korrekt, når du bruger lysdioder til at
opbygge din gate, så vil lav udgangsspænding ligge på omkring 2 volt (ved
rød/grønne leds).

Re: AND og OR kredse

Vil resultatet da være anderledes hvis jeg bruger "normale" dioder?
Jeg har en del zenerdioder, ved ikke om de er bedre (eller ubrugelige) til
det.

Re: AND og OR kredse

(ved

Almindelige dioder har kun 0.6 til 0.7 volt over sig, så derfor vil
udgangsspændingen være lavere.

Du kan godt bruge zener dioder, bare de er beregnet til en højere spænding
end din forsyning.

Re: AND og OR kredse

Ok. Forstår jeg dig rigtigt så når jeg siger at en AND gate ikke stopper AL
strømmen, men kun lukker *en smule* strøm ud når den er lukket?

Er det bedre at bruge zenerdioder end leds?

Re: AND og OR kredse

AL

Nej, du er nød til at skelne mellem AND funktionen og så en praktisk
udførsel af den.

En udførsel med LED's vil have et lavt niveau på omkring 2 volt.
En udførsel med dioder (alm eller zener) vil have et lavt niveau på omkring
0.6 volt.
Begge under forudsætning af at indgangsspændingen er 0 volt.

Ved TTL gates er lav udgang under 0.4 volt
Ved CMOS gates er lav udgang næsten 0 (aktuel spænding afhænger af
belastningen).

spænding

Den lavere on spænding er en fordel.

Re: AND og OR kredse
Hej Casper,

Bingo, it's alive :)

      __
A O--|  \
     |   )--O Q
B O--|__/

B A | Q
-------
0 0 | 0
0 1 | 0
1 0 | 0
1 1 | 1  (Altså "mest ud")

Det er også det du skriver at der sker (med forbehold for at det ikke er en
rigtig gate med "pæne" værdier).

Du skal vist bare tage en dyb indånding og kigge på det igen :)

Og hvis du vil bruge zenerdioder kan du bruge dem _omvendt_ hvor de virker
som normale dioder (de skal bare have en jhøjere zenerværdi end din
forsyning).

--
Venlig hilsen,
Søren

Dét kan du tro det er :)

Den er jeg med på. De zenerdioder jeg har går selvfølgelig kun til 10 volt
:p  Men jeg må bestille nogle alm. dioder så jeg kan prøve mig frem med det
:)

Thanks!!

Re: AND og OR kredse
det

Ok, nu var jeg så inde på PC-elektronik.dk for at finde frem til nogle
dioder... der er jo en masse forskellige.
Hvilken type skal jeg lede efter? Der står ikke noget om hvor mange volt de
kan klare etc... kun nogle betegnelse (1N 5817, RGP 02-20 etc...).
Kan i hjælpe med det?

Re: AND og OR kredse
de

En af mine bøger siger at BA 221 kan bruges... er i enige med det?

Re: AND og OR kredse
Hej Casper,

En almindelig 1N4148 kan klare det, men hvorfor ikke bruge rigtige AND-
gates ?
<URL:http://www.philipslogic.com/products/gates/and/

--
Venlig hilsen,