AND og OR kredse

Hej,

Jeg har lånt et par bøger om elektronik på bibilioteket, men synes ikke rigtigt at jeg kan de ellers simple eksempler til at virke... Mange af jer har foreslået bogen elektronik for alle. Der er på side 28 i bind 3 (figure 18) vist en AND gate... Jeg kan ikke få det til at virke; tror ikke jeg har helt styr på hvad tegnet helt til venstre betyder.

For jer som ikke liige har bogen, kan jeg sige at det er en AND gate med 2 dioder og 1 modstand... Kan i hjælpe mig med at sætte sådan en op? Jeg tror ikke jeg har helt styr på logikken i det. Ved godt hvordan de enkelte dele virker, og hvordan en AND gate skal virke - men det vil ikke som jeg vil alligevel :(

Håber i kan vejlede mig lidt.

Reply to
Casper Bang

tror

En AND gate med skal have høj udgang når alle indgange er høje.

Den høje tilstand laves med en modstand fra udgangen til Vcc, dioderne bruges så til at trække udgangen lav, hvis en af indgangene er lav, dvs. stregen på dioderne skal vende mod indgangen.

Vær opmærksom på at denne type "passive" gates ikke kan kobles efter hinanden, der skal være en forstærkning imellem.

Reply to
HKJ

Hej Casper,

jeg har ikke den pågældende bog, men er det ikke noget i denne stil?

  • 5V

---------------------------- | | | _ | | | | R1 |_| A |

-----|

Reply to
Torsten Lund

ja, det svarer sådan nogenlunde til

ehhmm.... jeg forstår ikke helt den sætning :s Mener du at strømmer kun vil gå igennem r1, r2 og led?

Når du siger 0V, mener du så jord, eller...? Hvis det er jord, kan jeg godt se at strømmen hellere vil futte direkte igennem dioden i stedet for videre i systemet - men normalt når man taler om "0" er det jo ikke jord, kun 0 volt !?

Jeg har ikke nogle "almindelige" dioder - kun lysdioder. Men det er vel underordnet til de her eksperimenter om jeg bruger lysdioder eller alm. dioder, right?

Den er jeg med på

Reply to
Casper Bang

Det kræver vel at når en indgang er lav er den jordet - ikke bare sat til 0 volt!?

Reply to
Casper Bang

bare sat

Der er ingen forskel. Om du sætter den til jord, eller til en anden kilde der giver nul volt, vil give det samme.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

hmm... 0V vil vel svare til at jeg hiver stikket ud i den ende!?

Reply to
Casper Bang

Casper Bang schrieb:

Nej. Jord er blot en betegnelse, som typisk bruges om potentialet 0V. Du kunne også rent regneteknisk have valgt at definere dit 0 V-potentiale (jord) på den positive klemme på dit batteri. Den negative klemme ville så have potentialet -5V.

Hvis du i et netværk ikke påtrykker et knudepunkt nogen spænding (trækker stikket ud), vil potentialet automatisk indstille sig på en eller anden værdi, som tilfældigvis kan være 0V.

Med andre ord: Hvis du arbejder med logiske kredse, hvad enten det er selvbyggede eller ICer, skal du altid sætte indgangene til enten Logisk høj (VCC, 5V etc) eller til logisk lav (GND, 0V etc.)

Reply to
Torsten Lund

Casper Bang schrieb: >

LED = Light Emitting Diode = Lysdiode

Se mit svar i den anden tråd

Jo - Du skal bare være opmærksom på, at en lysdioden har et ledespændingsfald på ca. 2.1 V. Det korteste ben på lysdioden svarer til stregen på en normal diode.

Reply to
Torsten Lund

Ok, jeg har fået lavet mig en opstilling som ligner noget hen ad en AND gate. Hvis A og B er på minus, kommer der kun lidt strøm ud på udgangen. Der kommer stadig lidt, men kun en smule. Hvis A eller B sættes til plus, kommer der mere strøm ud på udgangen (hvis de begge to er plus kommer der mest ud).

Jeg troede at en AND gate "slukkede" for strømmen hvis der ikke var plus på begge indgange...

Har jeg stadig ikke fattet hvordan and gaten skal opstilles, eller har jeg misforstået funktionen af den?

Reply to
Casper Bang

kommer

ud).

Gør den også.

Det er måske fordi du ikke måler korrekt, når du bruger lysdioder til at opbygge din gate, så vil lav udgangsspænding ligge på omkring 2 volt (ved rød/grønne leds).

Reply to
HKJ

Vil resultatet da være anderledes hvis jeg bruger "normale" dioder? Jeg har en del zenerdioder, ved ikke om de er bedre (eller ubrugelige) til det.

Reply to
Casper Bang

(ved

Almindelige dioder har kun 0.6 til 0.7 volt over sig, så derfor vil udgangsspændingen være lavere.

Du kan godt bruge zener dioder, bare de er beregnet til en højere spænding end din forsyning.

Reply to
HKJ

Ok. Forstår jeg dig rigtigt så når jeg siger at en AND gate ikke stopper AL strømmen, men kun lukker *en smule* strøm ud når den er lukket?

Er det bedre at bruge zenerdioder end leds?

Reply to
Casper Bang

AL

Nej, du er nød til at skelne mellem AND funktionen og så en praktisk udførsel af den.

En udførsel med LED's vil have et lavt niveau på omkring 2 volt. En udførsel med dioder (alm eller zener) vil have et lavt niveau på omkring

0.6 volt. Begge under forudsætning af at indgangsspændingen er 0 volt.

Ved TTL gates er lav udgang under 0.4 volt Ved CMOS gates er lav udgang næsten 0 (aktuel spænding afhænger af belastningen).

spænding

Den lavere on spænding er en fordel.

Reply to
HKJ

Det vil ikke som jeg vil :( Jeg har opstillet en kreds, som slet ikke virker. Se diagram her:

Kan i se hvad jeg gør galt her? Jeg er desværre helt lost nu igen :(

Reply to
Casper Bang

Casper Bang schrieb:

Du skal flytte dine modstande fra indgangene til 12 V forsyningen. (Hvis du vil have den nederste lysdiode til at lyse, når A og B er høje)

  • VCC

---------------------------- | | | _ | | | | R1 |_| A |

-----|

Reply to
Torsten Lund

Noget hen af:

?

Jeg kiggede på din tegning, og kunne se en extra modstand... har den betydning? Jeg ville jo gerne have de 12 volt videre igennem systemet.

Håber i har lidt tålmodighed med mig :s

Reply to
Casper Bang

Hej Casper,

Bingo, it's alive :)

__ A O--| \ | )--O Q B O--|__/

B A | Q

-------

0 0 | 0 0 1 | 0 1 0 | 0 1 1 | 1 (Altså "mest ud")

Det er også det du skriver at der sker (med forbehold for at det ikke er en rigtig gate med "pæne" værdier).

Du skal vist bare tage en dyb indånding og kigge på det igen :)

Og hvis du vil bruge zenerdioder kan du bruge dem _omvendt_ hvor de virker som normale dioder (de skal bare have en jhøjere zenerværdi end din forsyning).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvilken af dem?

Den øverste modstand, R1, sørger for, at dioderne ved A og B kan trække spændingen på udgangen ned.

Den nederste modstand, R2, sørger for at den nederste diode ikke trækker spændingen ned, samt at den nederste diode ikke lyser, når A eller B påtrykkes 0V

  • VCC

-----|

Reply to
Torsten Lund